BasBQ
Beef en Steak

Inbranden gietijzer.

Ik moet eerlijk bekennen, dat ik er ook tegenop zag, maar toch maar de moed verzameld, en wat bleek.............het viel reuze mee  :)
Alleen is 6x wel wat veel, maar de schrijfster is er van overtuigd om het 6x te doen.
Dusssss, toch maar gedaan.

Mac
 
Lijnzaadolie doe ik zelf niet meer.
Het geeft inderdaad een hardere beschermende laag.
Ik vind het zelfs bijna op vernis lijken.

Echter bij gewone olie/vet/crisco kan je een klein roestpuntje makkelijk bijwerken.
Bij lijnzaadolie gaat dat minder makkelijk. Daar is het vaak weer helemaal opnieuw beginnen om een mooi resultaat te krijgen.

Ik merk dat ik bij mijn opgelapte gietijzeren pan gewoon zeepsop gebruik bij het schoonmaken.
En dan meteen na het afdrogen het eerste beste vette middel erop smeer.
De ene keer is dat olijfolie en de andere keer bacon vet uit de koekenpan.

Voor gebruik zet ik de pan altijd eerst leeg op het vuur / in de oven om hem op te warmen.
Voordat de ingredienten erin gaan veeg ik de warme binnenkant schoon met wat keukenrol.

Soms vind ik een klein roestpuntje die ik dan wegschuur met staalwol en meteen weer invet met wat ik voorhanden heb.

 
07a312ff82347313d1338e50f888f908.jpg


Heb er hier ook 2. Waren zwart, maar na verwarmen bleken er schilfers af te komen. Was geen coating, maar verf blijkbaar. Even in de kaustische soda geflikkerd met heet water erop; en dit is het resultaat. Morgen even voorverwarmen en dan de crisco erop in de Q
 
Zou hem altijd indirect in branden, kan in de oven maar ook in de kamado.

Buiten is sowieso fijner vanwege de lucht ;).
 
Heb gister gietijzeren bakplaat binnen proberen in te branden op 170 graden in de oven maar deze laag plakt. Nu wil ik hem vandaag op de Q doen op 200 graden. Inderdaad ook vanwege de lucht.
 
De laag plakt, omdat je niet heet genoeg stookt. (nadeel van een oven is dat ze vaak niet hoger als 250?C gaan)

Zo hoog mogelijk stoken om een goed harde laag te cre?ren. 


Mac



 
Crisco is ook niet echt nodig, Plantaardig frituurvet of zonnebloem, arachideolie (geen olijf)
gaat ook prima  wel minimaal die 250 graden aanhouden  ongeveer 25 min
PS zet wel ramen er deuren open

op Kamado buiten is nog beter

Wij doen dit sporadisch met bakplaten die gaan zwart afgeven
 
Zojuist 5 x min gietijzer rooster met Archideolie gedaan alles weer lekker zwart!
 
Mosseltje zei:
Lijnzaadolie doe ik zelf niet meer.
Het geeft inderdaad een hardere beschermende laag.
Ik vind het zelfs bijna op vernis lijken.

Echter bij gewone olie/vet/crisco kan je een klein roestpuntje makkelijk bijwerken.
Bij lijnzaadolie gaat dat minder makkelijk. Daar is het vaak weer helemaal opnieuw beginnen om een mooi resultaat te krijgen.

Ik merk dat ik bij mijn opgelapte gietijzeren pan gewoon zeepsop gebruik bij het schoonmaken.
En dan meteen na het afdrogen het eerste beste vette middel erop smeer.
De ene keer is dat olijfolie en de andere keer bacon vet uit de koekenpan.

Voor gebruik zet ik de pan altijd eerst leeg op het vuur / in de oven om hem op te warmen.
Voordat de ingredienten erin gaan veeg ik de warme binnenkant schoon met wat keukenrol.

Soms vind ik een klein roestpuntje die ik dan wegschuur met staalwol en meteen weer invet met wat ik voorhanden heb.

Ik ben ook aan het kijken voor een DO en kom op internet tegen dat je deze nooit met zeepsop mag schoonmaken omdat dat de coating oplost en je dan weer opnieuw moet inbranden. Iemand hier ervaring mee? Is dit zin- of onzin.
 
Gietijzer is poreus en met de inbaklaag word deze afgesloten
in zeep zitten vet oplossende middelen die dat weer verwijderen
dus vandaar met alleen warmwater afspoelen
 
Vraagje. Heb mijn Creuset pannen ook met Crisco en daarna op het ei ingebrand maar na het doorspitten van de topics kom ik tot de conclusie dat de temp. waarschijnlijk niet hoog genoeg is geweest. Er zit een dun vettig laagje op de pan. Moet ik nu helemaal overnieuw beginnen of?

1. met warm water wassen en crisco op hoge temp op het ei doen.

2. zo op het ei en dan laagje crisco?

thanks
 
Er kwamen kleine roestplekjes in dus dacht dit zo op te lossen.
 
De buitenkant is ge?mailleerd de binnenkant is gewoon gietijzer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ook de binnenkant is echt ge?mailleerd, het is alleen mat zwart. Als je roestplekjes hebt zou ik terug gaan voor de garantie. Check wel eerst dat het niet wat anders is. Ingebrand vet wil wel eens bruine vlekken geven.
 
gisteren op de bbq mijn gietijzer ingebrand met Crisco en ging super.
 
Vorige week heb in mijn nieuwe skillet (proberen) in te branden, het ging als volgt:
- BBQ op 170 graden
- Skillet er een half uur op
- Waslaag eruit vegen
- Insmeren met arachideolie
- 1 uur op de Q
- Nog een keer insmeren met olie
- Terug op de Q, wat hoger 200graden
- Toen alles laten afkoelen.

De volgende dag kwam ik erachter dat het wel erg plakkerig en vettig was.. voelde niet fijn en zeker niet schoon.

Vandaag dus nog maar een keer geprobeerd. En wat verder verdiept.
- Eerst goed schoongemaakt met sop, en goed laten drogen in de oven.
- Q hoog aangestoken +230 graden
- Skillet ingesmeerd met arachideolie en driekwart op de Q
- vervolgens nog twee keer die laatste stalppen uitgevoerd.
- ondertussen is die afgekoeld, maar het is nog steeds een beetje plakkerig... hoort dit altijd zo te zijn? Of doe ik iets verkeerd?
Zou ik hem nu gewoon kunnen gebruiken..?
 
Teveel olie zou de oorzaak kunnen zijn. Plakkerig is verder niet zo erg maar als he hem lang niet gebruikt wordt dat ranzig en is niet zo lekker.
Het voordeel van crisco is dat het een gekke laag vormt die niet plakt en waar dus ook geen eten aan blijft plakken.

Maar eigenlijk is het beste om je pan gewoon heel veel te gebruiken. De pannen hier worden bijna dagelijks gebruikt. Ook op het gas voor het vlees.
 
Terug
Bovenaan Onderaan