BasBQ
Beef en Steak

Eerste Pulled Pork en *OINK balls

 
 

iquse75

Kooltjesharker
Berichten
124
Dinsdagavond de voorbereidingen getroffen om mijn eerste Pulled Pork te maken (oftewel de Makro geplunderd). Gekozen om niet direct al te gek te doen en een standaard rub te gebruiken en om de smaak zo puur natuur mogelijk te houden nog niet ge?njecteerd. Omdat we donderdag een hele dag op bezoek gaan bij familie dacht ik: waarom niet meteen iets anders erbij proberen? Mijn oog viel op de MOINK balls. Ik heb helaas met ??n ingredi?nt moeten valsfloepen daarvoor: de kruidenpaneermeel vergeten. Hiervoor in de plaats gewone paneermeel gebruikt, *OINK balls.....

De ingredi?nten voor de dry rub liggen al gebroederlijk bij elkaar:
001.jpg


Zou het genoeg zijn?
002.jpg


Knor op het plankje, heb gekozen voor een niet al te grote van 2,2Kg:
003.jpg


Na het bezoek van Sonja Bakker:
004.jpg


De dry rub er rijkelijk op gedaan:
005.jpg


Welterusten en tot morgen!
006.jpg


Dit hoort er ook bij, opruimen maar:
007.jpg


Voor mij was het de allereerste keer zo'n lange BBQ sessie, ik heb nog tot laat liggen piekeren: vergeet ik iets, heb ik alles op orde etc. etc. en toen ging de wekker om 05:15 uur!
Eerst knor uit de koeling gehaald om lekker op temperatuur te komen. Om 05:30 de BBQ in orde gemaakt --> de smokenator gevuld met 48 briketten & hickory woodchips. 12 Briketten in de starter gedaan (en uiteraard aangeslingerd). Hierna rap naar binnen om knor nog een keer te verblijden met een dry rub en wakker te laten worden.

Mijn streven was om de BBQ rond de 115 graden te houden vandaag.

Uiteindelijk om 06:45 uur het startschot (ik hoorde later dat de buurt me ook al om 05:30 uur in de gaten had):
008.jpg


De eerste rookpluimpjes:
009.jpg


De temperatuur bleef mooi tussen de 113 en 116 graden, rond 12:00 uur begon de temperatuur terug te lopen en heb ik 15 briketten toegevoegd:
010.jpg


Bij 77 graden Sweet Baby Ray's Original erop gedaan en een paar briketten erbij gedaan:
011.jpg


Rond 17:00 uur tikte de kerntemperatuur 83 graden aan en een paar briketten bijgevuld:
012.jpg


Ondertussen de *OINK balls voorbereid (hey, hier staat ook alweer zo'n raar flesje):
013.jpg


Om 20:50 uur was het zover, de magische 88 graden:
014.jpg


H?, helemaal aangebrand ;) Vlug omwikkeld met aluminiumfolie en lekker een uurtje rusten in de zon onder een handdoek:
015.jpg


En de tussenstand:
016.jpg


Uiteindelijk is er van de 2,2Kg ruim 1,2Kg vlees in de schalen beland:
017.jpg


Ondertussen ook de *OINK balls een warm onderkomen gegeven:
018.jpg


Lekker 1,5 uur laten garen op 120 graden en daarna ingesmeerd met Sweet Baby Ray's Original.
Nog een half uurtje op 115 graden met als resultaat:
019.jpg


Ik moet zeggen het was een lange dag, in touw geweest van 's morgens 05:30 tot het schrijven van deze post. Het onder controle houden van de temperatuur ging prima! Het is uiteraard meer werk dan met bijvoorbeeld een BGE. Het resultaat was goed voor de eerste keer. De PP was ietsepietsie aan de droge kant maar erg lekker (ik moest de kinderen afremmen anders hadden we niets meer voor donderdag). De volgende keer ga ik wel injecteren en de wedstrijd methode van Noskos eens proberen. Ik verwacht dat het vlees dan minder droog zal zijn. Daarnaast deze keer terughoudend rookhout gebruikt. De ballen zijn overigens erg lekker geworden!

Voor de statistieken:
020.jpg














 
Gefeliciteerd met je knorretje, en een hele leuke reportage!
Had je ook nog sauce  door je PP gedaan? Dat maakt het ook minder droog als je niet injecteert, en het sap wat er vrij komt na het inpakken kun je er ook doorheen doen.
 
Mooie sessie ! Het blijft toch altijd speciaal, die eerste keer PP maken.
Ik herinner me hetzelfde gepieker de nacht er voor.

Blijven gaan, zou ik zeggen !
En proficiat met je Knorretje dat er aankomt :)
 
Mooie sessie hoor!! Echt erg dat je hem nog een keer moet maken!! ::) :p
Congrats met je knor! ;)
 
Een hele mooie duidelijke reportage!
Leuk met die temperatuur tabel
Naar he, altijd dat opruimen
 
Ziet er super uit, gefeliciteerd met je knorretje!

De wedstrijdmethode van noskos, is de nieuwe standaard!
 
Gefeliciteerd met knor, leuke reportage!

Mooie ballen heb je!
 
Mooie sessie !!!
 
Gefeliciteerd met je knorretje.
Het ziet er super lekker uit.
 
Gefeliciteerd met je knorretje. Altijd spannend zo'n eerste keer.

Tip voor een volgende sessie. Je hebt al vrij vroeg saus op je pulled pork gesmeerd en niet ingepakt. In de Sweet Baby Ray zit heel veel suiker en dat verbrand vrij snel, vandaar ook het zwarte uiterlijk. Dat soort sauzen doe je maximaal een half uurtje voor het einde van je bereiding op je vlees om dat te voorkomen.
Als je niet inpakt dan smeer je er eigenlijk in principe geen saus op om dat te voorkomen. Maar meng je de saus achteraf of doe je het gewoon op je broodje.

 
1,2 kg in de schalen, waar is die andere kilo gebleven ::)
 
Mooie sessie en een leuk en duidelijk verslag en het vlees ziet er goed uit gefeliciteerd met je knorretje.
 
Leuke sessie en altijd mooi je eerste PP. gefeliciteerd met je knorretje
 
toppie!!

 
Terug
Bovenaan Onderaan