BasBQ
Beef en Steak

Een keer lekker simpel: gerookte kip

 
 

iquse75

Kooltjesharker
Berichten
124
Na vele (zeker ook geslaagde) experimenten met varkenshaas, biefstuk, spiezen, gehaktballen, allerlei soorten hamburgers, familiebarbecues, pulled pork etc. etc. (die allemaal niet gebeurd zijn) een keer lekker simpel. Gerookte kip, altijd lekker! Zowel onze trouwe viervoeter als onze drie trouwe tweevoeters stonden al in een vroeg stadium paraat om te komen proeven. Ik had al een keer gerookte kip gemaakt met Hickory, veel te sterk geworden. Vorige week de Betuwe maar eens geplunderd en een flinke lading appel- en perenhout gehaald.

Wat pekel betreft (wat heb ik er ook alweer in gedaan) even lekker wat kruiden bij elkaar gepakt en aan de slag maar:
001.jpg


Het badje lekker voorverwarmd voor de kippetjes, maar helaas voor ze: toch weer eerst af laten koelen en een uurtje "gepekeld":
002.jpg


En als een koud bad dan nog niet voldoende is gewoon weer lekker terug in koude kast en de Q in orde maken:
003.jpg


Nou vooruit dan, op naar warmere oorden met een heerlijk olietje om gezond bruin te worden:
004.jpg


Na bijna drie uur was het weer mooi geweest. 75 Graden, tijd om in te pakken om nog even na te genieten van de warmte:
005.jpg


Kreeg nog amper de kans om het te snijden, opeens stond er van alles om me heen met grijpgrage handjes:
006.jpg


Het was erg lekker, zeker de rooksmaak van het appelhout is goed bevallen. Lekker mild en zoet en oh ja, in de pekel zat wat Cayenne: nablussen was dan ook een must met een heerlijk koud biertje!







 
Het ziet er heerlijk uit, was het ook sappig? Gerookte kip van de super is vaak zo droog...
 
Jammer van het na blussen want ik lust geen bier.
 
Dominique zei:
Het ziet er heerlijk uit, was het ook sappig? Gerookte kip van de super is vaak zo droog...

De dunste stukjes zijn wat droog, de rest was prima.

Sent from my Windows Phone using Board Express
 
Mooi als het zo gretig aftrek vindt! Mooie smokenator BTW.
 
Gerookte kip rules! Ziet er lekker uit hoor.
 
Smoked kippie = altijd goed!!
 
Ziet er kippig lekker uit!!!
 
er gaat niets boven zelf gerookte kip, ziet er heerlijk uit
 
Ziet er lekker uit hoor!
En zie ik nou op de 5e foto rechts bacon liggen?
Want dan kun je hem meteen posten in het Dutch Bacon Weekend fotodraadje voor je bacon badge!
Al zal Dominique het wel weer te minimaal bacon vinden.... =))
 
Hickory inderdaad met mate gebruiken, maar dan gaat het ook goed vond ik.
Inderdaad goed idee moet ik ook nog maar eens gaan maken
 
Mooi resultaat met je kipfileetjes.

Vrucht bomen hout past beter bij kip vanwege de wat minder uitgesproken rooksmaak.
 
Hallo

Op welke temp rook je de kip en welke verhoudingen pekel heb je gbruikt.
gr erik
 
Leo slaat de spijker op de kop ;) Wel is mijn advies niet de 78 graden aan te houden, 74 graden en daarna inpakken in aluminium folie. De temp van het vlees stijgt dan nog een paar graden en blijft wat sappiger.

Sent from my Windows 8 device using Board Express
 
Terug
Bovenaan Onderaan