BasBQ
Beef en Steak

Maiden run: Pizza & kamado

Hoi,

Tip om de bbq heter te krijgen.
Gebruik naast houtskool (of briketten) ook blokje(s) hout.

Heb afgelopen week mijn eerste pizza's op de BBQ gemaakt met behulp van de "pizza ring". (zie www.bbqpizza4you.nl)
Echt een fantastisch ding!
Heb naast houtskool ook houten plankjes gebruikt.
BBQ temp kwam daarbij makkelijk boven de 300 graden...
Pizzasteen aan de voorkant gehouden en kolen + hout achterin de BBQ.
Na max 8 minuten een heerlijke pizza! (BBQ wordt zo heet dat er bellen in het deeg ontstaan)

gr.

 
Je bedoelt met 'houten plankjes' afvalhout?
Ben overigens ook benieuwd naar je foto's!  :D
 
Riestad zei:
Ik gooi er vaak bankpapier onder dan pak ik de pizza er zo af..
Met bakpapier word de bodem vaak net iets minder krokant (en mooi) is mijn ervaring. Ook het bakpapier weer van een hete pizza afhalen is ook minder makkelijk. Als je de onderkant goed bestuift met meel is het er op leggen en er weer afhalen zonder bakpapier niet heel ingewikkeld, het glijd er dan zo af.
 
Geweldig , leuk man. Vooral die pizza schep.
Ik he toevallig vandaag ook een steen gekocht, en vanavond mijn maiden run qua pizza.
 
Mooie Mc Gyver pizza schep!
En de pizza zelf ziet er ook heerlijk uit.

Zelf een Weber met een pizza ring. Deze moet ik ook met hout stoken, en gaat dan over de 350 graden. Is een verschil tussen 8 minuten of 4 minuten bakken tussen de 350 en de 300 graden. Temperatuur is dus zeker kritisch. En bij pizza is mijn ervaring, heter = beter.
 
Niet blij mee, moet ik binnenkort weer pizza's maken om het te testen  ;)
 
Daarom ben ik lid geworden van dit forum: supertip! Had hem in no time boven de 300 graden.

En hier het bewijs:

11039836_653507768082750_1974241298522253839_n.jpg

Pizza met gerookte kipfilet volgens Noskos' recept.
 
koppers.remco zei:
Tip om de bbq heter te krijgen.
Gebruik naast houtskool (of briketten) ook blokje(

In een kamado heb je echt geen blokjes hout nodig hoor om hem heter te krijgen, kolenring vol verse houtskool, alle luchtschuivem vol open en bij het aansteken je pizzasteen er al meteen op. In zo'n drie kwartier zit je op 350?C en als je niet oppast veel hoger.
 
noskos zei:
koppers.remco zei:
Tip om de bbq heter te krijgen.
Gebruik naast houtskool (of briketten) ook blokje(

In een kamado heb je echt geen blokjes hout nodig hoor om hem heter te krijgen, kolenring vol verse houtskool, alle luchtschuivem vol open en bij het aansteken je pizzasteen er al meteen op. In zo'n drie kwartier zit je op 350?C en als je niet oppast veel hoger.

Ik deel deze ervaring van Noskos, met een restant oude houtskool heb ik moeite om boven de 250?C te komen maar met nieuwe houtskool en de vuurbox goed gevuld gaat de temperatuur al snel richting 400?C. Een dunne piza is dan met 3 a 4 minuten klaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan