BasBQ
Beef en Steak

Home made dry-aged meat *Update 28-9, het resultaat*

 
 
 

Poetsertje

Pitmaster
Berichten
502
Beslist geen Nederlandse titel, sorry

Maar ik wil graag eens mijn vlees laten drogen in een mooie rijpings zak.
Beter Nederlands kan ik er niet voor vinden.

Zowel in Amerika als in Duistland ben ik van die zakken tegen gekomen.
En nou moest ik toch vacu?mzakken hebben, dus ik dacht, kom ik bestel er 8 mee.
4 grote en vier middel maatjes

Slachtoffers zijn 2 stukken vlees.
USA staartstuk van 1000gr en een ribeye aan een stuk van 5000gr  ???
Yep, 5kg

IMG_2412_zpse2bd59fa.jpg


IMG_2430_zps3aedebcb.jpg


Er was niet kleiner en dat was ook het punt bij de Makro, niemand wilde die groters.
Maar de laatste twee mochten weg met korting.....
Me happy  :p

Uiteraard hebben we er een kilootje afgesneden om de wet-aged versie eerst te proeven.

IMG_2422_zps816cd3ef.jpg


Nou, een prachtige marmering en die smaakte zalig.
Indirect in het ei en bij 45 graden nog even nagrillen.
Heerlijk

IMG_2417_zpsa130dea8.jpg


IMG_2421_zps2353340f.jpg


Restant goed gedroogd en in de speciale zakken met membraam waar wel vocht uit kan, maar niets in.
(zeggen ze dan althans)
Vacu?m trekken is nog een hele kunst daardoor.
Er zit een speciaal tuutje bij van geribbeld materiaal om dat te vergemakkelijken.
Helaas smelt dat weer niet goed mee met het sealen, dus je moet wel wat prutsen om het toch dicht te krijgen.
Eerste keer mislukt, maar tweede keer ging het prima.

IMG_2423_zpsd0f69f01.jpg


IMG_2418_zpsb1945f1c.jpg


IMG_2426_zps9feef8bd.jpg


Wat overbleef woog 3900 gram

IMG_2425_zps40d65516.jpg


Zelfde ritueel bij de Picanha.

IMG_2433_zpsd53cbc50.jpg


IMG_2432_zps96e85c53.jpg


Nu ligt ze op een rooster in de ijskast en kunnen we er de komende 28-30 dagen alleen maar van dromen.

IMG_2429_zpsc7fd74ad.jpg



Ik post elke week even een tussenstand, maar na 1 dag merk je dat het plastic al aan het vlees vast gaat zitten.
Ja, dat is goed.  8)

 
Ik ben in ieder geval erg benieuwd.
 
Zeer interessant ! Deze volg ik...
 
Wat leuk, ik ken die zakken helemaal niet, spannend!
 
wauw, dat klinkt als een tof plan! ik ben zeker benieuwd. ik zag de foodlab review van die zakken en die was niet positief, omdat de zak die ze gebruikte lek ging en het vlees daarna bedierf, en daar hadden ze het bij gelaten. normaal ben ik fan van seriouseats en hun tests maar dit is duidelijk een mindere, want ze hebben het dus nooit goed uitgeprobeerd en misschien is dit wel d? manier om thuis te dry agen zonder dat die 'funky fridge smell', om daar even in het engels te blijven...

(de niet zo interessante review van het foodlab over die zak overigens hier, ergens onderaan de tekst http://www.seriouseats.com/2013/03/the-food-lab-complete-guide-to-dry-aging-beef-at-home.html)
 
Ik volg!! ;D
 
Ik ben ook reuze benieuwd naar je experiment! En wow, wat een mooi stuk vlees zeg :D
 
Leuk, een experiment! Ik kijk ff mee.
 
Jammer dat dat stukje vlees maar zo klein is.....
Ik ben benieuwd!
 
Spannend. Maakt het dan niet uit dat de temperatuur van je koelkast hoger is dan de de koelkast bij de slager die standaard rond het vriespunt is?
 
Frits zei:
Spannend. Maakt het dan niet uit dat de temperatuur van je koelkast hoger is dan de de koelkast bij de slager die standaard rond het vriespunt is?
Ben ik ook benieuwd naar. Normaal is de temperatuur tussen 0 en 1 graden met een luchtvochtigheid van 85%. Hierdoor krijgt het vlees een droge korst die het beschermt tegen bacteri?n. En het kunnen luchten zorgt ervoor dat het niet verzuurt.
Deze plastic zak zou nu al deze functies over moeten nemen. Zou mooi zijn als het werkt.
 
De filmpjes en verhalen zeggen van wel.
Ik vind het erg spannend

Lees weinig dat het niet goed gaat
Mijn grootste zorg blijft of het vacu?m gehandhaafd blijft.
Verder zie ik niet zo veel hindernissen.
Dus dagelijks voor het slapen gaan even een controlle.
Nog 26 nachtjes

8)
 
interessant, ga ik volgen. zelf zou ik waarschijnlijk de innerlijke kracht missen om een maand van dat mooie vlees af te blijven  :-[
 
ik ga dit ook zeker verder volgen. Heel nieuwsgierig hoe dit afloopt :)
 
Spannend! Ga ik zeker ook volgen! Het zijn idd echt mooi stukken vlees! Ik duim voor je dat het goed gaat!
 
Bert zei:
Frits zei:
Spannend. Maakt het dan niet uit dat de temperatuur van je koelkast hoger is dan de de koelkast bij de slager die standaard rond het vriespunt is?
Ben ik ook benieuwd naar. Normaal is de temperatuur tussen 0 en 1 graden met een luchtvochtigheid van 85%. Hierdoor krijgt het vlees een droge korst die het beschermt tegen bacteri?n. En het kunnen luchten zorgt ervoor dat het niet verzuurt.
Deze plastic zak zou nu al deze functies over moeten nemen. Zou mooi zijn als het werkt.

Dus een zogenaamd "0 graden vak" zou ideaal zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan