BasBQ
Beef en Steak

koudroken

Mijn ervaring met een CSG is dat je nauwelijks een noemenswaardige temperatuurstijging hebt. Je bent altijd afhankelijk van een lage buitentemperatuur of je nu van een dergelijke externe rookgenerator of van een CSG gebruik maakt. Dat maakt voor beide methodes geen verschil.

Als je een CSG in een doosje van 20x20cm plaatst zal het ongetwijfeld effect hebben, maar wanneer je een WSM of OTP gebruikt niet aangezien het volume dan veel te groot is.
 
Maar je moet ook de rookproduktie vergelijken. Deze is met de pijp methode groter.
koeling.jpg

Er zijn zoals ik al opmerkte verschillende CSG`s in de handel. Dat verschilt natuurlijk ook. De site die mijn foto`s beheert staat op tilt of zo. Deze foto`s komen nu van een andere vandaan. Hoop dat het lukt.
De klep onder de ventilator gebruik ik bij het warm roken. Als ik de rook wil vasthouden gaat die klep een stuk dicht. Vroeger had ik een ton en daar legde ik dan een natte zak op om de rook vast te houden. Voor koud roken gebruik ik alleen de ventilator en dan slechts bij koud/vochtig weer.
v3o9w5iib

DSC05269.jpg

 
Even een aanvulling.
De externe koud-rook methode gebruik ik ook vaak in combinatie met warmroken. Heb ik te weinig temperatuur meer in de kolenbak dan rookt de boel niet meer zo best, dus zet ik de coldsmoker er bij! In de zomer rook ik vaak (warm) makreel. Als de vis gaar is moet er meestal nog wat extra gerookt worden op een lagere temp. Maar dat kan natuurlijk ook bij alle warm-rook sessies.

BertM, Witte rook heb ik niet bij het koudroken, wel blauwe, daar streef ik naar, en bruin varianten. Bij het koudroken (bij mij althans) is lastig om een mooie verbranding te krijgen. Die is nl. niet elke dag hetzelfde. De omgevings variabelen zijn daar de oorzaak van. Temperatuur en vochtigheid! De kunst is om de verbranding zo te krijgen dat deze mooie dikke rook geeft en niet te sterk ruikt. Dat regel ik op verschillende manieren. Dat zit volgens mij in de hoeveelheid creosoot die meekomt.
Ribs_5.jpg

 
willeke zei:
.....een mooie verbranding te krijgen. Die is nl. niet elke dag hetzelfde. De omgevings variabelen zijn daar de oorzaak van. Temperatuur en vochtigheid! De kunst is om de verbranding zo te krijgen dat deze mooie dikke rook geeft en niet te sterk ruikt.....
Heb ik ook met mijn oude jaren 60 Vespa: altijd maar tweaken zodat hij mooie dikke rook geeft :)
Maar hang daar maar geen visje achter..
 
willeke zei:
De buiten temp.(=aanvangs temp.) is bij jou inderdaad erg belangrijk....
Natuurlijk is bij jou de rookopbrengst veel groter, maar ik reageerde ook op bovenstaande quote. Ik ben nl. van mening dat je met een CSG minder afhankelijk bent van de buiten temperatuur dan met een externe rookgenerator. Je moet onder die 25 graden blijven maar dat geldt voor beide methodes, en ik durf te beweren dat als het buiten 23 graden is dat ik met de CSG dan nog steeds niet boven die 25 graden uit ga komen.

Ik heb ooit ook met een in elkaar geknutselde rookgenerator gewerkt (veel primitiever dan deze) en dan moet je er toch voor zorgen dat de temperatuur voldoende is gedaald en dat lukt alleen met voldoende afstand EN een veel lagere buiten temperatuur dan die 25 graden (kunstmatige koeling buiten beschouwing latend).

Maar goed....belangrijkste is dat je lekkere hapjes met deze dingen kan maken en dat gaat prima met beide. Omdat de rookopbrengst van een CSG lager is zal het hiermee alleen iets langer duren :)
 
Dat snap ik dus niet Danny.
Voor verbranding heb je zuurstof en warmte nodig, met de CSG dus ook, en deze staat in de smoker dus theoretisch zal deze opwarmen door de verbranding.
Ga je de smoker knijpen dan zal er minder zuurstof inkomen waardoor de verbranding ook onvolledig wordt en dan worden er dus stoffen gevormd die je product bitter maken.

Door nu de verbranding buiten de smoker te houden en inderdaad afstand (koeling) te houden zal de rook van een externe smoker toch een mindere temperatuurverhoging in de smoker tot gevolg moeten hebben

Ik weet uit ervaring van mijn werk dat wanneer er eenmaal warmte in metaal zit, dit er slecht is uit te krijgen, wat ik ook lees in andere forums, bv dat kaas roken met een CSG beter in een kartonnen doos gaat dan in een smoker.

Hiermee wil ik niet zeggen dat een CSG slecht is, en hij zal zeker doen waar hij voor bedoeld is anders had het apparaat niet zoveel fans,maar het apparaat van Willeke triggered mij als techneut behoorlijk, en mijn handen beginnen dan behoorlijk te jeuken :D

Een normaal persoon zou zeggen, koop zo een CSG voor ?40,- ben je klaar, maar zo zit ik niet in elkaar, vindt het ook prachtig om een pompstation in Siberi? aan de praat te krijgen met een Engelse sleutel, een ijzerdraadje en een lasapparaat.
 
Het beetje warmte dat het smeulende vuurtje in je CGS opwekt is verwaarloosbaar in een WSM dat bedoeld Danny. Ik heb dezelfde ervaring. Voor mijn doeleinden is het ding prima en ik vind het ook schitterend als mensen zo'n constructie bouwen als Willeke heeft gedaan en de rookgenerator van Nosmo. En natuurlijk zal zoiets het proces versnellen, maar voor mij persoonlijk is dat niet nodig.
 
Dennis +1 ; dat is exact wat ik bedoel.

Als je een brandende aansteker in een magnetron zou plaatsen, dan zal deze ongetwijfeld na een bepaalde periode warmer van binnen worden. Plaats je dezelfde aansteker in een grote loods, dan gebeurt er in principe niets. Althans, niets dat merkbaar is (en waarschijnlijk in dat geval ook niet meetbaar). In dit geval is de CSG de aansteker en mijn WSM/OTP de loods, om het even heel overdreven te brengen :)

Neemt niet weg dat ook ik het prachtig vind om al die constructies te zien en uiteindelijk is het eindresultaat wat telt.
 
Bert,
Ik voer van onderen koude rook in een vrij grote koude ketel die niet ge?soleerd is, en ik neem geregeld waar dat er hooguit 2 tot 3 graden C. verhoging is. De rook doorloopt al of niet geforceerd de hele ruimte. Als een ander dat met zijn eigen koudrook systeem ook waarneemt dan is dat gelijkwaardig.  Maar ik heb dus voorkeur voor mijn eigen ?externe? CSG vanwege de grote rook opbrengst. Maar elk voordeel heeft ook een (of meer) nadeel. Mijn nadeel is de constructie, en de noodzakelijke stroomvoorziening. Is niet iedereen blij mee. Helemaal tevreden ben ik trouwens ook nog niet, moet nog wat aanpassen. Ik heb gelukkig een draaimachine in huis waar ik aardig mee kan omgaan. Ik hoop dat er nog andere koudrook knutselaars zich melden mat hun ervaringen. Wellicht kan mijn systeem, en die van die anderen, nog wat versimpelt worden en zonder al te veel toestanden op elke BBQ aangesloten worden. Als je nadere info wil dan krijg je die natuurlijk.
 
willeke zei:
BertM,
Briketten??
In mijn pijp zitten kleine stukjes beuken. Zo te zien heb je een soort verwarmingselement in je pijp zitten. Ik zie nergens een condensvat. Is je zalm niet te bitter? In de rook wordt flink wat creosoot (bitter) meegevoert wat dus een bittere smaak in je vis geeft. Dat condens ontstaat tijdens het afkoelen. Ik vang dit een beetje af in het condens vat, dat is bij mij een bierblikje wat eenmalig wordt gebruikt. Ik moet dus regelmatig bier drinken.
Heb je die pijp ook zelf gemaakt?

Willeke,

Ik ben erg benieuwd hoe je de rook koelt zonder dat het systeem dichtslibt van de creosoot. Kan je hier wat meer over vertellen cq laten zien?
 
Felix,
Omdat de verbranding in mijn pijp geoptimaliseerd is door verschillende aanpassingen.
Vroeger gebruikte ik nl. het venturie principe en dat heeft bij een flinke lading houtsnippers geen goede verbranding. Zeker bij ongunstige omstandigheden zoals regen, of temperaturen onder nul.
IMG_0006.jpg

Vandaag heb ik toevallig weer wat zalm gerookt.
IMG_0008.jpg

De rook wordt onderweg sterk afgekoeld, waardoor het meeste onverbrande creosoot neerslaat met het condens. Natuurlijk blijft er wat creosoot onderweg in de pijp voor het eerste condensvat achter, maar dat is zeer acceptabel.
IMG_0017.jpg



 
Mooie stukken zalm, lekker....
Wat zijn de de aanpassingen die je maakte in de pijp om de rook de koelen?
 
Felix,
Mijn CSG is een ontwikkeling die door herhaaldelijk veranderen, testen, informeren, zweten en mopperen tot stand is gekomen. Doe je ook aan koud roken? Volgens mij is er op de diverse forums niet veel animo voor de pijp methode.  De CSG`s van ProQ en Barbecook alsmede de andere varianten vind ik zoals gezegd wel aardig maar hebben naar mijn smaak onvoldoende rookproductie en te veel warmte in de rook. In de zomer wil ik natuurlijk ook roken. De theorie:
We willen koude rook hebben? Dan moet je dus koelen. Ik doe dat door de rook in contact te brengen met metaal, liefst koper, dat de temp van de buitentemp heeft. Je kan als het moet dat metaal kunstmatig koelen of je rook door een koelkastje laten stromen, maar dat gaat mij te ver.
Ik heb vroeger wel eens aan smeden gedaan. Daar heb ik de ervaring opgedaan dat de steenkolen moeten worden aangeblazen om een prima verbranding te krijgen. Blaas je geen lucht dan is de verbranding onvolledig en krijg je vieze vette rook. In een hoogoven waar ruwijzer wordt gemaakt wordt zelfs hete lucht ingeblazen. Voor het verbranden van hout moet je ook lucht hebben.
Dus: verbranding met lucht regelen tot een iets onvolledige verbranding en de rook koelen. Als je te veel lucht geeft dan wordt de verbranding meer volledig en geeft dan weer te weinig rook. Daar moet dus gevarieerd worden. Bij de venturie CSG`s wordt de rook regelbaar afgezogen. Dat werkt ook, als je maar hard genoeg zuigt. Door de koude lucht die dan in de venturie wordt geblazen slaat onmiddellijk het onverbrande creosoot neer op de koude oppervlakten. Dus moet je daar direct een condensvat achter hangen. Maar je kan ook de verbranding aanjagen, en dat doe ik vanaf de onderkant. Boven worden de hout snippertjes aangestoken.
 
Felix,

Ik wil hier toch even op reageren en e.e.a. nuanceren; alle koudrookapparaten doen vast allemaal hun werk goed, maar het is alleen hoe je ze gebruikt of dit ook het gewenste resultaat geeft.

Dat de CSG warme rook produceert is maar net hoe je er tegen aan kijkt. Als je een thermapen vlakbij de gloeiende mot houdt, dan zal dat best waar zijn maar anders klopt het gewoon niet. Ik lees hier van alles over lucht blazen maar dat is met een CSG niet nodig en ik denk zelfs zeer onwenselijk. Als je een CSG gebruikt om koud te roken dan heb je absoluut geen last van.....ik herhaal geen last van een te veel stijgende temperatuur door warme rook. De smeulende mot en het volume van de daar vanaf komende rook is simpelweg te klein en te weinig om een grote temperatuurstijging te veroorzaken. Ik durf het hier nogmaals te beweren dat als het buiten 23 graden is, dat ik met een CSG dan nog steeds niet boven de maximale temperatuur van 25 graden ga uitkomen. Zonder allemaal ingewikkelde toeren uit te halen om de rook te koelen zijn er weinig zo niet geen andere rookgeneratoren die dat ook kunnen. Zoals al eerder gezegd ga ik er dan wel vanuit dat je deze in een OTP 57 of WSM gebruikt. In een WGA heb ik het zelf niet getest maar de inhoud hiervan is dusdanig veel kleiner dat dit mogelijk een ander resultaat kan geven.

Omdat de CSG dus alleen maar een kleine hoeveelheid rook produceert, zal je rooksessie wel een stuk langer duren dan wanneer je een groot rookvolume kan produceren zoals bv. met de externe rookgenerator van Willeke. Verwacht dus niet met een CSG om een hele zalmzijde in 4 uur te roken, want dat gaat je niet lukken. Wanneer ik een zalmzijde koudrook met de CSG dan ligt deze tussen de 20-24 uur te roken en dat zijn net geen twee volle ladingen voor een CSG. Dit kan je direct achter elkaar doen als het uitkomt, maar je kan ook de eerste sessie de ene dag en dan de tweede sessie bv. een dag later doen als dat zo beter uitkomt. Ik haal met een volle lading in een CSG bijna 13 uur roken en je kan gedurende die tijd gewoon lekker je gang gaan en andere dingen (buiten de deur) gaan doen.

Wat je met een CSG absoluut niet moet doen is lucht geforceerd naar binnen pompen met bv. de ventilator van een DigiQ of iets vergelijkbaars. De CSG is er op gebouwd dat je de smeulende mot als een langzame lont zijn werk laat doen en hier heb je nagenoeg geen luchtstroom voor nodig. Ventilatiegaten staan bij mij zelfs grotendeels dicht om te zorgen dat de CSG heel langzaam blijft branden. Helemaal dicht mag niet ook al zou dat misschien kunnen, aangezien de rook wel langzaam ververst moet worden en de 'oude' rook dus naar buiten moet kunnen.
Dit levert bij een CSG voor zover ik kan zien geen nadelen op van onvolledige verbranding en creosoot wat bv. op je voedsel neerslaat. Dat er mogelijk een minieme hoeveelheid creosoot aan de binnenkant van de OTP neerslaat, dat zal mij eerlijk gezegd een worst zijn zolang het maar niet op mijn voedsel zit. Door de tijd heen met Q'en en warm roken krijg je deze laag ook aan de binnenkant en dat beetje van een CSG is verwaarloosbaar.

Nogmaals, beide manieren zullen goed werken mits je ze op de juiste manier toepast en gebruikt. Als je de tijd hebt dan werkt een CSG helemaal prima en krijg je gewoon een heel goed eindresultaat. Verder hoef je er niets voor te bouwen en is het ook nog eens erg makkelijk te gebruiken en ook op te bergen (dit laatste vindt mijn vrouw nogal belangrijk :p )
Wil je veel rook en dus snel roken dan is een CSG niet het juiste apparaat. Heb je een hele grote kast waar je veel tegelijk in wilt roken, dan waarschijnlijk ook niet.

Maar wat je gebruikt is dus afhankelijk van de tijd die je kwijt kan/wilt zijn en de hoeveelheid voedsel die je wilt roken. Temperatuur is in dit geval een non-issue. We zijn fan van het low & slow hier en ook voor koudroken moet je dus gewoon de tijd nemen. Ik prefereer een laag volume rook over een langere tijd, zodat het voedsel ook gedurende langere tijd blootgesteld aan de rook is en dus langzaam de rook in zich op kan nemen. Maar dat is mijn ding en anderen denken daar misschien anders over ;)
 
Ik ga hier mee met Dennis. Ik vind het allemaal schitterende theorie en werkelijk prachtige zelfgemaakte apparatuur (dikke pet af daarvoor).
Maar ik gebruik mijn coldsmoke generator van enkele tientjes in deze periode in mijn Outdoorchef (57cm) en die wordt daar slechts een paar graden warmer van dan de buitentemp. Voorheen deed ik het in mijn ei en dat homp steen veroerde geen graad met die CSG. Verder zijn mijn kaas, nootjes, zalm etc. altijd prima van smaak, al zeg ik het zelf. Je moet het inderdaad wel even de tijd geven. De rookopbrengst is tamelijk laag. Soort smeulende sigaret.
In Barendrecht hebben we een slager (gebr Hiel) die nog rookt in zijn opa's rookkelder. En dat is een gewoon een stenen hokje met een ijzeren deur en eronder een schuiflade met mot erin, wat hij aanmaakt met een stukje oude krant (ik hoop niet dat ik nu zijn vakgeheim verraden heb :) ). Zijn gerookte waren zijn echt uitzonderlijk lekker van smaak. Dus tja, als ik bovenstaande allemaal zo lees lijkt het mij allemaal wat over de top. Ik houd het voorlopig nog even bij mijn CSG voor de kleine koudrookwaar. En van bitterheid heb ik nog geen last gehad gelukkig.


 
 
Ik heb bij mijn Borniak rookoven een coldsmokegenerator : het komt er op neer dat de unit die rook produceert in een externe bak komt te hangen en deze wordt gekoppeld via een slang aan de oven
Waar ik wel rekening mee moet houden is de hoeveelheid rook die deze produceert. Die is redelijk groot en bijv. een zalmzijde doe ik dan ook maar een uurtje of 4 over.
 
Willeke, Danny en Joost,
dank voor jullie reacties.

Op dit moment ben ik in het bezit van een PROQ CSG.
De resultaten ervaar ik al wisselend.

Ik heb het idee dat de rook teveel vocht vasthoudt en dat dat een bittere nasmaak geeft.
Roken doe ik nu nog het meest op de WGA.

Struinend over dit mooie forum en vervolgens zoekend op het grote internet zag ik dat er meerdere koudrook methoden zijn; die ook nog eens erg laagdrempelig lijken (!) te zijn.
Hiermee was mijn interesse dan ook gewekt. Brainstormend met een maatje was een venturi systeem zo in elkaar "gedacht" maar als je vervolgens verder gaan lezen/nadenken dan komen er allemaal nieuwe facetten bij zoals afkoelen van de rook, condens en creosoot.

@Danny: De CSG met een aanjagen met een ventilator is niet in beeld geweest; zal ook niet komen.

Ik ben erg nieuwsgierig omtrent het koud roken en de wijze waarop je een zo'n droog mogelijke rook aan je product toevoegd.


@Jeroen: goed punt; zoals de gebroeders Hiel roken, wordt al decennia (eeuwen?) gerookt door vele ambachtslieden.
Misschien is mijn zoektocht "over the top" maar het is wel leuk om te ontdekken hoe het werkt en wat er allemaal kan...:)

 
Felix,

Als je een bittere smaak van de rook krijgt, ligt dit dan mogelijk doordat je rookt in een WGA?

Ga er nu nl. even vanuit dat je gewoon commercieel verkrijgbare houtmot met je CSG gebruikt, welke in principe (tenzij niet goed bewaard) een zeer laag vochtpercentage bevat.
 
Die bittere smaak kan ook van het creosoot komen wat uit de verbranding komt.. Dat slaat neer op koude oppervlakten. Dus je produkt moet niet te koud zijn, want dan krijg je dat vrijwel direct.
 
Terug
Bovenaan Onderaan