BasBQ
Beef en Steak

Houtskool voor de Kamado, maar welke?

Lekker aanklooien, tuin bijwerken, bakkie doen, ff zitten, wat bbq video’s bekijken, vogeltje vliegt langs, hoe zou het zijn met mijn vlees, rustig wachten, tijd voor een biertje, nog even kijken naar de vissen in de vijver, temperatuur is stabiel, ruikt heerlijk, even wat lozen, zo ruimte voor nog een biertje, wel lekker nootje erbij, even houtje aflakken, nog even kletsen met de buurman, biertje voor hem halen, toch nog even temp checken, gietijzer pannetje even invetten, kat van de buren wegjagen, even belletje plegen, nog wat grind strooien op het pad, biels beitsen, ff zitten, genieten van de zon, nog een biertje, wordt wat frisser, even truitje aandoen etc etc etc

7,5 uur is echt zo voorbij!!!
 
Lekker aanklooien, tuin bijwerken, bakkie doen, ff zitten, wat bbq video’s bekijken, vogeltje vliegt langs, hoe zou het zijn met mijn vlees, rustig wachten, tijd voor een biertje, nog even kijken naar de vissen in de vijver, temperatuur is stabiel, ruikt heerlijk, even wat lozen, zo ruimte voor nog een biertje, wel lekker nootje erbij, even houtje aflakken, nog even kletsen met de buurman, biertje voor hem halen, toch nog even temp checken, gietijzer pannetje even invetten, kat van de buren wegjagen, even belletje plegen, nog wat grind strooien op het pad, biels beitsen, ff zitten, genieten van de zon, nog een biertje, wordt wat frisser, even truitje aandoen etc etc etc

7,5 uur is echt zo voorbij!!!
Jij hebt praktisch mijn 7,5 uur geraden. 🤣🤣🤣
 
Lekker aanklooien, tuin bijwerken, bakkie doen, ff zitten, wat bbq video’s bekijken, vogeltje vliegt langs, hoe zou het zijn met mijn vlees, rustig wachten, tijd voor een biertje, nog even kijken naar de vissen in de vijver, temperatuur is stabiel, ruikt heerlijk, even wat lozen, zo ruimte voor nog een biertje, wel lekker nootje erbij, even houtje aflakken, nog even kletsen met de buurman, biertje voor hem halen, toch nog even temp checken, gietijzer pannetje even invetten, kat van de buren wegjagen, even belletje plegen, nog wat grind strooien op het pad, biels beitsen, ff zitten, genieten van de zon, nog een biertje, wordt wat frisser, even truitje aandoen etc etc etc

7,5 uur is echt zo voorbij!!!

Iedere man is in de basis toch eigenlijk gewoon het zelfde hè? 😆
 
Was het een groot stuk? Die van mij was maar een kilootje

dat was een Boston Butt van ruim 2,5 kilo

heb toen de stall bijna helemaal uitgezeten, zeg maar 5 uur over 3 graden temperatuurstijging.
 
Vandaag deze gaan halen.

IMG-20211218-WA0001.jpeg
 
Gezien ik nog niet helemaal uit ben welk merk/soort brandstof ik wil gebruiken, heb ik een zak Black Ranch Witte Quebracho houtskool gekocht.
Ik heb deze in de Weber Summit gedaan en een "droge" test uitgevoerd, overnacht, vond ik wel spannend.

Ik heb het hele houtskool rooster gevuld
Bekijk bijlage 32193
en met 3 wokkels aangestoken (in het midden).
Bekijk bijlage 32191
Op temperaruur laten komen met al het staal en toen proberen, met name proberen, te regelen op 120C.
De Weber iGrill 2 heb ik gebruikt om de temperatuur te monitoren, de sensor lag in het midden van het rooster.
Het kan trouwens toeval zijn, Weber en Weber, de domethermometer geeft niet eens zulke slechte waarden aan, vergeleken met de iGrill dan.

De eerste meting begon rond 18.03 16 december.
Bekijk bijlage 32194
Vanochtend om 7.30 17 december, kapte ik ermee.
De daling van de temperatuur lag aan het feit dat het "vuur" naar 1 kant naar buiten brandde (noordoosten, foto is verdraaid).
Oh ja, het had ook nog geregend/gemoezerd (Capelle ad IJssel).
Bekijk bijlage 32192

Over de hele linie heb ik, denk ik 3 keer, met de bovenkap lopen hannisen en uiteindelijk laten gaan, op een geven moet ik toch gaan slapen.

Ik heb hier geen foto van gemaakt, maar de gaten van de smokestand (onderin de bak) waren nog vrij.
Mijn verwachting was dat hij vanochtend nog wel boven de 100 zou blijven, maar helaas.
Ik ben wel wat wijzer maar ga de volgende keer denk ik kokosbriketten overnacht proberen.

Heeft er iemand tips, hoe ik "het best"overnacht kan bbq-en, ik wil namelijk OOIT eens brisket maken.
Ik zie dat je de 3 wokkels op mekaar legt. Normaal is 1 per hotspot nodig en geen 3 op 1 hotspot. Geef het maar ff mee, want dat is goedkoper.

Ik kan het niet echt goed zien op de,foto, maar het lijkt erop dat je de wokkels niet hebt open gedraaid. Kan dat? Ik draai ze altijd een kwartslag open.
 
Open draaien zeker doen.
Scheelt in de rook brandt heter.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik zie dat je de 3 wokkels op mekaar legt. Normaal is 1 per hotspot nodig en geen 3 op 1 hotspot. Geef het maar ff mee, want dat is goedkoper.

Ik kan het niet echt goed zien op de,foto, maar het lijkt erop dat je de wokkels niet hebt open gedraaid. Kan dat? Ik draai ze altijd een kwartslag open.
Thanks, ik heb sinds de foto geen wokkels bij elkaar gepropt maar verspreid.

Wokkels uitrollen, dat wist ik niet.
Gaan we volgende keer doen.
 
Oh heb ik er dan maar 1 van nodig als het heter brandt?
Per plek waar je hem aan wil steken heb je er maar 1 nodig.
Voor l&s steek ik de BBQ aan op 1 plek.
Als ik hoger wil of eigenlijk vooral sneller hoger op 2 of 3 plekken.
Moet zeggen dat ik tot ca 200 graden tegenwoordig op 1 plek aansteek.

Dus ja je bespaard wokkels


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Per plek waar je hem aan wil steken heb je er maar 1 nodig.
Voor l&s steek ik de BBQ aan op 1 plek.
Als ik hoger wil of eigenlijk vooral sneller hoger op 2 of 3 plekken.
Moet zeggen dat ik tot ca 200 graden tegenwoordig op 1 plek aansteek.

Dus ja je bespaard wokkels


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Ok, mijn uitgangspunt is dat het zo snel mogelijk heet/warm wordt/is. Dat is mijn beweegreden om er meerdere te gebruiken.
Ik heb nu 2 x met 1 wokkel geprobeerd en had niet gevoel dat de kooltjes meegingen.
Alle schuifjes waren open, ik heb de Summit Kamado.
Moet ik die ene wokkel semi begraven?
 
Laatst bewerkt:
14? Ik vond die 7,5 van mijn pulled pork al te lang.
Ben vandaag bezig aan een bone-in boston butt, getrimd 6kg, zit nu aan bijna 14u. Maar er is geen haast bij. Is niet dat we er vandaag nog van moeten kunnen eten, is eentje om de voorraad pullen pork aan te vullen.
 
Ok, mijn uitgangspunt is dat het zo snel mogelijk heet/warm wordt/is. Dat is mijn beweegreden om er meerdere te gebruiken.
Ik heb nu 2 x met 1 wokkel geprobeerd en had niet gevoel dat de kooltjes meegingen.
Alle schuifjes waren open, ik heb de Summit Kamado.
Moet ik die ene wokkel semi begraven?
Ik heb ook de Summit.
Hangt ook een beetje van je houtskool af maar idd open draaien en semi begraven.
Op meerdere plekken aansteken heeft alleen zin als je snel naar de 160 graden of hoger wil.
Als ik op 1 plek aansteek en 15-20 minuten vol open laat staan dan ga ik al hard richting 180 graden.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan