BasBQ
Beef en Steak

Kip: Gerookte kip

noskos zei:
Dat is nou juist waarvoor je de pekel gebruikt, de cellen in de kip zoeken een natuurlijk evenwicht met het zoute water er omheen, en door een proces dat osmose heet zullen de celwanden open gaan en de pekel binnenlaten. Hierdoor wordt je kip dus sappiger en droogt minder snel uit.

ja tuurlijk stom van me heb het laatst nog gedaan met die kalkoen
 
Zijn toch echt wel handigheidjes die een hoop mesne niet 1 2 3 weten, dus is het fijn dat er mensen zoals Steve Raichlen zijn, of onze Dennis natuurlijk, maar die zal het wel weer van Steve hebben;-)
 
Toevallig niet van Raichlen ;-) Heb een heleboel niet van Raichlen...
 
Ik ga hem ook een keer maken, sla hem op.
Ben gek op gerookte kip!
bedankt voor het recept  :)
 
Doe dan ook wat zoetigheid in je brine om een beetje het scherpe kantje van het zout er af te halen, daar had ik het van de week nog met Frits over. Beetje honing, bruine basterd o.i.d.
 
uhhhh, waar het draadje over Frits zijn kip gebleven Mods?... gel*l over twee druppels water, of waren het er nou vier?

Nou ja, anyway, in ieder geval, lekker gerookte kipfilet Frits!!

Nu we het draadje toch aan bagger helpen: Dat we een bagger zomer hebben was mij niet ontgaan maar sneeuw hebben we hier in het hoge noorden nog niet!?!!
 
ik heb nu 6 filee's in de brine van Frits liggen ( aangevuld met wat ketjap, pepertjes en knoflook ) .
thijm en rozemarijn zijn vers uit de tuin dus er iets meer van gebruikt.
morgen in de WSM, pics volgen in een ander topic
 
er liggen weer 7 stukkies in de pekel en worden morgen gerookt  ::)
 
Lekker Henk, ik doe er tegenwoordig wat suiker bij. Dat vind ik wat lekkerder.
 
daar zitten weer koolhydraten in frits en das niet goed voor onze vetmassa :D ;D
 
Frits ik heb hem vandaag gemaakt. En het recept is meer dan goedgekeurd (wel 2 scheppen bastard suiker toegevoegd), na de eerste batch direct de rest van de kipfilet ook gepekeld en door gestookt!
 
Mooi zo, ik ga het binnenkort ook weer maken
 
Vandaag de smoker voor het eerst aan het werk gezet met dit recept.

Ging op zich erg goed met de temperatuur. De receptuur heb ik 100% gevolgd maar vond de kip toch wat droog.

Hoe zorg je ervoor dat de filets sappig blijven? Langer pekelen?

Tijdens de sessie was de waterpan steeds gevuld en de filet is er met 78 graden vanaf gegaan.
 
maurice70xx zei:
noskos zei:
Ik maak mijn brine altijd met een deel van het water en daarna gooi ik er de rest aan ijs bij... liter weegt een kilo als ik goed heb opgelet bij natuurkunde vroeger.
ijs weeg ongeveer 0,95 kg per liter, een ijsberg steekt hierdoor ook altijd 1/11 boven het water uit;-), had je moeten weten Dennis.

Haha lol  ;) ;)
 
Had dit draadje nog niet eerder gezin vandaar mijn late reactie. Maar ga dit ook eens proberen. Ben ook benieuwd hoe je de kip sappig houdt
 
Je houd de kip sappig door hem in de pekel oplossing te leggen en natuurlijk door hem op de juiste temperatuur van de BBQ te halen ;).
 
Dat dacht ik ook door de filets een uurtje in de pekel te leggen en eraf te halen bij 78 graden kerntemperatuur.
Misschien volgende keer geen plofkip gebruiken...
 
Goede producten moeten altijd de basis zijn
 
Je hebt gelijk Frits; volgende keer maar proberen met mooie biologische filets.
 
Probeer de truc met de karnemelk eens. I.p.v. 2 liter water 1 l. water en 1 l. karnemelk.
Ik ben zelf erg enthousiast over het brinen in karnemelk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan