BasBQ
Beef en Steak

Lavacake met Karamelhart

 
 
 
 

MrMannetje

Pitmaster
Berichten
520
Voor het thema desserts van de fotowedstrijd van deze maand heb ik lang nagedacht over wat het moest worden tot ik van de week bij New York Pizza een gratis lavacake kreeg omdat ze te laat waren en voor de zoveelste keer iets vergeten waren. Dit cakeje was echt heel lekker en bracht me op het idee.

De foto staat inmiddels gepost bij het draadje van de fotowedstrijd maar ik wou jullie het proces erheen toch niet onthouden.


De ingredi?nten
IMG_2940.jpg


Suiker in de pan gesmolten
IMG_2941.jpg


Slagroom en zout bij de suiker
IMG_2942.jpg


Resultaat in de koelkast
IMG_2943.jpg


Chocola met boter au bain marie gesmolten
IMG_2944.jpg


Basterdsuiker met bloem gemengd
IMG_2945.jpg


Bastersuiker, bloemmengsel en de eieren door de chocoladeboter
IMG_2947.jpg


Bakjes ingevet met boter en bestrooid met cacao
IMG_2948.jpg


Bakjes voor 3/4 gevuld
IMG_2949.jpg


De bakjes zijn ook een uurtje de koelkast ingegaan. Tijdens dit uurtje kon de BBQ vast aan.
Omdat de BBQ toch al aanstond en ik nog wat kipvleugeltjes had liggen deze maar even tussendoor gedaan.
Wat kruiden en Blues Hog BBQ saus en smullen maar..

IMG_2953.jpg


IMG_2955.jpg


Na dit lekkere tussendoortje de karamel in een spuitzak gedaan en in de bakjes met cakemengsel gespoten
IMG_2956.jpg


Bakjes op de BBQ op 180c
IMG_2958.jpg


Na 20 minuten klaar
IMG_2960.jpg


IMG_2968.jpg


IMG_2962.jpg


En nu wachten op de uitslag van het stemmen! :p
 
Wow ziet er prima uit, Todo list is weer aangevuld  :'(
 
Spiffs +1
 
ziet er heerlijk uit Daan
 
Dat lust ik wel ;) , brengen  die jongens van New York Pizza je toch op goede idee?n.
 
Mooie cakejes! Ze vloeien heel mooi. Lekker!
 
op de to do....
 
Dat ziet er lekker uit zeg! Heb je het recept ook, of kijk ik ergens overheen?? ;)
 
dat ziet er heerlijk uit!
 
structor zei:
Nou ja zeg mijn todo is weer een item langer geworden, wil ik een keer geproeft cq gemaakt hebben. Zijn het speciale vormpjes?

Weinig speciaals aan.. kleine ovenschaaltjes van de Blokker
 
Voor iedereen die het inmiddels op het lijstje heeft staan hier de gebruikte ingredi?nten en het recept (bron: Rachel Khoo)

150gr suiker
150 ml slagroom
1 tl zeezout

200 gr Pure chocolade ( minstens 60%cacao)
85 gr boter
170 gr bastardsuiker
85gr bloem
6 eieren

Voorbereiding

BBQ opwarmen tot zo'n 180 graden

Bereidingswijze

Bedek de bodem van de pan met suiker, niet alles in een keer. Op een middel vuur laten smelten en voeg geleidelijk de rest van de suiker toe tot alles gesmolten is. Voeg daar de slagroom aan toe en het zout. Verwarm dit tot 108 garden. Zet het vervolgens in de koelkast weg

Breek de chocolade in stukjes en voeg de boter toe. Smelt dit au bain marie en vet ondertussen de schaaltjes in. Bepoeder deze met wat cacaopoeder. Meng de bloem en de bastardsuiker, giet de gesmolten chocoboter hierbij en roer dit goed door. Voeg de eieren toe en spatel tot een glad beslag. Vul de schaaltjes tot 3/4 . Zet de schaaltjes voor een uurtje in de koelast. Doe het karamelmengsel in een spuitzak en spuit de karamel in het midden van de chocolade in de bakjes. Vervolgens 20 minuutjes op de BBQ bij zo'n 180 graden.
 
mooi recept Daan,
Zou je het ook in het receptendeel willen plaatsen? Dan is het voor iedereen later wat makkelijker terug te vinden.  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan