BasBQ
Beef en Steak

Hele kip om 2014 eenvoudig te beginnen.

 
 
 

ZBBQZ

Stoker
Berichten
304
Gisteren kwam het niet van BBQen en dus werd het vandaag. Vorig jaar was dat ook zo. Toen nog BCC, maar nu heel gewoontjes.  :p

Hier de kip (maiskip) die onder de vel gekruid is met een adhoc mengsel van knoflooppoeder, uienpoeder, paprikapoeder, kerriepoeder, provinciaalse kruiden, griekse kruiden, zout. Even op de vinger geproefd en na wat aanpassingen in verhoudingen goed bevonden:

nVqZBNv.jpg




En omdat ik er dit keer ook een lekkere longfiller sigaar buiten bij wilde roken het maar even wat gezelliger gemaakt:

mxVsc1l.jpg




De opstelling stond er nog van oudjaarsdag dus waarom ook niet. Genietend van de sigaar werd het steeds donkerder. De volgende foto's zijn dus met wat kunstlicht gemaakt. Hier de temp van de Q:

I7tAiLk.jpg




En hier (tegen het einde van de sessie) de kip op de Q:

cUoj89s.png




En het eindresultaat:

7IRF4FZ.jpg





De kip was heerlijk! Ik doe eigenlijk geen BCC meer sinds ik ontdekt heb dat ik "gewoon" veel lekkerder vind. Dit komt omdat ik veel meer controle heb over de garing. Zoals iedereen wel weet moeten de poten een hogere kerntemperatuur dan de filet (tenminste 72 graden) krijgen. Om dit te bereiken doe ik alle brandstof aan ??n kant (hoog oplopend) en gaar ik eerst op de niet vel zijde met de poten naar het vuur (zonder platesetter). Hierdoor blijven de filets beschermd tegen de directe stralingswarmte. Iets langer dan halverwege draai ik de kip met de velkant naar beneden, maar nog steeds met de poten richting de hitte. Net voor het einde van de sessie verplaats ik de kip boven de directe hitte en blijf erbij. Daarna gaat ook de binnenkant nog direct boven de kolen. De laatste 5 minuten ligt de kip weer in positie 1.

Wat een verhaal hierboven zeg :-O  :)|

Maar: het resultaat zijn super sappige kipfilets en boterzachte kippenpoten! Dit heb ik wel kunnen benaderen met BCC, maar niet zo goed als dit! :D

Zijn er hier meer die eigenlijk deze methode prefereren boven de populaire BCC?


Z.
 
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
 
lekker kippetje hoor, ik heb daar nooit echt problemen mee om de BCC helemaal goed gaar te krijgen
 
Leo +1
 
Eigenlijk al veel te lang geen kip klaargemaakt op welke wijze ook.
Dus kan weer op de todo.

Kippetje ziet er trouwens heerlijk uit zo :D
 
lekker kippetje!
 
Ziet er goed uit die kip en net wat je zegt ik heb ook het idee dat kip gewoon gebakken zonder blikje net zo lekker is??
 
maroc zei:
Eigenlijk al veel te lang geen kip klaargemaakt op welke wijze ook.
Dus kan weer op de todo.

Kippetje ziet er trouwens heerlijk uit zo :D


Marco +1
 
Kip ziet er idd mooi uit, Maak zelf niet heel vaak een hele kip, maar kan me niet herinneren hier veel problemen mee gehad te hebben. Vond de BCC op de WSM ook prima gelukt. heerlijk mals en sappig alleen het velletje krokant krijgen is ff lastig hiermee.
 
De BCC waren zeker geen probleem, ze waren lekker. Persoonlijk vond ik altijd wel dat als de filet precies op de juiste kerntemperatuur was (gemeten 72 graden en dus nog super sappig), dat de poten nog wel even hadden mogen doorgaren. Dit is de reden dat ik nu dus bovenstaande methode prefereer. Ik heb niets tegen de BCC methode, sterker nog ik heb deze in 2013 ongeveer 10 x toegepast waarbij ook daarin een leercurve aanwezig was. van de laatsten waren de garing van de filet en de poten het beste in balans, maar niet zo goed als de kip in dit topic :p
 
Ziet er lekker uit.
Maak met regelmaat ook hele kippen klaar maar nooit meer op de bcc manier.
1 x gedaan vondt het lekker maar niet speciaal.
Ga het nog wel een keer doen.
Na 1 x mag je eigenlijk niet oordelen. Kan iets fout zijn gegaan.
Ik leg de kip altijd op ze borst en moet zeggen alles is heerlijk mals.
Kwam er op door bluesmoke.nl
Goeie uitleg over het vet van de kip.

 
Terug
Bovenaan Onderaan