BasBQ
Beef en Steak

Inbranden gietijzer.

Ik heb ook wel eens teveel crisco gebruikt en dan krijg je behalve een stinkende bbq ook een plakkerig eindlaagje. Na verhitten met keukenpapier 'voorzichtig' afnemen en proces van inbranden herhalen. Die laatste stap kan ook met de pan op het vuur... weg plaklaagje!
 
Ik doe het met lijnzaad olie. En dan heel dun. Eigenlijk glimt het alleen een beetje. Daarna in de oven op 200 graden voor een uur. En dat een paar keer

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

 
Dan ga ik er maar eens snel mee aan de slag! Bedankt
 
Ik krijg steeds meer waardering voor de gietijzeren pannen, grillplaten en skillets. Al mijn tefal is de kliko in en ook het keramisch spul gaat de deur uit. Daarnaast heb ik weer een simpele plaatstalen wok van de toko en zware plaatstalen koekenpannen van De Buyer. Zelfs mijn barbequepan (gaatjespan met tefal) heb ik kaal geschuurd en ingebrand en deze doet het beter dan ooit.
Het inbranden en onderhouden van gietijzer en plaatstaal is hetzelfde. 
Ik heb Crisco gebruikt maar omdat ik altijd zonnebloemolie binnen handbereik heb gebruik ik dat en dat gaat net zo goed. 
 
Ik heb een vraag. Na een aanbieding bij de Makro heb ik een gietijzeren rooster en pan gekocht.
Op de beschrijving staat dat het ge?mailleerd is. Het is van dat ruwe doorzichtige emaille.

Nu is mijn vraag. Moet ik dit alsnog inbranden of niet?
Ik wist niet dat deze vorm van gietijzer ook bestond.

Ik ben nu benieuwd hoe ik de pan en het rooster het best kan onderhouden en wat je er mee moet doen als er wel roest op komt te zitten?

Dit is de pan:

tarrington-house-grill-pan.jpg
 
Als het ge?mailleerd is dan hoef je het niet in te branden. Staat er niks bij over onderhoud?
 
Op de verpakking staat ge?mailleerd gietijzer. Je merkt ook wel dat er iets van een doorzichtig laagje op zit.
Zal hem niet inbranden dan.

Helaas verder geen onderhoudsinstructies dus ik denk dat ik hem voor de zekerheid maar na gebruik schoonmaak met water en weinig sop en meteen weer even invet.

Maar als iemand tips heeft voor onderhoud of ervaring ermee heeft, hoor ik het graag.
 
Op de site van de Makro zie ik niet dat deze ge?mailleerd is, wel dat hij niet in de vaatwasser mag.
 
 

CharCol

Vuurmaker
Berichten
89
Ik heb sinds vandaag een Windmill skillet en DO en lees dat hij pre-seasoned is. Wat betekent dit precies? Ik las ergens dat ik de stap om de paraffine laag te verwijderen kan overslaan, maar wel nog moet inbranden. Klopt dit?
 
Dat betekend dat hij volgens hen gebruiksklaar is. Echter ik doe voor de zekerheid altijd nog wel een extra laagje. Vertrouw het af fabriek nooit zo. Ben benieuwd wat de rest denkt.
 
Dat betekend dat hij volgens hen gebruiksklaar is. Echter ik doe voor de zekerheid altijd nog wel een extra laagje. Vertrouw het af fabriek nooit zo. Ben benieuwd wat de rest denkt.
Precies dat inderdaad, dat laagje af fabriek is voornamelijk om te voorkomen dat je ‘m niet verroest uit de verpakking haalt. Als je er zo een biefstuk in gaat bakken krijg je die niet meer van de bodem af 😆
Gewoon een paar laagjes erop en hij zal pas echt lekker bakken als je ‘m vaak gebruikt hebt 😉
 
Afwassen en gaan behandelen
Pan na gebruik schoonmaken, de Q op om te drogen, insmeren en laten drogen op de Q
 
Indirect:

Mooiste is batch gewijs

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Succes. Er staan hier meerdere draadjes op het forum. Zou ik ook even doorlezen.

Ook olie / vettigheid die je gebruikt heeft invloed op het resultaat.
d81cee4d11e48c0436caa6d10f79b5eb.jpg

Crisco wordt veel gebruikt. Ik zelf doe het met kokos olie

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik gebruik tegenwoordig reuzel, niet alleen op mijn gietijzeren pannen maar ook op mijn debuyer koekenpannnen. Dat geeft het beste resultaat is mijn ervaring. In ieder geval beter dan crisco en zonnebloemolie. De laag is steviger/duurzamer en plakt niet. Het kan ook veel beter zure gerechten aan als tomatensaus.

Het is sowieso uitermate geschikt voor bakken in gietijzer/plaatstalen pannen. Het is namelijk een dikker vet, hierdoor blijft er een mooi dun laagje achter na gebruik, zelfs na schoonmaken.
 
Ik gebruik tegenwoordig reuzel, niet alleen op mijn gietijzeren pannen maar ook op mijn debuyer koekenpannnen. Dat geeft het beste resultaat is mijn ervaring. In ieder geval beter dan crisco en zonnebloemolie. De laag is steviger/duurzamer en plakt niet. Het kan ook veel beter zure gerechten aan als tomatensaus.

Het is sowieso uitermate geschikt voor bakken in gietijzer/plaatstalen pannen. Het is namelijk een dikker vet, hierdoor blijft er een mooi dun laagje achter na gebruik, zelfs na schoonmaken.

Reuzel werkt, zeker als je je pannen regelmatig gebruikt, heel goed inderdaad. Voor wie z'n pannen maar heel af en toe gebruikt zou ik het toch plantaardig houden. Als je crisco of arachide olie tot boven het rookpunt verwarmt plakt het ook niet. Zonnebloem en zeker olijfolie hebben inderdaad meer de neiging te gaan plakken op den duur en worden ranzig ;)
 
Zure producten zoals tomaat zijn inderdaad funest. Als je plantaardige olie hebt gebruikt dan verdwijnt je mooie laagje als sneeuw voor de zon. Ten minste dat is mijn ervaring met een deBuyer wok. Gewoon na elk gebruik een dun laagje olie aan de binnenzijde en roest krijgt geen kans. Uiteindelijk bouwt zich toch een donkere laag op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan