BasBQ
Beef en Steak

koudroken

W

willeke

Gast
BertM,
Deze lengte is 60 cm.
Het venturie systeem gebruik ik niet meer. Veel te veel nadelen. Ik heb er wel veel mee gewerkt.
Onderin heb ik nu een los blokje met een ventilatortje uit een gesloopte pc. Die kleintjes zitten meestal op de videokaart, als je tenminste een goeie videokaart hebt.
Die grote flexpijp heb ik van mijn zoon gekregen want die zag hem in de afvalbak op zijn bedrijf liggen. Hij dacht dat die ouwe dat wel zou kunnen gebruiken. Mooi he, echt waar. Maar je kan ook een lus van koperen buis of zo maken, het gaat er om dat de rook moet afkoelen. Een kleine radiator of zo zou ook kunnen.
Heb jij ook een pijp gemaakt?
kleine_pijp.jpg


 
Mooi stukje huisvlijt!
 
Mooi apparaat.....ziet er wel meteen erg hi-tech uit :)
 
Whoop, Whoop, daar is die HTS (High Tech Smoker) weer
 
BertM,
Briketten??
In mijn pijp zitten kleine stukjes beuken. Zo te zien heb je een soort verwarmingselement in je pijp zitten. Ik zie nergens een condensvat. Is je zalm niet te bitter? In de rook wordt flink wat creosoot (bitter) meegevoert wat dus een bittere smaak in je vis geeft. Dat condens ontstaat tijdens het afkoelen. Ik vang dit een beetje af in het condens vat, dat is bij mij een bierblikje wat eenmalig wordt gebruikt. Ik moet dus regelmatig bier drinken.
Heb je die pijp ook zelf gemaakt?
 
Het is een voorbeeld, heb die van mij nog niet gemaakt :(

In dit voorbeeld gebruiken ze een soldeerbout om pellets op te roken, ik wil met snippers of mot gaan werken.
Dit vat heeft een verwarmings element binnenin en is dus volledig elektrisch om ook warm te roken, maar ik wil gaan warm roken op briketten zoals de smokey mountains van Weber
Aan jouw opmerking over koelen had ik nog niet nagedacht, maar dat is zeker een punt wat ik uit moet zoeken.

Wat heb je trouwens in de schoorsteen zitten, een ventilator of is het een klep?
Dacht al dat het bierblikje een soort filter was, maar een condenspot, daar was ik nog niet opgekomen, kan wel merken dat je ook je eigen drank hebt gemaak.
Geeft meteen een reden om af en toe een biertje te drinken :D

Rook je alleen vis, of ook vlees?
 
Dacht ik dat ik aardig bezig was met mijn bbq-controller (heatermeter) maar zo te zien liggen er nog heel wat jaartjes knutselen voor de boeg  @-)
 
In de schoorsteen zit een klep en daarboven weer een ventilator. Ook uit een pc gesloopt. Deze grote zit achter de voeding van een normale pc. Als de luchtvochtigheid hoog is en de buiten temperatuur laag dan gaat de koude rook niet omhoog. Dan zet ik deze er bij en wordt de rook keurig omhoog gezogen langs mijn zalm of haring. Mijn nieuwste model rookt 6-7 uur aan een stuk.
Warm roken doe ik ook vooral makreel, zalm, haring en ribs.
Kaas, knoflook en worstjes heb ik ook koud gerookt. De worstjes niet zelf gemaakt.
Die soldeerbout zie ik niet zitten. Als je mooie droge blauwe rook wil maken dan moet je denk ik wat meer doen dan slechts een pook in zaagsel steken.
Maar ik heb dat zelf nog nooit zo geprobeerd. Als er gunstige ervaringen hiermee zijn dan hoor ik dat graag.
 
willeke zei:
Die soldeerbout zie ik niet zitten. Als je mooie droge blauwe rook wil maken dan moet je denk ik wat meer doen dan slechts een pook in zaagsel steken.
Ik zie die soldeerbout vaker langs komen, ook in combinatie met conservenblikken.
De vierkante coldsmokergenerator die veel mensen hier hebben gebruikt een waxinelichtje voor het ontsteken van de mot, dus waarom geen soldeerbout?
Het verbaast me dat je zoveel vocht hebt, maar nu snap ik misschien ook een beetje waarom in bovenstaand vat een diffuser zit, die zal wel een beetje werken als een distilatie kolom.
Alleen al die gaatjes boren lijkt me een monnikenwerk :)


Op de foto zie je rechts de leiding naar beneden lopen, er zit ook een luchtpompje op dit systeem en zoals bij jou ook geen venturie.
Zouden mot en pellets niet minder vocht bevatten als snippers? Ik weet dat ik mijn rookmot echt binnen moet leggen, anders gaat het niet werken in mijn rookpannetje.
Heb je wel eens met zaagsel gewerkt ipv beukensnippers, aangezien zaagsel bijna niets kost in een dierenwinkel.
 
BertM,
Vocht heb je altijd tijdens het verbranden van hout, ook al heb je het nog zo mooi opgeslagen. Het is niet veel, soms een paar ccm. Dit moet afgevangen worden want het geeft een bittere laag op je product en maakt je rookruimte (oven) smerig. Je moet droge rook maken!! De hoeveelheid condens is ook sterk van de luchtvochtigheid op dat moment afhankelijk. Ik rook ook tijdens regenbuien en dan zit er wat meer in het bierblikje. Maar er zit nog een condens vat. Onderin de koperen pijp zit een niet afneembaar einde. Na een rooksessie kiep ik die leeg achter de coniferen, blijven de katten ook weg want dat spul ruikt errug sterk. Dat is ?vloeibare rook?. Toen ik nog geen condensvat gebruikte zat mijn oven vol vieze (creosoot) aanslag. Dit stookte ik er dan later uit met wat briketten. De zalm had aan de oppervlakte dan ook een te sterke rooksmaak. Na een paar dagen wordt dat wel wat minder.
De soldeerbout zal ook vocht veroorzaken, dus wordt het een kleverige zooi denk ik. De gazen bakjes die veel gebruikt worden geven wel goede droge rook, het creosoot verbrandt blijkbaar wat beter door een meer volledige verbranding, heb je ook minder condens. Ik heb die dingen ook gemaakt maar toch niet verder gebruikt. Ze brengen te veel warmte in de rookruimte en vaak gaat het smeulende vuurtje uit wegens totale zuurstof gebrek. De eigen rook doet dat! Ook is de rook productie vrij laag, je moet dus zeer lang roken. Met het voorbeeld wat je laat zien neem ik aan dat het met de zuurstofvoorziening wel goed zit want dat kan je regelen. Maar de warmte in de rookruimte is onacceptabel! Moet onder de 25 gr. C. blijven!! Die gazen bakjes hebben hetzelfde nadeel. In de winter wellicht bruikbaar?? Ik weet dat er koudrokers zijn die met deze interne methode ijsblokken onderin de rookruimte doen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Mijn idee is dus: maak de rook extern, maakt niet uit waarin, en zorg voor droge rook. Vroeger maakte ik rook in een ?warmrook? ton en liet de rook door een kachelpijp naar een kartonnen doos vloeien. Onderweg koelde de rook vanzelf af. Wel een hoop gedoe en rommel maar werkt ook. Het condens slaat dan neer op de koude buis en vloeit naar het laagste punt.
Zaagsel gebruik ik niet. Ik vind deze rook erg vet in de pijp want er komt te weinig zuurstof bij. Ik heb beuken snippers (firma Puik) en doe er stukjes eiken of hickory bij. Verse eikentakjes met schors geeft ook een lekkere rook, maar gebruik erg weinig.
Zijn er soldeerbout rokers of andere koudrokers met goede of slechte ervaringen? We kunnen van elkaar leren.
 
wat een bult nuttige ervaring ineens gepost hiero
zeer itressante en leerzame stof. B-)

bedankt voor t delen ,k ben 1 en al oor.
 
Ja, die bedoel ik. Er zijn nog wel wat varianten maar het komt op hetzelfde neer. Er zijn mensen die lopen er mee weg. Ik niet dus, om genoemde redenen. Het zijn bakjes van gaas, wel goede kwaliteit zo te zien. Waarschijnlijk RVS. Geen glas dus.
 
De Cold Smoke Generator (CSG) of zoals jij ze noemt gazen bakjes geven hier niet of nauwelijks een temperatuursverandering in  mijn barbecue, heb dat in de WSM en mijn ei gemeten en de temperatuur daarin blijft ruim onder de 25?C als ik rook. Ik rook wel op de dagen dat het wat frisser is zoals nu het geval is.
 
De buiten temp.(=aanvangs temp.) is bij jou inderdaad erg belangrijk. Bij mij dus minder. Gemiddeld is bij mij het verschil in temp. binnen en buiten ongeveer 3 gr. C. Maar dan aan het einde van de rooksessie gemeten en dan ook boven in de koepel. Daar heb ik toevallig een foto van.
DSC05133_zps320e1018.jpg~320x480

In een echt ei, wat ik dus niet heb, zal de goede isolatie ook een rol spelen. In het goedkope onge?soleerde vat van mij heb ik wel nog het voordeel van wat warmte verlies naar buiten. Bij het warm roken juist een nadeel.
Hoe lang rook je gemiddeld voor zalm?
 
Op andere forums kwam ik een ander tegen, die kennelijk in Amerika veel wordt gebruikt
http://www.amazenproducts.com/ProductDetails.asp?ProductCode=AMNPS5X8
Daar hadden ze last dat bij het roken van kaas, de kaas smolt in de smoker. Met een kartonnen doos ging het wel goed, dus kennelijk krijg je in een smoker wel enige temperatuur opbouw.

Waarom heb je een klep in de uitlaat zitten, bij een aanvoer kan ik me iets voorstellen, maar in de uitlaat geeft het toch alleen maar weerstand?
Bij vochtig weer heb ik met mijn kachel ook een slechte trek, dus de fan kan ik me voorstellen, of gebruik je de klep voor het regelen van de flow door je smoker?

Begrijp als je witte rook hebt de creosoot  in de rook je eten bitter maakt, waardoor je ook korter moet roken. Wanneer je dunne blauwe rook (thin blue smoke, TBS) hebt je langer kunt roken en de smaak ook minder bitter wordt, klopt dat ?
En dit kun je alleen bereiken door het vocht uit je rook te halen en te koelen?

Begin nu wel erg nieuwsgierig te worden naar je koudgerookte vis : D
 
Terug
Bovenaan Onderaan