BasBQ
Beef en Steak

HeaterMeter Discussiedraadje

Van TVWBB;

Thought you all may find it cool that there is currently a Google Glass app being developed to feed and display probe and graph info from the HeaterMeter to the device. A couple of developer buddies of mine and I were talking during the Big Android BBQ (I am the head chef for the event) and I was telling them how I wished I could use my Glass device to interact with my heatermeter. There is a preliminary build out, I will post it once I get permission that it's okay to do so.

Eindelijk, de killer app voor Google Glass, maar eens gauw zo'n brilletje zien te scoren  :-B
 
Nosmo zei:
Van TVWBB;

Thought you all may find it cool that there is currently a Google Glass app being developed to feed and display probe and graph info from the HeaterMeter to the device. A couple of developer buddies of mine and I were talking during the Big Android BBQ (I am the head chef for the event) and I was telling them how I wished I could use my Glass device to interact with my heatermeter. There is a preliminary build out, I will post it once I get permission that it's okay to do so.

Eindelijk, de killer app voor Google Glass, maar eens gauw zo'n brilletje zien te scoren  :-B

Inderdaad, lijkt me super handig om vanuit een ooghoek de boel in de gaten te houden. Als iemand een brilletje over heeft wil ik daar best wat uurtjes insteken  :D
 
Ik zoek nog een OKI-78SR-5 spanningsregelaar DC-DC omvormer wie weet waar je deze in nederland kunt kopen. Is namelijk het laaste onderdeel wat ik nodig heb voor mijn heatmeter.

Vrg peter
 
Ik heb wel een regelaar maar weet niet of ik deze kan gebruiken.
20131218_161348.jpg


Vrg peter
 
Ik denk dat een LM 7805 te heet wordt als je hem zonder koellichaam monteert. Zo'n OKI-78SR-5 is een schakelende voeding, die zijn veel effici?nter en worden daardoor veel minder heet.

Conrad.nl heeft een equivalent voor de OKI-78SR-5 maar die is wel mega duur. Zijn ze op Ebay niet te vinden?
 
Nosmo zei:
Ik denk dat een LM 7805 te heet wordt als je hem zonder koellichaam monteert. Zo'n OKI-78SR-5 is een schakelende voeding, die zijn veel effici?nter en worden daardoor veel minder heet.

Conrad.nl heeft een equivalent voor de OKI-78SR-5 maar die is wel mega duur. Zijn ze op Ebay niet te vinden?

Had ik al gezocht maar kon daar niets vinden. en net wat je zegt bij conrad mega duur dus van daar mijn vraag over het geen wat ik heb.
Ebay con ik niets vinden mischien hebben jullie sugesties.

Grzz peter
 
Ik heb ze wel gezien op Ebay, maar ook duur. Vanuit de UK!
 
Om te bepalen of een lm7805 kan moet je even gaan rekenen en je moet zeker weten dat je 7805 niet gaat oscilleren. Laten we eerst naar het laatste kijken, ik baseer me even op de volgende spec sheet http://www.fairchildsemi.com/ds/LM/LM7805.pdf

Figuur 9 uit dit document zegt dat je voor deze toepassing zowel aan de input als aan de output zijde condensatoren moet hebben om dit te voorkomen.

Als ik naar het schema van de HM kijk:
http://capnbry.net/linkmeter/pcb/hm-4.0/HeaterMeterPI.png
Dan zie ik dat Brian C5 en C4 heeft weliswaar met iets andere waardes, maar goed in principe is de oscillatie preventie gecovered.

Dan gaan we rekenen.
Vin = 12V want we plaatsen een 12V externe voeding (ga je hoger dan valt de berekening ook anders uit!!!!!)

We hebben dus Vin-Vreg = 12 - 5 = 7V over de regulator staan.

Nu moeten we even gaan gokken hoeveel amp?re het heatermeter circuit gaat trekken, volgens mij wordt in gewone modus mentale alleen de display gevoed vanuit dit circuit, maar ik kan het hier mis hebben. Laten we voor de zekerheid ruim gaan zitten 0.5 A voor het totaal.
Dan hebben we 0.5A * 7V = 3.5 watt te dissiperen.

Vervolgens moeten we kijken wat de thermische weerstand is op p2 van het lm7805 pdf-je zien we dat voor de thermische weerstand de volgende waarden staan:
Tr Junction to case = 5 C / W
Tr junction to air = 65 C /W

Dus zonder heatsink hebben we een Tr = 5 C / W + 65 C / W = 70 C / W

Dan de temperatuur stijging tengevolge van het voorgaande
Trise = Tr * Wdisp = 70 C / w * 3.5 W = 245 C

Volgens de spec sheet moet je onder de 125 blijven dus, met de aanname van de te leveren stroom wordt het hem niet. Je input stroom moet dus een factor 2 lager liggen, dan kom je er net mee weg. Je kunt ook nog een weerstand tussen de 12V en de 7805 leggen, maar je moet uit blijven gaan van 2.5V om de 7805 te laten werken.
Je weerstand moet dan 12V - 7.5 (=5+2.5)V = 4,5V opnemen.  Dus bij de initi?le waarde van de stroom:
Pres = I * V = 0.5 A * 4,5V = 2,25V

Je Preg = 2.5V * 0.5A = 1,25W

Effectief heb je dus van de voorgaande 3.5W 2.25W naar de weerstand verplaatst. Nog niet fijn, maar de
Trise = 70C /W * 1,25W = 87,5W

Dat mag dus, zou ik het doen, nou fraai vind ik het niet...

Al met al moet je dus met name weten hoe groot de ingangstroom is des te zekerder je weet dat de 0.5A veel lager uit pakt des te meer de LM7805 in beeld komt.

Nu wil je natuurlijk ook een advies, zekerheid is te koop dat is de schakelende voeding. Ik heb toevallig een aantal LM7805's liggen en ik zou niks uitrekenen =)) en het gewoon proberen, door te voelen met je vinger. Waarom ben ik dan gaan rekenen, nou ja gewoon omdat het kan en het ook fun is, alleen voor eigen projecten ben ik wat meer experimenteel ingesteld en dan is het me teveel werk =))

Kortom mijn advies zou zijn, ben jij iemand die experimenteel is ingesteld probeer LM7805 en houdt rekening dat je alsnog voor de schakelende optie moet gaan. Ben jij iemand die voor zekerheid gaat, ga voor de schakelende voeding. Je hebt natuurlijk ook nog een optie 3, de weerstand....

Als ik in de HM3 versie kijk zie ik dat ze een 7805 variant hadden en hiervan afgestapt zijn, waarschijnlijk met een reden je kunt ook even kijken of je deze kunt achterhalen...
 
structor zei:
Nu moeten we even gaan gokken hoeveel amp?re het heatermeter circuit gaat trekken, volgens mij wordt in gewone modus mentale alleen de display gevoed vanuit dit circuit, maar ik kan het hier mis hebben. Laten we voor de zekerheid ruim gaan zitten 0.5 A voor het totaal.

Als ik in de HM3 versie kijk zie ik dat ze een 7805 variant hadden en hiervan afgestapt zijn, waarschijnlijk met een reden je kunt ook even kijken of je deze kunt achterhalen...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de schema's niet heb bestudeerd, maar de rpi heeft toch ook 5v nodig? Dat kan ook het verschil met HM3 verklaren die was nog op basis van de linksys wrtxx
 
Die 5V gaat ook de RPI voeden, die trekt ongeveer 1A, met de HM erbij wordt dat dus 1,5A. Die LM7805 moet dus in het ergste geval 7x1,5=10,5W zien kwijt te raken, dan gaat hij best wel erg heet worden zonder extra koeling!

Ik zou het niet doen.

Hmm, de datasheets spreken elkaar tegen, de ene heeft het over een Junction to air van 65C/W de andere over 19C/W. In het gunstigste geval wordt de LM 7805 dus zo'n 200C bij 1,5A, best wel heet.
 
Bedankt voor de uitleg. Weer wat wijzer geworden. ;)
Ga toch voor zekerheid dus gewoon maar via ebay bestellen kost ie al met al 14 euro.


Grzz peter
 
Nosmo zei:
Zo'n OKI-78SR-5 is een schakelende voeding, die zijn veel effici?nter en worden daardoor veel minder heet.
Conrad.nl heeft een equivalent voor de OKI-78SR-5 maar die is wel mega duur. Zijn ze op Ebay niet te vinden?
In de componentenlijst van Mouser stond deze OKI-78SR-5 toch ook? Prijs in mijn lijstje was Euro 3,42 en hij is ook uitgeleverd.
Wat mis ik in de discussie hier omdat er gesproken wordt over mega-duur?
 
Bij mouser is hij opzich niet duur, maar als je hem daar besteld met de hoge verzendkosten wordt het toch wel weer kostbaar.
 
Of Digikey of Farnell.
 
Ja dat is dus inderdaad de clou. Nu waren die hoge verzendkosten verdeeld over alle componenten.
 
structor zei:
Om te bepalen of een lm7805 kan moet je even gaan rekenen en je moet zeker weten dat je 7805 niet gaat oscilleren. Laten we eerst naar het laatste kijken, ik baseer me even op de volgende spec sheet http://www.fairchildsemi.com/ds/LM/LM7805.pdf

.......

Kortom mijn advies zou zijn, ben jij iemand die experimenteel is ingesteld probeer LM7805 en houdt rekening dat je alsnog voor de schakelende optie moet gaan. Ben jij iemand die voor zekerheid gaat, ga voor de schakelende voeding. Je hebt natuurlijk ook nog een optie 3, de weerstand....

Als ik in de HM3 versie kijk zie ik dat ze een 7805 variant hadden en hiervan afgestapt zijn, waarschijnlijk met een reden je kunt ook even kijken of je deze kunt achterhalen...

Mooi duidelijk verhaal Structor, had ik niet beter uit kunnen leggen.
 
Camiel zei:
structor zei:
Om te bepalen of een lm7805 kan moet je even gaan rekenen en je moet zeker weten dat je 7805 niet gaat oscilleren. Laten we eerst naar het laatste kijken, ik baseer me even op de volgende spec sheet http://www.fairchildsemi.com/ds/LM/LM7805.pdf

.......

Kortom mijn advies zou zijn, ben jij iemand die experimenteel is ingesteld probeer LM7805 en houdt rekening dat je alsnog voor de schakelende optie moet gaan. Ben jij iemand die voor zekerheid gaat, ga voor de schakelende voeding. Je hebt natuurlijk ook nog een optie 3, de weerstand....

Als ik in de HM3 versie kijk zie ik dat ze een 7805 variant hadden en hiervan afgestapt zijn, waarschijnlijk met een reden je kunt ook even kijken of je deze kunt achterhalen...

Mooi duidelijk verhaal Structor, had ik niet beter uit kunnen leggen.
Ik ook niet.............
=)) =)) =))
 
Bestellingen bij Mousser en Conrad geplaatst, mail gestuurd voor twee oranje behuizingen.

Het begint ergens op te lijken
 
Frits zei:
Bestellingen bij Mousser en Conrad geplaatst, mail gestuurd voor twee oranje behuizingen.

Het begint ergens op te lijken
Inderdaad Frits!
En de oranje behuizingen zijn de 3D geprintte uit USA?
 
Terug
Bovenaan Onderaan