BasBQ
Beef en Steak

HeaterMeter Discussiedraadje

Ik dacht dat ik mijn Heatermeter stuk had gemaakt toen er letterlijk rook uit kwam een tijdje terug. Vandaag toch maar weer eens uit de kast gehaald en aangesloten, en alles lijkt toch te werken, display, wifi, probes en fan.

Maar toch, hij stinkt naar verbrand plastic, dus ik vertrouw het niet helemaal. Ik heb hem van binnen en buiten bekeken, en zie een stukje waar het inderdaad zwart is, aan beide zijden van de printplaat.





Kan iemand mij vertellen wat er nu precies kapot is, of dit kwaad kan en of het te repareren is?

 
Ik denk dat Noskos nog wel gaat reageren, maar,....lang geleden heb ik wat met componenten gespeeld. Dit is een transistor. Als je het type kunt lezen dan kan je er een kopen en insolderen. Het zou kunnen zijn dat hij zomaar is doorgebrand, maar er kan ook een andere oorzaak zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk

 
Een soldeerbout hebben is 1, hem weten te gebruiken is een heel ander verhaal  ;)

Ik hoop inderdaad dat Nosmo meeleest, hij is ook de geestelijk vader van mijn HM.
 
Ik denk dat je Noskos Nosmo beter even een PBtje kunt sturen dat heeftie veel sneller in de gaten.

Maar dat is wel te repareren hoor!
 
Hallo allemaal,
Na een lange periode uit de roulatie geweest te zijn en nu weer herstellende , kriebelt het weer om de smoker aan te steken.
Maar nu de vraag,
Ik heb een kant en klare HM aangeschaft met de mogelijkheid voor een thermokoppel, nu wil het geval dat de gemeten temp. door de thermokoppel erg veel en snel schommelt van bv 110 naar 150 graden en weer terug binnen een paar seconde.
Welke thermokoppel kan ik het beste aanschaffen????
 
Het enige wat echt belangrijk is,  is dat het een K-type thermokoppel is.

Deze zijn in allerlei varanten te koop maar electronisch zijn ze allemaal het zelfde. De stekkers zijn ook bijna allemaal hetzelfde maar de oude stekker is eventueel eenvoudig zelf over te zetten.
 
Thanks, kun je er geen een aanbevelen waar je goede ervaringen mee hebt?
 
Even een vraagje over de termokoppel, mag je deze boven direct vuur plaatsen (op een rooster direct boven het vuur) want met de Maverick werd indirect aangeraden.
 
Hari-Bo zei:
Even een vraagje over de termokoppel, mag je deze boven direct vuur plaatsen (op een rooster direct boven het vuur) want met de Maverick werd indirect aangeraden.

Ik zou het ook gewoon indirect doen. De thermokoppel kan er waarschijnlijk wel tegen maar je wilt de temperatuur van de lucht meten, niet de stralings warmte van het vuur.
 
Nosmo zei:
Hari-Bo zei:
Even een vraagje over de termokoppel, mag je deze boven direct vuur plaatsen (op een rooster direct boven het vuur) want met de Maverick werd indirect aangeraden.

Ik zou het ook gewoon indirect doen. De thermokoppel kan er waarschijnlijk wel tegen maar je wilt de temperatuur van de lucht meten, niet de stralings warmte van het vuur.

Ik heb hem nu helemaal aan de buitenkant geplaatst binnen de Kegg, het werkt perfect nu een testrun met brood bakken.  :D
 
Gisteravond heb ik op op tvwbb de laatste LinkMeter v13 gedownload om de procedure van de upgrade te testen, ik heb geprobeerd om deze te installeren maar daarna reageerde de heatermeter niet meer. Hoe upgraden jullie de software?
 
Gisteren nieuwe HM van Nosmo mogen ontvangen en zojuist HM getest maar klein probleempje.
verbinding ging in eerste instantie goed via netwerkkabel.
HM toegevoegd aan mijn netwerk.
vast ip adres ingesteld LAN 192.168.1.19
na reboot (stroom er af nw kabel er uit) zie ik geen IP adres komen en er is geen WIFI connectie mogelijk.
opnieuw stroom er af en NW kabel er weer in. ik zie dan na een paar seconden het door mij opgegeven IP adres.
Als ik naar de web interface ga, krijg ik eerst een blanco pagina met "LuCI - Lua Configuration Interface" in de linker bovenhoek en na 20 seconden de melding dat de pagina niet reageert. ik kan op de getoonde tekst klikken maar de link verwijst naar "http://192.168.1.19/cgi-bin/luci" en ook daar de melding dat de site niet bereikbaar is.
Wat nu?
HM open maken en nieuwe image op de geheugenkaart zetten of iets anders?
 
Hier het zelfde probleem maar bij mij geeft ie helemaal geen iP adres meer,heb Nosmo al een bericht gestuurd maar die zit veel in het buitenland dus ik wacht het maar rustig even af.
 
Hansworst zei:
Gisteren nieuwe HM van Nosmo mogen ontvangen en zojuist HM getest maar klein probleempje.
verbinding ging in eerste instantie goed via netwerkkabel.
HM toegevoegd aan mijn netwerk.
vast ip adres ingesteld LAN 192.168.1.19
na reboot (stroom er af nw kabel er uit) zie ik geen IP adres komen en er is geen WIFI connectie mogelijk.
opnieuw stroom er af en NW kabel er weer in. ik zie dan na een paar seconden het door mij opgegeven IP adres.
Als ik naar de web interface ga, krijg ik eerst een blanco pagina met "LuCI - Lua Configuration Interface" in de linker bovenhoek en na 20 seconden de melding dat de pagina niet reageert. ik kan op de getoonde tekst klikken maar de link verwijst naar "http://192.168.1.19/cgi-bin/luci" en ook daar de melding dat de site niet bereikbaar is.
Wat nu?
HM open maken en nieuwe image op de geheugenkaart zetten of iets anders?
Ben je al wat verder gekomen?
 
Een softwarematige reset biedt geen oplossing, de HM geeft geen WIFI signaal. Ook via de LAN kabel kan ik geen verbinding maken, ook niet via SSH hoewel de HM wel zichtbaar is als cli?nt in mijn LAN op het ingestelde IP adres, dus ik denk dat ik de HM maar uit elkaar haal om de geheugenkaart te voorzien van nieuwe software
 
Hier ook nog steeds hetzelfde probleem, HM niet te benaderen.
 
avr zei:
Hier ook nog steeds hetzelfde probleem, HM niet te benaderen.
ok, tijd voor actie...
Software voor de HM gedownload. Via onderstaande link kom je op de downloadpagina waar je kiest voor de (in ons geval) de laatste versie voor de RaspberryPI v3. download de zip file en pak die uit naar een willekeurige locatie (wel onthouden h?).
HM open geschroefd, geheugenkaartje er uit gehaald en in een cardreader gestopt. Cardreader verbonden met mijn PC en de gratis tool "Win32DiskImager" geladen.
Browse in Win32DiskImager naar de file, die je zojuist hebt uitgepakt naar een willekeurige locatie (weet je nog?).  kies als "device" de locatie van je geheugenkaartje. Daarna kies je voor "write"
daarna gewoon nog een keer proberen zoals beschreven op https://github.com/CapnBry/HeaterMeter/wiki/HeaterMeter-4.x-Software
Ik heb er voor gekozen de configuratie via de webinterface te doen en niet via de config file.

LET OP!
bij stap 5 van de WiFi configuratie op bovenstaande pagina klik je op "Save and Apply" waarna je op de pagina "Waiting for changes to be applied..." moet zien (zie voorbeeld zoals beschreven in stap 6)
bij mij gebeurde er niets. Ik heb nogmaals op "Save and Apply" gedrukt en toe zag ik wel "Waiting for changes to be applied..."
ga door naar stap 7 MAAR wacht tot je ziet dat je client een IP adres heeft gekregen, net zoals in het plaatje, bij mij duurde dat even.
ok stekkers er uit en opstarten zonder LAN kabel.
bij mij lukte het toen

Ik heb daarna de stappen zoals beschreven door NOSMO hier:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/controllers/heatermeter-handleiding-schaduw-topic/msg117047/#msg117047

Voor mij werkt het nu en ik hoop voor jullie ook
 
OK, ga het eens even rustig bekijken. Dank je!
 
HM werkt weer, maar ik heb  nu in plaats van de kooltjes een blauw scherm met vlammen en mijn thermo koppel geeft nu 330 gr aan als ie er los aanhangt, ik heb de nieuwe software voor de zekerheid ff op een ander kaartje gezet, kan het daardoor komen of heb ik de verkeerde software erop gezet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan