BasBQ
Beef en Steak

Kamado Joe classic III vs BGE Large

Hopelijk dat je hier ook iets aan hebt.
Ontzettend bedankt voor deze uitgebreide toelichting! Vervangbaarheid van onderdelen over de levensduur had ik nog niet over nagedacht.
Ik neig naar de KJC3, onder andere vanwege het mooiere onderstel😎.
Nogmaals bedankt Bram👌🏼
 
Ik heb ook voor deze keuze gestaan alleen met een kj 2 vs bge ( heb hem nog niet) maar heb ze paar keer naast elkaar gezien en vind persoonlijk de deksel van een bge best wel gammel naast kj2 of 3. Ook dit vind ik dit ook bij bekenden die een bge hebben. Daarbij blijft de bge onwijs duur met zijn spullen en plakken hun naam op andere onderdelen zoals de bbqcontroller ( wat een flameboss is maar dan in het groen) maar is een wel duurder. Geld ook voor hun thermometer die alleen een Nder jasje heeft maar in werkelijkheid een Maverick et733 is.
 
Ik heb aan het begin van dit jaar het zelfde dilemma. Geld was niet de issue, maar na jaren op een auplex gewerkt te hebben was het tijd voor een echte. De auplex heb ik overigens veel plezier van gehad en inmiddels iemand anders weer mee kunnen plezieren. En wat een keuze stress heb ik gehad.... uiteindelijk bleven er 4 over. Momolith, Basterd., KJ III en BGE large. Ook ik was enorm gecharmeerd van alle extra's op de KJ III en het scheelde niet veel. Uiteindelijk heb ik ze alle 4 op een rij gezet en mijn vrouw de keuze laten bepalen. Monolith en Basterd vielen af door het onderstel (het ei heeft een prominente plaats in onze tuin) en de keuze is bepaald door de kleur. Het werd een BGE. Daar heb ik nog geen pico seconde spijt van gedad. Alles klopt aan het ei, degelijk, goede materialen en heel makkelijk in gebruik. De BGE is enorm nakeurig in te sgtellen qua temperatuur. De extra's die de KJ III heeft heb ik nog geen moment gemist. Nu is mijn setup niet alledaags, naast mijn BGE heb ik nog een gasser (Weber Summit) dus het ei gebruik ik hoofdzakelijk voor low en slow. Afgrillen doe ik op de gasser.
Ga je voor rood of ga je voor groen....Wat je keuze ook wordt, je zal er geen spijt van krijgen. Ik ben heel benieuwd wat het gaat worden en sterkte met het omhakken van je beslissings boom
 
Mooi gezegd @McPeet . Zeer vergelijkbaar verhaal aan mijn afwegingen. Vrouw zegt groen, ik neig zelf nog naar rood. Wat mij over de streep trekt is dat ik al een KJ junior heb, en lijkt me mooi staan naast elkaar. Vrouwlief zou de junior eruit willen en dan een BGE erin.
man man man, er zijn geen foute keuzes volgens mij. Maar blijft leuk om jullie meningen te horen👌🏼.
morgen beef ribs op de junior, genoeg tijd om de keuzes te overwegen🥳
 
@svda Bedankt voor je reactie. Ik had ook een gevoel van mindere kwaliteit bij de BGE, met name in de deksel opening.
zodra de winkels open gaan, ga ik eens langs de lokale dealer hier. Hij verkoopt BGE en KJ, dus misschien nog eens even voelen.👍🏻
 
Ik heb wel gemerkt dat BBQ vaak slordig in elkaar gezet zijn in sommige zaken. Boutjes niet aangedraaid. Of onderdelen op de verkeerde plaats gezet. Vooral bouwmarkten en tuincentra zijn hier ster in. Ik weet niet wie die dingen daar samen bouwt. Maar ze besteden er iig geen aandacht aan.

Ik kan me er niet in vinden dat de deksel van een BGE er losjes op zou staan. Of instabiel. Zeker met het nieuwe scharnier. Die zit nu op 4 punten vast. Als het in de zaak waar je geweest bent niet goed samen gebouwd is. En de speciaal geleverd afstand steuntjes niet gebruikt zijn om de deksel te stellen. Miss dat ie dan slecht sluit en zo een vertekend beeld geeft.
KJ heeft wel een mooi systeem met een veer systeem. Maar ook die moet zo nu en dan bijgesteld worden. In de jaren verslapt eea iets en moet de veer opgespannen worden. Anders valt de deksel dicht.
 
Ik ga ze naast elkaar bekijken bij de officiële dealer. Ervanuitgaande dat deze professioneel in elkaar gezet zijn.
even de lockdown afwachten😑
 
Wellicht heb je ook iets aan dit draadje : https://www.bbqgenootschap.nl/threads/overpeinzingen-kamado-aanschaf-please-help.24913/

Komt neer op het volgende:
Na wat maanden werken op mij ei.. wat zijn deze Kamados fijn.. Bastard, Joe en BGE zijn gewoon top spul en altijd goed..

ik heb uiteindelijk toch de BGE gekozen. Dit naar aanleiding van veel snuffel en vraag werk wat uitkomt op: levenslang garantie op keramiek, Mexicaans (NASA) keramiek koelt net iets sneller af dan die van Joe/Bastard wat handig is bij overshoots.
De Joe heeft hele gave innovatieve dingen en ondanks dat het mij trok kreeg ik advies (wellicht commercieel gedreven door bbqexperiencecenter.nl maar nam dat toch voor waarheid aan) dat BGE alleen iets uitbrengt als het goed getest is en bij Joe wil dat soms niet helemaal zo zijn (ze schijnen dat dan wel vaak netjes op te lossen maar ik wil gewoon dat het werkt als ik het koop voor die prijzen). Ook had ik een mooie BGE aanbieding waarbij de platesetter gratis was met nog wat spulletjes.

Ik heb na wikken en wegen de XL gekozen aangezien deze volledig in assortiment mee loopt met de L en niet veel meer kolen verstookt dan de L. De extra ruimte en het feit dat de XL minder diep is als de L maken het super fijn werken en schoonmaken. Hoe wel rekening met het feit dat de XL zelf duurder is maar ook al het andere (eggspander, grillgrate/plancha, pizza steen, etc etc).

Kijk ook nog even naar de manier hoe je je ei wil stallen.. Bastard en Joe hebben nu erg mooie onderstellen en vriendelijker geprijsd dan BGE. Ik heb gekozen voor een industriële trolley want ik wil de BGE XL overal gebruiken in mijn tuin en met steenschotten heb je dan grote wielen nodig.. vaak zijn die trolleys universeel maar ook dat tikt weer aan.

Sent from my SM-G988B using Tapatalk
 
Hoi Joster, bedankt voor je reactie en het delen van je ervaringen. (en het delen van het eerdere draadje, die ga ik even goed doornemen. )
Een XL vind ik te groot, klein gezin en zie weinig meerwaarde boven de maat L. Laatste dagen verdiept in BGE en raak steeds meer geïnteresseerd. Toen ik dit topic starte dacht ik dat ik er wel voor 90% uit was en dat het de KJC3 moest worden, nu lonkt toch het groene...
Ik wil ze eens even goed bestuderen naast elkaar en ga dus na de lockdown eens langs de dealer om daar eens te kijken en te praten.
 
Damn, nu realiseer ik me wel dat je op de XL natuurlijk ook makkelijker nog een skillet en een sauspannetje erbij zet. Toch wel fijn 🙈 haha
 
En vergeet het diepere van de Large niet tov de XL.
De extra ruimte is wel echt fijn.. Een Big Joe of Primo Oval geven dat natuurlijk ook..

Succes met je keuze...

Sent from my SM-G988B using Tapatalk
 
Damn, nu realiseer ik me wel dat je op de XL natuurlijk ook makkelijker nog een skillet en een sauspannetje erbij zet. Toch wel fijn 🙈 haha

Snap ik, daar heb ik zelf de MM voor. Ik zou de Junior dan gewoon houden (of inruilen voor een MM....;)). Voor mij persoonlijk de ideale combinatie omdat ik zo'n 25 kg sate per jaar weggrill. Dan zet ik met de Looftlighter heel snel de MM aan. Of dat ik voor mezelf een lapje vlees grill en mn vrouw en dochter iets anders eten. Maar goed, dat is een persoonlijke afweging, ik snap ook wel dat mensen alleen voor de XL gaan.

Ik maak het je vast niet gemakkelijker...succes!
 
Hoi Joster, bedankt voor je reactie en het delen van je ervaringen. (en het delen van het eerdere draadje, die ga ik even goed doornemen. )
Een XL vind ik te groot, klein gezin en zie weinig meerwaarde boven de maat L. Laatste dagen verdiept in BGE en raak steeds meer geïnteresseerd. Toen ik dit topic starte dacht ik dat ik er wel voor 90% uit was en dat het de KJC3 moest worden, nu lonkt toch het groene...
Ik wil ze eens even goed bestuderen naast elkaar en ga dus na de lockdown eens langs de dealer om daar eens te kijken en te praten.
Persoonlijk ben ik voor de KJ gegaan omdat die out of the box al met van alles komt terwijl je bij de BGE nog een keer extra je portemonnee moet open trekken. Ook het geweldige scharnier die het zo lekker licht maakt om het te openen en ook in kleine hoek open blijft staan was een groot pluspunt voor mij.
Maar ik denk dat de laatste opmerking in je quote het beste is: ga langs meerdere dealers zodra het weer kan en voel en bekijk beide opties. Bespreek met hen wat jij wilt, maar onthou dat zij ook willen verkopen en dat dat vaak ook het advies wat je van hen krijgt beïnvloed

Succes met je keuze
 
hoi ik hoor elke keer iedereen over de groene en rode eitjes en natuurlijk de masterbuild . Hoe zijn echter de ervaringen over Grill bill? Volgend jaar willen wij ook een eitje aanschaffen van omtrent de 1000-1200 euro. Ben toch benieuwd naar jullie reacties omtrent de grill bill

groetjesss
 
Ben wel eens benieuwd naar mensen met daadwerkelijke ervaring van zowel de BGE Large als de KJCIII en die een reactie kunnen geven op basis van de verschillen in "performance" van de kamados. Performance bij een kamado is mijn inziens hoe goed de kamado de luchtstroom kan controleren en hoe efficient het warmtebehoud is.

Was laatst bij een dealer en die begon erover dat de BGE toch wel écht fijner werkt en beter is in de warmte regeling en behoud.
Zo eigenwijs als ik ben, vraag ik me ook meteen af of misschien de marge wat lekkerder ligt op de Large en dat daarom deze wordt aangeprezen 😬. Of zijn er hier gebruikers die ook uit ervaring dit kunnen bevestigen?

Misschien kan ik je daar mijn inzicht over meegeven. Big Green Egg gebruikt een ander keramiek dan een (veel) goedkopere Auplex (China varianten van talloze andere merken). Onder meer het gehalte aan cordoriet maakt dat keramiek duurder en harder. Daardoor is het materiaal beter bestand tegen temperatuur wisselingen maar reflecteert het de warmte in de BBQ beter waardoor je producten mooier gelijkmatiger garen. Hoe belangrijk dat voor je is en hoeveel geld je daarvoor over hebt is echt aan jou. Doordat de warmte beter benut wordt heb je minder luchtstroom nodig en blijft je product sappiger en verbruik je minder brandstof.

Weet je wat dit soort berichtjes lastig maakt is dat het vertrekpunt van een ieder heel verschillend kan zijn. Toen ik 20 jaar geleden mijn Webers kocht was ik ontzettend blij met hun prestaties. Door de deksel circuleerde de warmte rond het product, ik kon met rookhout werken en door de openingen onder en boven te variëren vond ik dat ik de temperatuur op het rooster heel mooi kon beheersen. Met wat alufolie en een paar bakstenen creëerde ik een hitte schild en maakte ik een koude en een warme zone. Alles kon ik ermee! Nu heb ik een kamado en vind ik dat vele malen fijner werken. Qua temperatuur beheersing vele malen makkelijker en nauwkeuriger.

Ik heb een groene maar met een zwarte of een rode kan dat natuurlijk ook. Ik ben blij met de garanties en voorwaarden en bereid daar meer voor te betalen. Iemand anders kookt lekker met een Chinees en als die stuk gaat haalt 'ie gewoon een nieuwe. Dat kan hij dan 4 keer doen.

Ga vooral ook op je eigen gevoel af. Het is - hoe dan ook - best een investering. Alleen jij kan bepalen welke concessies je wil doen. Ik deed er eentje. Het formaat. Ik zou ook best een XL willen hebben maar ik creeer wat extra ruimte door een grill verhoger (een extra verdieping) en ik kan altijd nog terugvallen op mijn WGA of Weber 57 als ik meer ruimte of verschillende temperaturen nodig heb. En daar heb ik na al die jaren geen spijt van. Ik zou eerder een tweede Large ernaast zetten dan een XL kopen nu.

Ik heb op een hoop verschillende kamado's gekookt en je merkt wel wat verschillen. Bijvoorbeeld die stralingswarmte via de dome terug naar het produkt, dat is bij goedkopere Chinezen echt anders. De buitenkant van die apparaten wordt ook warmer. Maar grofweg is de manier wasarop ze werken voor al die merken vergelijkbaar mits je dezelfde formaten met elkaar vergelijkt. Ik had kort geleden een Mini Max te logeren voor een weekje en die had echt een hele andere luchtstroom en beheersbaarheid. Die BBQ is veel compacter en gedraagt zich echt anders. Dat zal voor andere kleinere of juist grotere formaten ook wel gelden.

Ik heb ooit 1x een BGE aangereaakt die permanent buiten stond. Ik vond dat er veel speling zat in de onderdelen, het product voelde gewoon niet solide aan. Toen heb ik op dat moment heb ik eigenlijk BGE afgezworen. Maar nu toch ook weer twijfels...

Ik heb ook in Restaurants wel eens dingen gezien waar ik me over heb verwonderd. Zwaar verroest gietijzeren roosters omdat die 'lekker makkelijk' de vaatwasser in gingen. Ik heb wel eens ergens een demo verzorgd op een ei waarvan aan het eind van de dag de dome los schoot omdat het scharnier niet strak genoeg was aangetrokken bij de montage. Bij sommige strandtenten staan die kamado's vooral stoer te wezen voor het publiek maar krijgt het apparaat niet de aandacht die het verdient. Dat ding staat gewoon geld te verdienen door er te staan. Brandend vet op de grill en dan het apparaat niet goed (te wild) openen, steekvlam en van schrik het deksel dicht laten vallen... tja, da's niet zo goed voor je vilt en je scharnier (en de haren op je arm of je hipster-baard, maar dat ter zijde). Dus aan die ene slechte ervaring zou ik niet teveel waarde hechten. Als er nou 1 merk juist wel erg solide is... het heeft alleen wel wat TLC nodig, maar dat heeft mijn oude fiets die altijd buiten staat ook nodig!

Heel veel succes bij je overwegingen!
 
Ik heb vorig jaar de big joe 3 gekocht. Twijfelde tussen de KJ 2 en 3, uiteindelijk de BJ3 geworden :p De afweging voor KJ was voor mij het scharnier, heb de deksel van de grill guru van mijn broer al eens laten vallen.

In de winkel werd mij ook verteld dat BGE iets beter kookt dan KJ, maar dat het met de sloroller ongeveer gelijk is.

ach of je nu rood of groen koopt, het zijn beide topproducten die een aardig gat slaan in je budget. Gewoon een keuze maken, het is nooit fout wat je ook kiest.
 
Misschien kan ik je daar mijn inzicht over meegeven. Big Green Egg gebruikt een ander keramiek dan een (veel) goedkopere Auplex (China varianten van talloze andere merken). Onder meer het gehalte aan cordoriet maakt dat keramiek duurder en harder. Daardoor is het materiaal beter bestand tegen temperatuur wisselingen maar reflecteert het de warmte in de BBQ beter waardoor je producten mooier gelijkmatiger garen. Hoe belangrijk dat voor je is en hoeveel geld je daarvoor over hebt is echt aan jou. Doordat de warmte beter benut wordt heb je minder luchtstroom nodig en blijft je product sappiger en verbruik je minder brandstof.

Weet je wat dit soort berichtjes lastig maakt is dat het vertrekpunt van een ieder heel verschillend kan zijn. Toen ik 20 jaar geleden mijn Webers kocht was ik ontzettend blij met hun prestaties. Door de deksel circuleerde de warmte rond het product, ik kon met rookhout werken en door de openingen onder en boven te variëren vond ik dat ik de temperatuur op het rooster heel mooi kon beheersen. Met wat alufolie en een paar bakstenen creëerde ik een hitte schild en maakte ik een koude en een warme zone. Alles kon ik ermee! Nu heb ik een kamado en vind ik dat vele malen fijner werken. Qua temperatuur beheersing vele malen makkelijker en nauwkeuriger.

Ik heb een groene maar met een zwarte of een rode kan dat natuurlijk ook. Ik ben blij met de garanties en voorwaarden en bereid daar meer voor te betalen. Iemand anders kookt lekker met een Chinees en als die stuk gaat haalt 'ie gewoon een nieuwe. Dat kan hij dan 4 keer doen.

Ga vooral ook op je eigen gevoel af. Het is - hoe dan ook - best een investering. Alleen jij kan bepalen welke concessies je wil doen. Ik deed er eentje. Het formaat. Ik zou ook best een XL willen hebben maar ik creeer wat extra ruimte door een grill verhoger (een extra verdieping) en ik kan altijd nog terugvallen op mijn WGA of Weber 57 als ik meer ruimte of verschillende temperaturen nodig heb. En daar heb ik na al die jaren geen spijt van. Ik zou eerder een tweede Large ernaast zetten dan een XL kopen nu.

Ik heb op een hoop verschillende kamado's gekookt en je merkt wel wat verschillen. Bijvoorbeeld die stralingswarmte via de dome terug naar het produkt, dat is bij goedkopere Chinezen echt anders. De buitenkant van die apparaten wordt ook warmer. Maar grofweg is de manier wasarop ze werken voor al die merken vergelijkbaar mits je dezelfde formaten met elkaar vergelijkt. Ik had kort geleden een Mini Max te logeren voor een weekje en die had echt een hele andere luchtstroom en beheersbaarheid. Die BBQ is veel compacter en gedraagt zich echt anders. Dat zal voor andere kleinere of juist grotere formaten ook wel gelden.



Ik heb ook in Restaurants wel eens dingen gezien waar ik me over heb verwonderd. Zwaar verroest gietijzeren roosters omdat die 'lekker makkelijk' de vaatwasser in gingen. Ik heb wel eens ergens een demo verzorgd op een ei waarvan aan het eind van de dag de dome los schoot omdat het scharnier niet strak genoeg was aangetrokken bij de montage. Bij sommige strandtenten staan die kamado's vooral stoer te wezen voor het publiek maar krijgt het apparaat niet de aandacht die het verdient. Dat ding staat gewoon geld te verdienen door er te staan. Brandend vet op de grill en dan het apparaat niet goed (te wild) openen, steekvlam en van schrik het deksel dicht laten vallen... tja, da's niet zo goed voor je vilt en je scharnier (en de haren op je arm of je hipster-baard, maar dat ter zijde). Dus aan die ene slechte ervaring zou ik niet teveel waarde hechten. Als er nou 1 merk juist wel erg solide is... het heeft alleen wel wat TLC nodig, maar dat heeft mijn oude fiets die altijd buiten staat ook nodig!

Heel veel succes bij je overwegingen!
Hoi Sander, bedankt voor je uitgebreide reactie. Je haalt goede punten naar voren. Ik hou van goed materiaal als het aankomt op eten bereiden. Dus je verhaal over de betere eigenschappen van het BGE keramiek spreken me erg aan.

bedankt over het relatieveren van mijn restaurant ervaring. Volkomen mee eens!!
(ik moest even grinniken bij je zin over de hipster baard, haha top👍🏻)

Vraagje; heb je ook specifiek ervaring tussen KJ en BGE? Je ervaring spat ervan af, maar je laat in het midden of je vergelijking gaat tussen je BGE en de ‘goedkope Chinees’...
 
Slo roller is alleen voor low temp, en de performance van het keramiek speelt mijn inziens op alle vlakken mee. Geen juist vergelijk door de verkoper lijkt me?🧐
Mwoaah, je kunt hem tot 250 graden gebruiken, dus niet bepaald lage temperatuur. Maar in dit geval ging het om een verkoper die BGE op voorraad had en KJ werd pas maanden later geleverd, dus kan je je wel afvragen of hij niet teveel groen zag. Vraag me af of die betere temperatuur verdeling niet gewoon komt door het verschil in vorm (als er al überhaupt sprake van is). Daarnaast zorgt de sloroller wel weer voor betere rookverdwling in de kamado. Dus je kan je rooksmaak beter in je product krijgen.

Je moet je ook bedenken dat KJ ook een beter keramiek gebruikt, dan de auplex kamado’s. Verschil tussen KJ en BGE zal in de marge zitten. Ik heb alleen KJ gebruikt overigens. Grote lijnen is dat KJ iets beter zijn temperatuur vast houd en BGE iets sneller te regelen is. Voor beide valt iets te zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan