BasBQ
Beef en Steak

Eerste BBQ van 2013, lekker ribbetjes low en slow

 

Paladin

Sprokkelaar
Berichten
33
Ik wilde vandaag graag gebruik maken van het mooie weer en besloot dus maar dit bbq jaar te beginnen meet een paar low en slow
ribbetjes naar plan van de 3-2-1 methode, echter was ik wat laat omdat de bbq ook nog even gepoets moest worden en is het denk ik
een 2,5-1,5-0,5 methode geworden, maar de ribben waren niet extreem dik dus aan het einde zeker wel gaar. Ik moet wel zeggen dat
ik moeite heb om mijn kogel een mooie lage stabiele temperatuur te krijgen. veel lager dan 150 wil het eigenlijk niet.

Goed de foto's


Ribben in de Noskos basis rub, met wat andere kruiden toegevoegd, katten hadden mijn eerste creatie op de grond gegooid en toen waren er wat kruiden op
maar dit is uiteindelijk ook prima geworden

In de Rub een nachtje smaak op gedaan
IMG_8344.jpg



Opgesteld in de ikea pannen houder (aka ribhouder)
IMG_8349.jpg



Op de BBQ had wat moeite deze op een mooie 110 graden te krijgen en het was al laat, dus het is er met 150 graden opgegaan,
heb een combinatie van Pecan en Cherry hout gebruikt voor wat rook smaak.
IMG_8351.jpg



Resultaat na een paar uur roken:
IMG_8353.jpg



Klaar om ingepakt worden (temp is nu gezakt tot rond de 120 graden)
IMG_8356.jpg



Verder garen in het alu folie met een scheut appelsap
IMG_8359.jpg



Tijd om de glaze er op te doen: (combinatie van Honing, mosterd, sojasaus, ketjap manis, chilisaus, curry en sambal)

IMG_8369.jpg



En het eindresultaat (op de foto is het donkerder dan in het echt)
IMG_8373.jpg



Het was weer smullen geblazen en een goed begin voor bbq jaar 2013 :)
IMG_8375.jpg


Al met al ben ik tevreden over deze sessie smaak was goed en de ribben heerlijk zacht kon het veel zo van het bot aftrekken.
 
Op de Q zien ze er beter uit dan op het bordje, maar dat komt waarschijnlijk door het licht.
Want op de Q zien ze er heel erg goed uit.
 
de kale botjes zijn wellicht de beste stille commentator!  ;)
 
Prima ribben!
 
Mevr. Nosmo zei:
Op de Q zien ze er beter uit dan op het bordje, maar dat komt waarschijnlijk door het licht.
Want op de Q zien ze er heel erg goed uit.

Klopt zoals op de Q lagen ze ook op het bordje, alleen wilde mijn camera door de witte achtergrond het allemaal wat donkerder maken.
 
Een mooi einde van mooie ribben.
 
RedFox zei:
de kale botjes zijn wellicht de beste stille commentator!  ;)
+1 aan de botjes kan je zien dat ze zeker gaar waren.

Wat de lage temperatuur betreft: heb je niet gewoon te veel kolen gebruikt? Ik zie dat je een one-touch 57 cm hebt en dat zijn wel heel veel kolen. Voor low & slow op mijn 57cm start ik altijd met een 12-tal gloeiende brikketten en dan kan je de temperatuur tussen de 110 (moeilijk maar het gaat) en 130 (heel gemakkelijk) houden
 
Ze hebben iig gesmaakt en daar gaat het om.
 
ChrisMaes zei:
RedFox zei:
de kale botjes zijn wellicht de beste stille commentator!  ;)
+1 aan de botjes kan je zien dat ze zeker gaar waren.

Wat de lage temperatuur betreft: heb je niet gewoon te veel kolen gebruikt? Ik zie dat je een one-touch 57 cm hebt en dat zijn wel heel veel kolen. Voor low & slow op mijn 57cm start ik altijd met een 12-tal gloeiende brikketten en dan kan je de temperatuur tussen de 110 (moeilijk maar het gaat) en 130 (heel gemakkelijk) houden

Ah in dat geval ben ik met teveel begonnen had er 10 onaangestoken neer gelegd en 20 aangestoken, dit zal ik dus beetje moeten omgooien voor de volgende keer is proberen.
 
Zien er prima uit.
Voor de donkere foto. Even de witbalans aanpassen.
 
een goed begin is het halve werk, lekkere ribbels hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan