BasBQ
Beef en Steak

Een dagje workshop bij Herman den Blijker

 

ropeti

Kooltjesharker
Berichten
196
Een beetje laat, maar ik wilde jullie dit niet onthouden.
Na een les of 35 Thais en Indisch koken hadden we niet meer de puf om door te gaan maar ons is ergens anders op te richten. Bij deze groep zitten een paar Bbq fanaten waarvan ik er ??n ben, na wat rond speuren voor een workshop kwam ik bij Herman den Blijker uit. Met dit voorstel ben ik naar de groep gegaan waar iedereen enthousiast op reageerde, dus 30-06-2013 als datum geprikt en met 11 man op die zondag in een busje richting Rotterdam waar het uiteindelijk eindigde in een onvergetelijke dag qua weer, entourage, eten en heerlijke wijnen.
Bij aankomst om 11.00 uur werden we ontvangen met een heerlijke bak koffie en kregen een rondleiding door het restaurant en de keuken, schitterend gezicht de diverse rijpkasten die door het restaurant staan.





Buiten op het terras stond alles mooi opgesteld en uitgestald.









Jammer genoeg was Herman den Blijker zelf niet aanwezig, maar dat mocht de pret niet drukken. Ijsbrand was mede verantwoordelijk voor deze Top dag.




Na het nuttigen van de koffie en de rondleiding zijn we aan het werk gezet, vis schoonmaken en de qoquilles kruiden naar eigen smaak. De ananas volgde, hier staken we gaten in met het aanzetstaal, in de gaten deden we spaanse pepers, vanille stokjes en vervolgens smeerde we ze in met het kruim uit verse vanille stokjes. De ananas is in een pannetje gegaan met ongeveer 750 gram rietsuiker en een halve fles Bacardi. Na ongeveer 3 kwartier nog wat Bacardi bijvullen en als toevoeging nog wat rozijnen. Al met al heeft het zeker een uurtje of vier op de BGE gestaan, als resultaat een heerlijk toetje.

Hier zijn we ook mee begonnen op de BGE.





Na het nuttigen van de coquilles waren de oester aan de beurt, dit ging allemaal onder genot van een heerlijke witte wijn.





De rode mul werd net zoals de zeebaars werden bereid met citroen en sinaasappelschijfjes, dit werd toen in een doorweekte krant gerold en vervolgens op de BGE gelegd.Zeebaars had per kant 10 minuten nodig om te garen, na het openen van de krant een klein beetje olijfolie en wat zeezout. Vreselijk simpel maar o zo lekker.






Uiteindelijk kwam de 3 weken gerijpte Co de boeuf aan de beurt. Wat een bonk vlees was dat! Na het in stukken snijden door Ijsbrand werden de stukken onder de marinade gelegd.Marinade werd gemaakt van zeezout, peper, citroen en sinaasappelschijfjes.








Het was een heerlijke dag waar we wat van hebben opgestoken, met als afsluiter een heerlijke Cohiba pyramid extra.Deze doos werd gesponsord door iemand vanuit onze groep.Excuus voor de slechte foto, maar bij gebrek aan beter toch maar geplaatst. Was voor mij de eerste keer, maar hier proef je wel het verschil tussen een sigaar en een echte sigaar.




Bedankt voor het kijken.

Grt,

Robert
 
Ziet er top uit! Lijkt me erg leuk om mee te maken. Dat zijn toch de betere koks daar. Zul je vast een hoop van geleerd hebben.
 
Jullie zullen een heerlijke dag gehad hebben!! =P~
 
dat is een leuke reportage, ik denk ook zeker dat jullie genoten hebben en een hoop hebben opgestoken.
bedankt voor het delen
 
Mooie reportage hoor!
 
Wat een leuke dag.

Ziet er prachtig uit.
Kun je nog iets meer vertellen over die marinade van het vlees?
Ziet er apart uit
 
Mooie ingredi?nten en gerechten hoor!
 
Leuke workshop zo te zien. En nog een lekker sigaartje na ook!
 
Dat hebben jullie mooi voor elkaar! Mooie afsluiter ook!
 
Leuke reportage ziet er allemaal leuk en leerzaam uit.
 
Luxe workshop en mooie ingredi?nten & gerechten. Dat is de betere vrije tijdsbesteding :)
 
Ziet er echt top uit! Wat een producten en al die BGE op een rij...


Die 'natte krant', was dat zeewater of gewoon water? Dat is namelijk een mooi idee voor een snelle hap. De rode poon had maar 2x 5 nodig schat ik zo in?
 
Wat een belevenis en een mooie reportage en genoten , mooi hoor.
 
Mooie reportage en bijzondere gerechten.

Die vis uit krantenpapier is dat wel helemaal gezond, wat voor chemische zooi zit er in de inkt en komt dat niet in de vis terecht? En is het niet raar dat de meester niet zelf de masterklas geeft, ik neem aan dat die kale hier behoorlijk geld voor durft te vragen? Al geloof ik best dat Ijsbrand ook een top kok is hoor! ;)
 
@ nosmo Het binnenste gedeelte van de krant verbrand niet en blijft vochtig, probeer het een keertje zou ik zeggen en ventileer dan je mening.
Als die kale zijn personeel kan inzetten en zelf ergens anders nog eens extra knaken kan verdienen in deze moeilijke tijden, geef ik hem groot gelijk.
Workshop koste ?130,- , gezien de gerechten en de wijnen een mooie en waardige prijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan