BasBQ
Beef en Steak

Inbranden gietijzer.

EasywoodsQ

Pitmaster

Zure producten zoals tomaat zijn inderdaad funest. Als je plantaardige olie hebt gebruikt dan verdwijnt je mooie laagje als sneeuw voor de zon. Ten minste dat is mijn ervaring met een deBuyer wok. Gewoon na elk gebruik een dun laagje olie aan de binnenzijde en roest krijgt geen kans. Uiteindelijk bouwt zich toch een donkere laag op.

Als je een goede laag hebt opgebouwd tasten zure producten deze slechts beperkt aan hoor en zeker niet funest....... als het als sneeuw voor de zon verdwijnt is of je laag niet goed genoeg of heb je tomatensoep een dag of wat in je wok laten staan ;)

EDIT: Google zegt dat je wok van staal is in plaats van gietijzer waar het hier over ging....... dat zou anders kunnen liggen misschien

Smokie.

Pitmaster

Ik vermijd voorlopig de zure ingrediënten om zo een goede laag op te bouwen. Ik ben benieuwd of zo, in de loop der tijd, een meer zuurbestendige laag ontstaat.

Grimlord

Gemarineerd

Ik vermijd voorlopig de zure ingrediënten om zo een goede laag op te bouwen. Ik ben benieuwd of zo, in de loop der tijd, een meer zuurbestendige laag ontstaat.
Over het gebruik van gietijzer in combinatie met zure ingrediënten en het afwassen van gietijzer met zeep en nog enkele andere aspecten van gietijzer doen er heel wat mythes de ronde.
Hier vind je nog wat meer info en kan je nagaan of mythes kloppen of niet:

https://www.castironcollector.com/myths.php

Smokie.

Pitmaster

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat het allemaal veel minder spannend is dan men soms wil doen overkomen. Ik gebruik de (stalen) pannen en gietijzeren grillplaat gewoon.

Wilco-G

Gemarineerd

Ik heb ook een en ander aan gietijzer en heb "gewoon vet" gebruikt maar ik had geen idee wat Crisco is en nog minder waar je het kan kopen ..
De eerste link die ik tegenkwam op Google is deze .. --- Let op 18+ website ---

**** URL verwijderd door het Beheer ***

Of dit nou de bedoeling is .. lijkt me niet helemaal hoe dit spul hier gebruikt word toch ? :unsure: :ROFLMAO: 😇

Laatst bewerkt door een moderator:

Zaagmans

Stoker

Crisco kan je ook gewoon kopen bij de Hanos (daar heb ik het ook gekocht).
Het is inderdaad een smeermiddel dus je kunt ook een baan plastic in je tuin leggen en daarmee insmeren en buikschuiven, als je dat zou willen...

Smokie.

Pitmaster

Ik heb ook een en ander aan gietijzer en heb "gewoon vet" gebruikt maar ik had geen idee wat Crisco is en nog minder waar je het kan kopen ..
De eerste link die ik tegenkwam op Google is deze .. --- Let op 18+ website ---

**** URL verwijderd door het Beheer ***

Of dit nou de bedoeling is .. lijkt me niet helemaal hoe dit spul hier gebruikt word toch ? :unsure: :ROFLMAO: 😇
Sommige zweren bij Druivenpit olie. Die heb ik gehaald bij de AH en werkt vooralsnog prima bij mijn nieuwe pan en grillplaat. Maar er zullen nog wel meer middeltjes zijn die goed werken en waar je ook andere hobbies mee kunt uitoefenen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan