BasBQ
Beef en Steak

Kokosbriketten kamado

EPCL

Tondelzoeker
Berichten
4
Mijn eerste kamado wordt geleverd. Een kamado Joe.
Nu heb ik nog 20 kg dammers kokosbriketten liggen. Worden die door jullie gebruikt in een kamado of is dat een NOGO?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
algemene tendens is
kamado GEEN briketten.

Er zouden stoffen inzitten die de porien kunnen dichten (maar is dit waar????).

Wat wel waar is, briketten kan je niet genoeg smoren om lage temperatuur te bereiken, dus de Q kan uitgaan.
 
No go, schijnt niet bevorderlijk te zijn voor je kamado. Iemand anders mee verblijden of ruilen tegen zak houtskool.
 
Een Kamado is primair gemaakt voor Houtskool, er zijn mensen die er briketten in stoken of een mix van houtskool met briketten.
Briketten reageren trager op zuurstof waardoor de temperatuur regeling wat lastiger zal gaan, en briketten vallen sneller uit elkaar waardoor de luchtgaten in je kolenrooster geblokkeerd kunnen worden.
Maar verder geen persoonlijke ervaring mee, ik stook alleen houtskool.
 
Zo als iedereen nee zegt zal ik maar ja zeggen. Het kan wel.
er gaan allerlei verhalen de ronde, als dat er lijm uit zou komen en in je keramiek gaan zitten, dit klopt niet want dan zou mijn hele weber vol lijmresten zitten, er zouden slechtegassen uit ontsnappen... dat geloof ik ook niet want met de hoeveelheid briketten die ik verstook had ik allang iets ergs gehad.
wat wel kan kloppen is dat door de gelijke vorm van de briketten er geen goede trek zou kunnen zijn en dat het daardoor wat minder goed Daniël snel werkt.
de as die ecobrasa achterlaat is te vergelijken met houtskool dus dat kan je dus vergeten.
Maar nu je een kamado hebt zou ik wel met kolen gaan werken in plaats van briketten. Gewoon omdat het geweldig werkt
 
No go! Gooi ze gewoon weg. Houtskool is sowieso beter ook in webers etc.
 
Wat een onzin, waar baseer je dat op?
 
No go! Gooi ze gewoon weg. Houtskool is sowieso beter ook in webers etc.
Weggooien is sowieso zonde denk ik, je kan er altijd nog een buurman/vrouw blij maken als je ze niet wil gebruiken.
En Noskos +1
 
Toen ik mijn kamado kreeg heb ik eerst mijn Ecobrasa's opgemaakt en dat ging prima....
 
Volgens mij zijn kokosbriketten toch volledig natuurlijk en kunnen deze geen schadelijke stoffen in de kamado laten trekken. Met andere woorden deze kunnen gewoon gebruikt worden. Maar er zijn briketten welke wel 'verontreinigd' zijn en daardoor het keramiek aantasten. Zoiets speelde toch ook met bepaalde aanmaakblokjes ?
 
Heel veel dank voor de adviezen en meningen. 1 doos kan ik omruilen de inmiddels geopende doos ga ik op maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
en even een kleine aanvulling, volgens de handleiding kunnen kokosbriketten prima in de bastard:

HET VUUR: The Bastard is een keramische barbecue en die wordt altijd gestookt op houtskool. Alleen natuurlijke briketten zoals kokosbriketten zijn ook geschikt voor The Bastard. Gebruik goede kwaliteit houtskool met grote stukken, zodat The Bastard niet verstikt raakt. Vul hem maximaal tot de rand van de vuurbox.
 
en even een kleine aanvulling, volgens de handleiding kunnen kokosbriketten prima in de bastard:

HET VUUR: The Bastard is een keramische barbecue en die wordt altijd gestookt op houtskool. Alleen natuurlijke briketten zoals kokosbriketten zijn ook geschikt voor The Bastard. Gebruik goede kwaliteit houtskool met grote stukken, zodat The Bastard niet verstikt raakt. Vul hem maximaal tot de rand van de vuurbox.

Alle briketen die in een Ketel BBQ kunnen worden gebruikt kunnen ook in een Kamado worden gebruikt.
Of het wijsheid is hangt o.a. af van je portemonnee, briketten zijn doorgaans duurder dan houtskool, zeker de kokosbriketten.
En een Kamado brandt fijner op houtskool.
 
Het bevreemd mij dat (bijna) iedereen hier tegen Kokos briketten is. Tegen mij is juist meermaals gezegd dat kokosbriketten wél prima geschikt zijn voor een Kamado BBQ, juist omdat kokos briketten ook volledig natuurlijk zijn. Ik weet nu even niet wat en wie nu de waarheid spreekt.
Is het daarnaast ook niet zo dat kokos briketten qua smaak veel neutraler zijn?
 
Het bevreemd mij dat (bijna) iedereen hier tegen Kokos briketten is. Tegen mij is juist meermaals gezegd dat kokosbriketten wél prima geschikt zijn voor een Kamado BBQ, juist omdat kokos briketten ook volledig natuurlijk zijn. Ik weet nu even niet wat en wie nu de waarheid spreekt.
Is het daarnaast ook niet zo dat kokos briketten qua smaak veel neutraler zijn?
Ik zie dat soort berichten ook, ik ga dan maar vanuit wat de échte experts erover zeggen, in mijn geval de fabrikant:

Naamloos.png
 
De hier welbekende Noskos en Nasq BBQ hebben samen hier nog een filmpje over gemaakt:
 
De hier welbekende Noskos en Nasq BBQ hebben samen hier nog een filmpje over gemaakt:

en dat zegt dus ook niks, hun mening / persoonlijk voorkeur geldt niet voor iedereen toch?
 
en dat zegt dus ook niks, hun mening / persoonlijk voorkeur geldt niet voor iedereen toch?
Ze geven toch aan dat het allemaal prima kan, en daarbij geven ze hun persoonlijke voorkeur. Veel vollediger gaat het niet worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan