Dinsdagavond de voorbereidingen getroffen om mijn eerste Pulled Pork te maken (oftewel de Makro geplunderd). Gekozen om niet direct al te gek te doen en een standaard rub te gebruiken en om de smaak zo puur natuur mogelijk te houden nog niet ge?njecteerd. Omdat we donderdag een hele dag op bezoek gaan bij familie dacht ik: waarom niet meteen iets anders erbij proberen? Mijn oog viel op de MOINK balls. Ik heb helaas met ??n ingredi?nt moeten valsfloepen daarvoor: de kruidenpaneermeel vergeten. Hiervoor in de plaats gewone paneermeel gebruikt, *OINK balls.....
De ingredi?nten voor de dry rub liggen al gebroederlijk bij elkaar:
Zou het genoeg zijn?
Knor op het plankje, heb gekozen voor een niet al te grote van 2,2Kg:
Na het bezoek van Sonja Bakker:
De dry rub er rijkelijk op gedaan:
Welterusten en tot morgen!
Dit hoort er ook bij, opruimen maar:
Voor mij was het de allereerste keer zo'n lange BBQ sessie, ik heb nog tot laat liggen piekeren: vergeet ik iets, heb ik alles op orde etc. etc. en toen ging de wekker om 05:15 uur!
Eerst knor uit de koeling gehaald om lekker op temperatuur te komen. Om 05:30 de BBQ in orde gemaakt --> de smokenator gevuld met 48 briketten & hickory woodchips. 12 Briketten in de starter gedaan (en uiteraard aangeslingerd). Hierna rap naar binnen om knor nog een keer te verblijden met een dry rub en wakker te laten worden.
Mijn streven was om de BBQ rond de 115 graden te houden vandaag.
Uiteindelijk om 06:45 uur het startschot (ik hoorde later dat de buurt me ook al om 05:30 uur in de gaten had):
De eerste rookpluimpjes:
De temperatuur bleef mooi tussen de 113 en 116 graden, rond 12:00 uur begon de temperatuur terug te lopen en heb ik 15 briketten toegevoegd:
Bij 77 graden Sweet Baby Ray's Original erop gedaan en een paar briketten erbij gedaan:
Rond 17:00 uur tikte de kerntemperatuur 83 graden aan en een paar briketten bijgevuld:
Ondertussen de *OINK balls voorbereid (hey, hier staat ook alweer zo'n raar flesje):
Om 20:50 uur was het zover, de magische 88 graden:
H?, helemaal aangebrand
Vlug omwikkeld met aluminiumfolie en lekker een uurtje rusten in de zon onder een handdoek:
En de tussenstand:
Uiteindelijk is er van de 2,2Kg ruim 1,2Kg vlees in de schalen beland:
Ondertussen ook de *OINK balls een warm onderkomen gegeven:
Lekker 1,5 uur laten garen op 120 graden en daarna ingesmeerd met Sweet Baby Ray's Original.
Nog een half uurtje op 115 graden met als resultaat:
Ik moet zeggen het was een lange dag, in touw geweest van 's morgens 05:30 tot het schrijven van deze post. Het onder controle houden van de temperatuur ging prima! Het is uiteraard meer werk dan met bijvoorbeeld een BGE. Het resultaat was goed voor de eerste keer. De PP was ietsepietsie aan de droge kant maar erg lekker (ik moest de kinderen afremmen anders hadden we niets meer voor donderdag). De volgende keer ga ik wel injecteren en de wedstrijd methode van Noskos eens proberen. Ik verwacht dat het vlees dan minder droog zal zijn. Daarnaast deze keer terughoudend rookhout gebruikt. De ballen zijn overigens erg lekker geworden!
Voor de statistieken:
De ingredi?nten voor de dry rub liggen al gebroederlijk bij elkaar:

Zou het genoeg zijn?

Knor op het plankje, heb gekozen voor een niet al te grote van 2,2Kg:

Na het bezoek van Sonja Bakker:

De dry rub er rijkelijk op gedaan:

Welterusten en tot morgen!

Dit hoort er ook bij, opruimen maar:

Voor mij was het de allereerste keer zo'n lange BBQ sessie, ik heb nog tot laat liggen piekeren: vergeet ik iets, heb ik alles op orde etc. etc. en toen ging de wekker om 05:15 uur!
Eerst knor uit de koeling gehaald om lekker op temperatuur te komen. Om 05:30 de BBQ in orde gemaakt --> de smokenator gevuld met 48 briketten & hickory woodchips. 12 Briketten in de starter gedaan (en uiteraard aangeslingerd). Hierna rap naar binnen om knor nog een keer te verblijden met een dry rub en wakker te laten worden.
Mijn streven was om de BBQ rond de 115 graden te houden vandaag.
Uiteindelijk om 06:45 uur het startschot (ik hoorde later dat de buurt me ook al om 05:30 uur in de gaten had):

De eerste rookpluimpjes:

De temperatuur bleef mooi tussen de 113 en 116 graden, rond 12:00 uur begon de temperatuur terug te lopen en heb ik 15 briketten toegevoegd:

Bij 77 graden Sweet Baby Ray's Original erop gedaan en een paar briketten erbij gedaan:

Rond 17:00 uur tikte de kerntemperatuur 83 graden aan en een paar briketten bijgevuld:

Ondertussen de *OINK balls voorbereid (hey, hier staat ook alweer zo'n raar flesje):

Om 20:50 uur was het zover, de magische 88 graden:

H?, helemaal aangebrand

En de tussenstand:

Uiteindelijk is er van de 2,2Kg ruim 1,2Kg vlees in de schalen beland:

Ondertussen ook de *OINK balls een warm onderkomen gegeven:

Lekker 1,5 uur laten garen op 120 graden en daarna ingesmeerd met Sweet Baby Ray's Original.
Nog een half uurtje op 115 graden met als resultaat:

Ik moet zeggen het was een lange dag, in touw geweest van 's morgens 05:30 tot het schrijven van deze post. Het onder controle houden van de temperatuur ging prima! Het is uiteraard meer werk dan met bijvoorbeeld een BGE. Het resultaat was goed voor de eerste keer. De PP was ietsepietsie aan de droge kant maar erg lekker (ik moest de kinderen afremmen anders hadden we niets meer voor donderdag). De volgende keer ga ik wel injecteren en de wedstrijd methode van Noskos eens proberen. Ik verwacht dat het vlees dan minder droog zal zijn. Daarnaast deze keer terughoudend rookhout gebruikt. De ballen zijn overigens erg lekker geworden!
Voor de statistieken: