BasBQ
Beef en Steak

Maagdelijke BCC

 
 

groundhog667

Stoker
Berichten
406
Gisteren dan mijn allereerste Beer-Can-Chicken gemaakt!
Vooraf flink ingelezen afstelling van de BBQ, recepten, rookhout etc.

Als eerste maar het resultaat: H E E R L I J K !!!
Ik vond hem super gelukt en de BCC smaakte heerlijk. Behoorlijke rooksmaak aan de kip wat een extra 'swung' gaf. Gezinnetje vond het ook heel erg lekker (zie laatste foto  :D). Al vonden ze de rooksmaak niet allemaal even lekker maar dat kan de volgende keer worden verminderd verwacht ik.

Het recept.
Als rub heb ik voornamelijk deze (http://www.bbq-nl.com/2012/05/noskos-funky-chicken-rub.html) rub gevolgd. Al heb ik wel verse knoflook gebruikt (2 teentjes) ipv de poeder. Heb ik een paar takjes rozemarijn in de kip gedaaan en heb ik de rub aangelengd met verse citroensap.
DSC_1284_zps494e4c65.jpg

DSC_1288_zps9eb40afd.jpg


De BBQ.
Ik heb mijn OTO47 middels het bijgeleverde rekje klaargemaakt voor indirect grillen aan 1 kant (anders werd het allemaal wel erg krap). Daarnaast heb ik de uitlekbak gezet. Ik heb de snelstarter voor iets meer dan helft gevuld met houtskool. Dit bleek echter iets te veel te zijn - leermomentje.
Onderste ventilatie roosters heb ik dicht gezet en de bovenste (in het deksel) geheel open. De ventilatieroosters in het deksel had ik boven de kip geplaatst en niet boven de houtskool zodat de rook langs de kip zou komen.

Ervaring
Al met al viel het me 100% mee. Eigenlijk best easy en ontzettend leuk.
Ook stond ik er van te kijken hoe simpel de temperatuur te regelen is door met de luchttoevoer te spelen.
Ik ben 'bang' dat ik nog veel meer ga BBQ-en de komende tijd!

Hier nog wat fotootjes:
Na enkele minuten
DSC_1290_zpsa68fea4b.jpg


Na ongeveer 40 minuten
DSC_1291_zpsf76aab71.jpg


Maagdelijke BCC ready!
DSC_1294_zpsa9ac0510.jpg






 
Ziet er smakelijk uit!
Gefeliciteerd met je tokkie! ;)
 
Proficiat met je Tokkie!
 
lekker hoor! gefeliciteerd met je hoender!
 
Mooie binnenkomer hoor!! Congratz met je tok!! =D>
 
Mooi kippetje, proficiat met je tokkie.
 
Gefeliciteerd met je kippetje! En dat je de komende tijd veel bij de Q staat, dat staat vast.. :D, er komen te veel lekkere dingen voorbij!
Waarom heb je onderste schuif dicht gezet? Werd de ketel wel warm genoeg zo?
 
heerlijk kippetje, welkom bij de tokkies
 
Ceriel zei:
Gefeliciteerd met je kippetje! En dat je de komende tijd veel bij de Q staat, dat staat vast.. :D, er komen te veel lekkere dingen voorbij!
Waarom heb je onderste schuif dicht gezet? Werd de ketel wel warm genoeg zo?
Euh... dat had ik ergens gelezen. Onderste dicht en bovenste open. Maar idd ik heb af en toe de onderste (een stukje) open gezet zodat de temp weer omhoog ging. Moest dit wel goed in de gaten houden want anders werd het snel heel erg warm.
 
Met he onderste schuif regel je de temperatuur, als je die helemaal dicht zet gaat je vuur uit door zuutstofgebrek,
 
Prima kippie, gefeli met je tokkie !
 
Terug
Bovenaan Onderaan