BasBQ
Beef en Steak

Kip: Gerookte kip

Dominique zei:
El Fumarole zei:
Dominique zei:
Plakje gerookte kip, flintertje gebakken spek erop, en een dotje mayo gemengd met pesto. Op een toastje. Nom nom.
verdorie! Dat is lekkerder dan mijn idee!
En voor de liefhebbers van de combi hartig/zoet kun je er nog een halve witte druif opleggen.
Ik zeg altijd tegen mijn oudste dochter je mag nooit soortgenoten eten ;)

Maar zonder gekheid, zonder de druif klonk het als een fijn plan!
 
Ik ben zelf ook niet van de druif erop, maar hier zijn ze er altijd duidelijk over " je hebt toch wel druiven Moeder"..... Lastige types hierzo....
 
Hallo mensen.

Ik ga vrijdag ribbels maken en voor 1 persoon kipfilet's
Nu wil ik die dus gaan pekelen (voor het eerst) de kipfilet's wel te verstaan.
Maar hoelang pekelen?? In dit draadje stond 0,5 uur maar ook 1 uur.
Op verschillende filmpjes ben ik soms wel 4 uur pekelen tegen gekomen!

Ik ga trouwens uien,laurier blad,sinaasappel,winterpeen en water+zout gebruiken
Ik las hier iets van 10% zout, geldt dat dan alleen voor het aantal water? Dus bijvoorbeeld 1 liter water is 100 gram zout???????

Bedankt alvast voor de reacties.
 
Ik ga vrijdag de Nosmo variant hanteren. Als je bij recepten kijkt zie je het recept van Nosmo gebaseerd op het recept van Frits (lijkt ingewikkeld maar is het niet). Ik vind dat een prettig  en lekker recept.
 
Mitch, 10% zout betekent inderdaad 100 gram zout per liter water.

Zorg ervoor dat alles goed is afgekoeld voor je de kip in de pekel legt. half uur tot een uur is genoeg bij dit recept
 
Dat lees ik dus net te laat... Ik heb de filets ongeveer 16 uur in de pekel laten liggen.... Keurig gerookt zag er super uit.. Echt niet lekker, veeeeel te zout. " Brrrrrr
 
Maar positief gezien: Toch weer wat geleerd toch?  ;)
 
Ik heb vorige week ook wat kipfilets gerookt. Ze waren ontzettend lekker, volgende keer meer maken (was begonnen met een standaard scharrelkip-bakje van de Lidl). Helaas niet gebeurd ;)

Toen ik de kipfilets uit de pekeloplossing haalde lieten de haasjes wel los. Hebben anderen daar ook last van? Kunnen die ook 'gewoon' op het rooster meeroken, of kan ik die beter voor het pekelen verwijderen en dan gebruiken voor sat? of zo?
 
Haasje haal ik los en gaan naar de katten. Maar sat? kan natuurlijk prima. 
 
uh... haasjes?
 
Had zelf toevallig nu ook gerookt, beetje afgeweken van het recept... nog wat andere kruiden erin die ik had staan ipv tijm en laurier. En de suiker vervangen door honing. Ook  wel iets te lang erin laten liggen. Wel ontzettend lekker, maar aan de zoute kant. Zo'n 2 tot 3 uur gepekeld. Later thuis dan verwacht ;)

Wordt morgen gebruikt op een BBQ pizza :D
Maar de haasjes had ik mee gepekeld, maar wel zelf er al afgesneden. Die moet je wel korter pekelen en op tijd eraf halen. Zijn eerder gaar.
 
Ik heb dit recept weer eens gemaakt, voor het eerst op de WSM. Prima gelukt. Alle kipfilets pasten op ??n rooster, dus volgende keer wil ik nog wat meer tegelijk roken. In de pan waar ik ze in pekel passen er niet meer tegelijk. Kan ik ze ook in batches pekelen? Eerst een stuk of zes, die afspoelen en dan weer zes in hetzelfde water?
 
klinkt als een geweldig recept, afgelopen week een WSM47 aangeschaft en dit gaat mijn eerste rokertje worden. Heel spannend allemaal.. Klopt het dat er geen water in de pan zit ?

Voor de liefhebbers nog twee toepassingen van gerookte kipfilets, bijv uit de vriezer

Mooie fijn gesneden filets icm gekookte witte rijst met kipragout, ijsbergsla in ragfijne reepjes, rode paprika rauw, zoete maiskorrels, augurkje, witte asperges. Echt een prima combi en redelijk laag in callorien. Perfect dus om een balansdag in te bouwen zodat het weekend weer gebunkerd kan worden  :)

Of als voorgerecht, mooie klein gesneden blokjes van de kipfilets (0.5cm) op een bedje van fijn gesneden ijsbergsla vermengd met gekneuste walnoten en rode grapefruit afgemaakt met een paar lepeltjes zelfgemaakte whiskeysaus bestrooid met fijn gesneden peterselie of selderij.

Eetse



 
87ec10c638a16f0025069f27d95d1716.jpg


d13dd9ba31826a08a3c63c1450054e9c.jpg


Vandaag ook gemaakt! Had wat moeite met de temperatuur op de WMT maar dat is mijn eigen fout geweest(meerdere sessies aan elkaar proberen te plakken).

De smaak is wel overweldigend goed!

Bedankt voor het recept(heb eigenlijk die van Noskos gemaakt).
 
Lekker!
 
Terug
Bovenaan Onderaan