BasBQ
Beef en Steak

Houtgestookte WSM

 
 

Teddo

Pitmaster
Berichten
523
Hey Pittmasters,

In de gaarkeukens van huize Jachtfestijn zitten we met de volgende vraag. Er is namelijk behoefte om een aantal gerechten op hout te gaan stoken.

Hiervoor zijn vele aanvliegroutes voor, waarvan de bekendste de offset smokers zijn. Alleen dan ben je voor een 5-6 mm smoker toch al gauw 1000+ kwijt, en heb je een capaciteit waarmee we de gaarkeukens van huize jachtfestijn direct als "tafeltje dekje" instelling kunnen inzetten.

Kijkend naar de offset constructie, is het idee ontstaan dat een WSM eigenlijk ook een optie is.

Alleen nergens op dit gehele forum heb ik kunnen lezen dat iemand zijn WSM met hout stookt. Zelfs houtskool maakt al plaats voor briketten.

Dus voordat we hier in de gaarkeukens de plank volledig misslaan, zijn we benieuwd of er enige ervaring is met een volledig op hout gestookte WSM.

Alvast bedankt.
 
Ik ben het nog niet tegen gekomen.
Ik zou dan voor houtskool of briketten gaan met een paar flinke stukken rookhout.
 
DSCN1270.JPG
 
Teddo, hout gestookte Wsm's ben ik nog niet tegengekomen.

De reden hiervoor lijkt mij dat de blokken hout niet goed in de kolenmand passen danwel vlug vol maken.
Ook het bijvullen van hout zal niet makkelijk gaan via het deurtje.

De meeste gebruiken hier briketten omdat het brandverloop gelijkmatig is en daarmee de Wsm goed te controleren is, met hout lijkt mij dat een stuk moeilijker.

Dus mike's tip om op de briketten een groot stuk rookhout te gebruiken lijkt me dan het beste.

Weet eigenlijk niet of je een UDS goed met hout kan stoken?
 
Een uds zou inderdaad ook een optie zijn.

Aangezien hier de tijd ontbreekt om zelf iets te bouwen, dient het wel een kant en klaar en goed apparaat te zijn. Heb me hier al eens eerder in verdiept maar veelal lijkt het aanbod toch een combinatie van aanpassingen en concessies.

Iemand een idee of adres waar een goede uds wordt aangeboden?
 
Doe 't zoals jouw voorouders het een miljoen jaar geleden al deden met hout stoken.
Graaf een kuiltje en maak daar een vuur in en voedt dat zolang je moet met hout.
Niks UDS en de rest en toch een perfecte hittebron. En nog leuk voor je gasten ook!
 
Bij www.huisentuinwinkel.nl verkopen ze uds rookton, ziet er zeer goed uit.
Momenteel uitverkocht, maar als je er een besteld zal hij wel vlug gemaakt worden ;).
 
ChrisMaes zei:
Teddo zei:
Er is namelijk behoefte om een aantal gerechten op hout te gaan stoken.
Wat bedoel je hiermee Teddo? Voldoet rookhout niet?

Rookhout icm kolen zal natuurlijk voldoen, maar is het in onze ogen niet helemaal.

Wij zijn fervent bezoeker van centraal Azi? (Kazakhstan / Kirgizi?), en hebben daar ook de roots liggen. Voor degene die bekend zijn met deze regio, zullen weten dat hier een BBQ cultuur is waar ze in het westen haast niet aan kunnen tippen. Gespeend van enige elektronica, glimmende offset's etc, staat op vrijwel iedere hoek van de straat een BBQ restaurant. Hier wordt op hout allerhande vlees bereidt, op een manier die wij eigenlijk op andere reizen niet zijn tegengekomen.

Alleen al de geur waarmee de straten 24/7 mee zijn gevuld.

Op een van onze winterse reizen heb ik zelfs bij -25 graden en tot de schenen in de sneeuw, onder streng toezicht van de Pittmaster zelf een stuk schaap op saxual hout gerookt. Op een installatie en onder omstandigheden die zich laten omschrijven als zeer primitief. Echter door de voorafgaande "sauna" waarbij je elkaar dan ook nog eens met een bos berkentakken om de oren slaat en de dorst met de nodige vodka wegdrinkt, ervaar je het op dat moment toch heel anders.

We hebben op verschillende manieren geprobeerd dit in huize Jachtfestijn "na te maken", maar het is het net niet. Het "geheim" zit hem in het stoken op hout. Ondanks dat vele kachels volledig op kolen draaien zie je dit nergens bij de BBQ restaurants terug.

Aangezien er de behoefte bestaat om de capaciteit hier iets uit te breiden, is de keuze gevallen op een houtgestookt systeem. En mocht het nu erg tegenvallen kunnen er altijd nog kokosbriketten in.
 
Zag laatst bij pitmasters iemand die en blokken BBQ maakte. Dat zou in Nederland ook kunnen. Daar zijn ook filmpjes van op YouTube.
Zal vanavond eens kijken of uk er een kan vinden.
 
Frits zei:
Zag laatst bij pitmasters iemand die en blokken BBQ maakte. Dat zou in Nederland ook kunnen. Daar zijn ook filmpjes van op YouTube.
Zal vanavond eens kijken of uk er een kan vinden.

Bedankt! Zal er ook eens naar zoeken op YouTube.

Overigens de link van huis en tuin ken ik. Echter ben hier een draadje tegengekomen waarbij er niet heel positief op deze unit werd gereageerd. Vandaar dat ik met deze wat voorzichtig ben.
 
Teddo zei:
Rookhout icm kolen zal natuurlijk voldoen, maar is het in onze ogen niet helemaal.

Wij zijn fervent bezoeker van centraal Azi? (Kazakhstan / Kirgizi?), en hebben daar ook de roots liggen. Voor degene die bekend zijn met deze regio, zullen weten dat hier een BBQ cultuur is waar ze in het westen haast niet aan kunnen tippen. Gespeend van enige elektronica, glimmende offset's etc, staat op vrijwel iedere hoek van de straat een BBQ restaurant. Hier wordt op hout allerhande vlees bereidt, op een manier die wij eigenlijk op andere reizen niet zijn tegengekomen.

Alleen al de geur waarmee de straten 24/7 mee zijn gevuld.

Op een van onze winterse reizen heb ik zelfs bij -25 graden en tot de schenen in de sneeuw, onder streng toezicht van de Pittmaster zelf een stuk schaap op saxual hout gerookt. Op een installatie en onder omstandigheden die zich laten omschrijven als zeer primitief. Echter door de voorafgaande "sauna" waarbij je elkaar dan ook nog eens met een bos berkentakken om de oren slaat en de dorst met de nodige vodka wegdrinkt, ervaar je het op dat moment toch heel anders.

We hebben op verschillende manieren geprobeerd dit in huize Jachtfestijn "na te maken", maar het is het net niet. Het "geheim" zit hem in het stoken op hout. Ondanks dat vele kachels volledig op kolen draaien zie je dit nergens bij de BBQ restaurants terug.

Aangezien er de behoefte bestaat om de capaciteit hier iets uit te breiden, is de keuze gevallen op een houtgestookt systeem. En mocht het nu erg tegenvallen kunnen er altijd nog kokosbriketten in.

Ik wacht in spanning de recepten af  ;)
 
Centraal Azi? dus. D??r gebeurt het!
Grandioos verhaal weer Teddo. Kunnen we dat van die wodka en die sauna ook op film te zien krijgen :)
 
Tja, wij hebben ervoor gekozen (of eigenlijk manlief heeft gekozen en mij ook enthousiast gemaakt) voor een mobiele houtoven.
Wellicht ook een optie om eens nader onderzoek naar te doen.
Een broodoven zelf bouwen is ook een mogelijkheid (www.broodoven.nl). Lijkt mee ook erg leuk om te doen.
Die van ons was niet goedkoop, maar wellicht zijn goedkopere opties mogelijk.
Zoeken op forno a legna op www.ebay.it levert aardig wat op.
 
Ik zou haast denken dat de wodka in grote hoeveelheden veel aan de sfeer doet lol ;D
 
miep zei:
Ik zou haast denken dat de wodka in grote hoeveelheden veel aan de sfeer doet lol ;D

;D

Helaas is dat wel redelijk bepalend. Het is werkelijk indrukwekkend met welk gemak er de dag door wodka wordt gedronken. We praten niet over glazen maar gewoon flessen van 75 cl. En iedere gelegenheid wordt aangewend om maar weer een fles open te trekken.

Dit is eigenlijk de enige keerzijde van dit fantastische land.

(en natuurlijk de kumish, paardemelk dat lang genoeg in een zak in de zon heeft gehangen om tot een soort schuimend bier te zijn gemuteerd en waarbij het bijzonder onbeleefd is om als gast enige voorgeschotelde versnapering te weigeren) :eek:
 
Denk dat de vraag is beantwoord.

WSM zou te veel verbouwd dienen te worden, om praktisch te kunnen zijn.

Cinder block smoker is wel een heel mooi systeem dat eenvoudig is op te zetten. Dat zou zo maar eens een vrije tijd project kunnen worden in huize Jachtfestijn.

Broodoven / pizza oven is erg mooi, maar niet geschikt voor het doel wat we voor ogen hebben. (langdurig roken op hout in de temprange 40-120 graden)

De UDS lijkt ons eigenlijk het meest geschikt.

De UDS van huis en winkel lijkt hierbij een aardige basis, waarbij met enig klein knutselwerk er een heel praktisch apparaat van gemaakt kan worden.

Na onze vakantie gaan we hiermee verder. Ondertussen nog rondkijkend voor vergelijkbare kant en klare UDS bbq's.
 
Teddo, ik heb het filmpje nog niet gevonden. Dat wordt na de vakantie vrees ik. Op zo'n telefoon valt het zoeken niet mee
 
Terug
Bovenaan Onderaan