BasBQ
Beef en Steak

Gegratineerde oesters

 
 
 
 

A3aan84

Pitmaster
Berichten
526
Ook maar een keer mee doen aan de fotowedstrijd.

Ik heb oestertjes gegratineerd met iets wat lijkt op thermidor saus. Ik heb de verhoudingen niet opgeschreven en gewoon uit de losse pols gewerkt. Wat ik heb gedaan is een roux gemaakt en hierbij wijn, mosterd, melk en vis bouillon van een blokje  gedaan. En daar heb ik iets (niet te veel) Parmezaanse kaas door geroerd.  Oesters opengemaakt, beetje vocht eraf, druppeltje rokerige whisky erbij. Hier bovenop de (afgekoelde) saus, nog een beetje parmezaan en wat paneermeel. Vervolgens op de smokey joe, deksel dicht en 3 min. fietsen naar strand voor de foto.

Foto-8P3XQXLE-D.jpg

Foto-SP77S8ME-D.jpg

Foto-ZFJKPCRU-D.jpg

Foto-COWQQ8H6-D.jpg


De schelpen heb ik terug gegeven aan de zee.

Foto-WLJJDLUT-D.jpg

 
Ja zeker, had het al eens eerder gemaakt. Alleen dan in de oven.
 
Ik vond de foto al mooi, maar met een smokey in de hand al BBQend op de fiets springen om een mooi fotootje te gaan maken: geniaal :)
 
geweldig verzonnen, en leuk met de SJ op de fiets naar het strand
 
EEN SINGLE BARREL WHISKY GEBRUIKEN!!?!>!>>!??!?!


Verder mooi idee en lijkt me geweldig, maar daar had ik niet m'n dure whisky aan verstookt
 
Het moest eigenlijk een lagavulin zijn. Die heb ik een keer gekregen op een whisky proeverij in een rauwe oester. Dat is erg lekker! maar goed had nu niets anders en ach het ging maar om vier druppels en een slokje  ;)
 
Mooi gemaakt en ik vind ze heerlijk.
 
A3aan84 zei:
Het moest eigenlijk een lagavulin zijn. Die heb ik een keer gekregen op een whisky proeverij in een rauwe oester. Dat is erg lekker! maar goed had nu niets anders en ach het ging maar om vier druppels en een slokje  ;)

Daar noem je er ook 1. Een Lagavulin 16 is alsof je een vloeibare sigaar op drinkt. Erg lekker, maar een enorme rooksmaak
 
Ziet er goed uit Adriaan! Je had natuurlijk ff langs kunnen fietsen...
 
@ Holkers Als je de volgende keer lagavulin heb moet je echt een paar oesters  halen en een lekker drupje er in doen is echt een leuke combinatie. Zoals ik ze nu heb gedaan volstaat een kook whiskey prima (verlies door het verwarmen toch een hoop smaak)

@ Dennis. Je was niet thuis :) dacht ik
 
Geweldig!!
 
Ik heb ??n keer oesters gegeten maar ik kon het toen niet zo waarderen, waarschijnlijk omdat ze gewoon rauw waren ofzo. Maar deze zou ik zeker een keer aan een smaaktest willen onderwerpen. Ziet er heel erg lekker uit.
 
Eventjes off-topic voor wat betreft de genoemde rooksmaak van de Lagavullin: Het is een uitgesproken turfsmaak en jodiumgeur wat deze Islay single malt zo bijzonder maakt.
Staat hier bij RedFox op nr. 1, gevolgd door Glenmorangie Quinta Ruban en Balvenie Double Wood 17.
 
RedFox zei:
Eventjes off-topic voor wat betreft de genoemde rooksmaak van de Lagavullin: Het is een uitgesproken turfsmaak en jodiumgeur wat deze Islay single malt zo bijzonder maakt.
Staat hier bij RedFox op nr. 1, gevolgd door Glenmorangie Quinta Ruban en Balvenie Double Wood 17.

Redfox, (ook) met jou kan ik praten  :D  goei spul!
 
Terug
Bovenaan Onderaan