BasBQ
Beef en Steak

Easterwood spare ribs

Ik ben zojuist met de voorbereidingen begonnen en de rub ingesmeerd. Morgen ga ik dit pas op de Q doen. Echter heb ik bijna het dubbele van de rub gebruikt...is dat erg? Wordt het hierdoor veel te sterk?

Als ik me aan de exacte ingredi?nten had gehouden was het wel heel erg dun erover heen gegaan. Nu ben ik bang dat er dan teveel rub op zit...
 
Niet bang zijn, als jij het wat weinig rub vond gewoon meer doen, kan geen kwaad.

 
waar ik bang voor was.....was een goeie eerste keer, maar de rub en marinade had teveel gebruikt, waardoor het overheersend is geworden. Ik ga een nieuwe post maken ervan.

al met al wel een zeer bijzondere lekkere smaak.....en nog 1 ding. ik vond het toch net iets te droog. Ik weet niet of ik de volgende keer 75 minuten doe ipv 90....
 
dat zul je idd zelf een beetje moeten ervaren denk ik.
 
Afgelopen zondag 2x800gr ribben klaargemaakt. Om 13.30 uur gingen ze erop en om 17.30 uur waren ze gereed. Heerlijk recept waar mijn gasten de vingers bij opaten. Dit is een blijvertje.
 
Vandaag mijn spare-ribs uit de blauwe doos "gesloopt" de eerste 3 gingen nog makkelijk maar toen kwam het probleem ,  de rest zat muurvast aan elkaar .
Al met al heb ik (later toch besloten om er nog eens 2 terug te doen in de vriezer) er nu 9 in de koelkast liggen.
Die wil ik eigenlijk in 1 keer bereiden maar kan dat wel?
Ik heb dus een OTX 57 en 2 Ikea pennenhouders maar dat gaat natuurlijk niet passen met aan 2 zijden de kolen.
Gaat het ?berhaupt wel passen 9 stuks?

Morgen maar eens gaan passen en meten !
 
Je zou er twee kunnen 'oprollen' die kunnen dan in het verlengde van de ribben op het rooster.

CIMG0696.JPG


Alleen moet je de rib beter oprollen ;)

zoals op deze foto van noskos

IMG_4040-Small-500x375.jpg
 
Zooooo, die foto is echt uit de oude doos :D
 
Ik kan denk ik toch ook net zoals met PP 1 kant kolen zodat ik meer rooster over heb voor indirect of gaat dat niet met ribbels?
 
Dat kan wel maar dan moet je ze halverwege draaien omdat de warme niet meer zo gelijkmatig verdeeld wordt. Ik raad je de split grill methode aan met aan twee zijdes kolen.
 
mitch01 zei:
Ik kan denk ik toch ook net zoals met PP 1 kant kolen zodat ik meer rooster over heb voor indirect of gaat dat niet met ribbels?
Ja hoor, zo doe ik het altijd

Je kan het ook doen zonder rek en dan stapelen. Je hebt dan natuurlijk wel minder rook dat langs je ribben kan circuleren
 
Met jouw hoeveelheid ribben zou ik echt voor de split grill methode gaan, geeft ook minder werk ;).
 
Afgelopen zaterdag de gasten deze ribs voorgeschoteld met een kleine verandering van mijn zijde.

Heb ze een uur op de q gehad, half uur ingepakt, toen afgelakt en nog een kwartiertje erop! Resultaat heerlijke malse sticky ribs met toch nog een lekkere bite!

Recept is een blijvertje!

 
BBQ saus kan je zelf maken, maar ook gewoon van de Appie gebruiken met wat toevoegingen zoals in het recept
 
Heb zojuist heerlijke easterwood ribs gegeten. Bedankt voor het recept Frits.
Heb me redelijk aan het recept gehouden. Membraan er af gehaald etc.
Alleen had ik de briketten aan 1 kant.

I9Ydrwo-qpkC12YuOlQW8xu3abvM_xdFx1rARU__rYbE=w1220-h915-no


Nog wel een vraagje; De ribs waren nog vrij stevig. Ze hadden een flinke bite.
Je trok niet zo makkelijk de botjes van elkaar zeg maar.
Ik had nog wel even "gemeten" met een sate-prikker, maar we konden eigenlijk niet langer wachten.  ;)
Vlees was verder heerlijk mals en sappig hoor en goed van smaak, maar zou nog wel wat zachter mogen.

Hoe doe ik dat?

Moet ik het vlees dan langer laten liggen, of juist korter, of ligt dit aan de temperatuur?
 
Ik denk langer, ze waren er gewoon nog niet. Hoe was de temperatuur op je rooster?
 
Terug
Bovenaan Onderaan