BasBQ
Beef en Steak

Inbranden gietijzer.

RedFox zei:
Ik heb vorig jaar een gietijzeren bakplaat door middel van zandstralen helemaal blank gemaakt, daarna meteen in de Crisco gezet, plaat iets verwarmd zodat de Crisco lekker vloeide (nog bij het straalbedrijfje) en dezelfde avond op een gas BBQ die ik hier ook heb staan bij ca 200C laten inbranden.
De eerste keer ca 1 uur, daarna laten afkoelen. De kleur was na de 1e ronde donker brons, dus nog niet zwart. Na afkoelen de procedure herhaald en toen was hij mooi zwart en het polymerisatie proces goed gelukt.
De plaat heb ik daarna meerdere keren gebruikt bij hoge temperaturen en is nog steeds in top conditie.
Na gebruik alleen met warm water schoonmaken, geen Dreft of andere middelen gebruikt. Tot nu toe in ieder geval tevreden.
Mogelijk heb je iets aan mijn persoonlijke ervaring? Succes!  ;)

Thanks RedFox. Ik was de roosters zelfs helemaal niet af, het enige vocht wat er bij komt zou condens kunnen zijn. Ik zag dat ik nagenoeg tegelijk met jou zat te posten, zie mijn andere bericht.
 
Ja en dat opnieuw weer af en toe met Crisco invetten doe ik ook, had ik vergeten erbij te zetten... :)
 
Afgelopen zondag het giet ijzeren deksel boven op mijn BGE behandeld met lijnzaad olie. (Gekocht bij de drogist)

Eerst heb ik het schoongemaakt door het in de vaatwasser te zetten en daarna de roestplekjes weggewerkt met staalwol.
Het ding naar 200 graden opgewarmd in de oven en een heel dun laagje lijnzaad olie erover.
Toen meteen het ei in bij 300 graden.

De eerste 10 minuten was het flink aan het roken en kwam er een vieze vis lucht vanaf.
Maar na een uur in het ei ziet het gietijzer er heel mooi uit.
Alsof er een dunne epoxylaag over het ijzer zit.

Ben benieuwd hoe lang deze laag houdt.
 
In Frankrijk kwam ik op de rommelmarkt een oude Invicta (principe le creuset) gietijzeren pan tegen voor ?5 die ik niet kon laten liggen, na het doorlezen van dit item vraag ik mij af wat ik het beste kan doen met de pan?


De binnenkant lekker schoon schrobben en opnieuw in de crisco zetten maar de buitenkant? heeft iemand daar ervaring mee? of gewoon de kleur er af schuren en deze ook in de Crisco zetten?

Ik hoor graag als iemand hier ervaring mee heeft..
 
Ik had de mijne zo gekocht:

Stoofpot_zpsad351a5f.jpg



Na schuren, invetten en meerdere keren gebruikt te hebben ziet het er nu zo uit:

foto5_zpse7e6fa53.jpg
 
Ziet er super uit Mosseltje! de binnenkant gaat zeker goed komen, alleen de buitenkant...... door die "kleurlaag" zal er wel extra werk aanzitten, kijk wel of ik de kleur van de buitenkant kan ophalen en anders schuur ik die wel kaal! Ik maak wel foto's hoe het gegaan is!
 
Ik ga (hopenlijk) komend weekend mijn nieuwe CIG seasonen. Zo even op jacht naar Crisco

Maar andere vraag:
Ik heb hier nog twee gietijzeren koekenpannen in de la. Die zijn nooit ingebrand, en na dit allemaal gelezen te hebben snap ik we ze niet fijn vinden werken  :-L Die wil ik dus ook gelijk meenemen.
Alleen zitten daar houten handgrepen aan, ik denk dat dat een probleem gaat worden bij dit 200 graden in de BBQ?
Ik neem aan dat die er af moeten, maar dat lukt me niet. Schroef eruit gedraaid, komt een klein beetje beweging in, maar daar blijft het bij.

Iemand die daar wat over kan roepen?
 
Eindelijk een OTP zei:
Ik ga (hopenlijk) komend weekend mijn nieuwe CIG seasonen. Zo even op jacht naar Crisco

Maar andere vraag:
Ik heb hier nog twee gietijzeren koekenpannen in de la. Die zijn nooit ingebrand, en na dit allemaal gelezen te hebben snap ik we ze niet fijn vinden werken  :-L Die wil ik dus ook gelijk meenemen.
Alleen zitten daar houten handgrepen aan, ik denk dat dat een probleem gaat worden bij dit 200 graden in de BBQ?
Ik neem aan dat die er af moeten, maar dat lukt me niet. Schroef eruit gedraaid, komt een klein beetje beweging in, maar daar blijft het bij.

Iemand die daar wat over kan roepen?

Mocht je nu geen Crisco kunnen vinden, cocosolie geeft hetzelfde resultaat en is tegenwoordig bij de meeste supermarkten te koop.
 
Eindelijk een OTP zei:
Ik ga (hopenlijk) komend weekend mijn nieuwe CIG seasonen. Zo even op jacht naar Crisco

Maar andere vraag:
Ik heb hier nog twee gietijzeren koekenpannen in de la. Die zijn nooit ingebrand, en na dit allemaal gelezen te hebben snap ik we ze niet fijn vinden werken  :-L Die wil ik dus ook gelijk meenemen.
Alleen zitten daar houten handgrepen aan, ik denk dat dat een probleem gaat worden bij dit 200 graden in de BBQ?
Ik neem aan dat die er af moeten, maar dat lukt me niet. Schroef eruit gedraaid, komt een klein beetje beweging in, maar daar blijft het bij.

Iemand die daar wat over kan roepen?


Even google'n op Crisco kopen en je hebt gelijk een hoop adressen.

Heb je wellicht foto's van je pannen??
 
@Lowietje: Ik had de vraag al gepost of ik ook kokosolie kon gebruiken. Volgens de geleerden  :D kan dat wel, maar is Crisco beter. Schijnt een betere laag te vormen. Nou doe ik het graag in 1 keer goed, dus ik kies voor Crisco.


Crisco gevonden :D bij de Makro! (vest. Dordrecht)

Ook weer een verhaal op zich. Om langdurig zoeken te voorkomen vroeg ik het maar direct bij de info balie. Behulpzame medewerkster ziet wel ?iets? in de computer, maar geen locatie o.i.d.
Ik leg uit wat het moet zijn, en we lopen naar het schap met de oli?n en vetten. Daar treffen we nog 2 medewerkers en die kennen het niet. Manager wordt gebeld en na een tijdje komt het verlossende antwoord: ?Sorry, hebben we niet.? Ik dank iedereen voor het zoeken, en ben in gedachte op zoek naar een winkel met bakkersbenodigdheden.
Loop ik richting uitgang (met nog wat spulletjes, foto volgt) en zie ik een pad met (ge)bakspulletjes en eigenwijs als ik ben B-) ga ik toch even kijken. Wat denk je dat ik vind: Crisco! Een hele rij potjes, dus daar hebben we er 1 van meegenomen.


Foto van de pan zal ik vanavond posten......
 
Over de houten handvatten heb ik ooit een filmpje op YouTube gezien waarin ze de handvatten inpakte in een oude doek en daaroverheen weer aluminiumfolie. Werkte goed.
 
Dank je wel BaliBiker! Mocht ik de handvaten er niet af krijgen dan ga ik het zo proberen.

Hierbij de beloofde foto's:







Heb er twee, uit de opruiming van de kookwinkel van Jeremy Vermolen.
 
Vandaag het oude rooster van mijn adoptie eitje ;) opgeknapt (lees geseasoned) volgens onderstaande methode met lijnzaadolie.
http://sherylcanter.com/wordpress/2010/01/a-science-based-technique-for-seasoning-cast-iron/

Moet zeggen, dat het resultaat een stuk strakker is als met Crisco (maar dat kan ook aan de pitmaster liggen natuurlijk  ;) )
Heb het in de oven gedaan, en het stinkt ook een stuk minder als met Crisco (maar je ruikt het nog wel altijd, dus afzuigkap aan/ of raam op een kier)

Belangrijkste punten opgesomd:

  • Gebruik als basis een goed schoongemaakt rooster of pan/ skillet
  • Vervolgens zorgen dat deze goed droog is (ik heb het rooster 15min op 100?C verhit)
  • Alles, incl hoekjes en gaatjes goed insmeren met de lijnzaadolie
  • Met een papieren keukendoek zo goed mogelijk droog wrijven (let op het is er niet allemaal vanaf, maar er blijft dan een hele dunne filmlaag over op het product)
  • Verhitten op de hoogste stand van de oven (bij mij 250?C) of BBQ, voor minimaal 1 uur
  • Af laten koelen, en aanbrengen van nog 5 lagen op bovenstaande manier

Het is wel ff wat werk, maar ik met zeggen dat het er wel strak op zit.
Ben benieuwd wat het rooster in de praktijk doet.

Jammer genoeg geen beter plaatje.
15980813097_d0db050e85_z.jpg


Mac
 
Lekker geklust maatje.
5 Lagen??  #:-S
Zal me eens in de aangehaalde link verdiepen . . . .


 
Om mijn vragen hierboven nog even af te hechten. 't Is gelukt  :D
Rooster en 1 pan in de Crisco gezet. Nog 1 pan te gaan. Misschien doe ik die wel in de lijnzaadolie (zoals Mac hierboven) om het verschil te kunnen ervaren.
 
6 lagen in totaal Erik.

Ik heb nog een DO 6qt (kerstcadeautje)te doen, echter past deze incl deksel denk ik niet in de oven.
Dus op zoek naar een droog moment om het op het ei te doen. (totdat mijn dakje een keer komt, dan kan het wanneer het mij uitkomt)

Mac
 
Ik had ook die plannen, maar de vakantie vliegt voorbij!
 
Terug
Bovenaan Onderaan