Een paar weken geleden inmiddels heb ik Duck Prosciutto gemaakt.
Echter omdat BertM net op dat moment een draadje hiermee gestart was heb ik ff gewacht.
Nu dan mijn 2 versies van de Duck Prosciutto.
Afhankelijk wat je met het eindproduct wil doen, kan je verschillende versies maken zoals ik dan ook gedaan heb.
De eerste versie is de hardere (lees langer gedroogd) tot ongeveer 25% vochtverlies.
Mengsel gemaakt van de bovenstaande kruiden met het zout.
Eendenborsten schoon gemaakt, en alleen de vetlaag ingesneden
Eerst de borsten rondom goed ingewreven met het kruiden/ zout mengsel, en vervolgens op een bedje van zout gelegd.
De kruiden die ik nog over had op de borsten gelegd, en vervolgens bedekt met een laag zout.
Dan voor 24 uur in de koelkast, om te pekelen.
Uitgegraven, schoongespoeld, en klaar om in te pakken.
De vleeskant met een klein beetje witte peper bestrooid.
Vervolgens inpakken, wegen, en labelen.
Dan voor een paar weekjes op een koele plaats ophangen, en regelmatig wegen, om het juiste percentage vochtverlies te kunnen bepalen.
En dan na zo'n 4 weekjes had ik een vochtverlies percentage van ongeveer 25% bereikt, en zijn we klaar om het resultaat te gaan bekijken.
Beetje zoutig, subtiele smaken van de kruiden, en onmiskenbaar de smaak van de eend.
Heerlijk om gewoon een dun plakje van te snoepen, maar nog lekkerder in een salade.
Met de 2e batch wilde ik een zachtere versie maken. (ongeveer 18% vochtverlies)
Weer hetzelfde principe, maar dan met andere kruiden.
Echter om nu andere smaken mee te geven een extra stap toegevoegd.
Aangezien ik niet veel natuurlijke koele plaatsen in huis heb, maar wel een droogkast, hang ik ze natuurlijk daar in h?
Dan na 2 weken voelen ze reeds aan alsof het moment is gekomen om de uit te pakken. (vochtverlies percentage is dan ongeveer 18%)
Ben benieuwd.
Al zeg ik het zelf, maar ik vind het er prachtig uitzien
Voelt goed, ruikt goed.
Maar dan moet het nog ergens op.............Pizzaaaaaaaaa
(p.s. niet meebakken, want dan ziet het er niet smakelijk meer uit)
Bbq maatje Bart heeft een pizza oven in zijn tuin staan, geweldig apparaat.
Leuk om te maken, en weer eens wat anders.
En dat hoeft niet pers? in een droogkast te zijn.
Mac
Echter omdat BertM net op dat moment een draadje hiermee gestart was heb ik ff gewacht.
Nu dan mijn 2 versies van de Duck Prosciutto.
Afhankelijk wat je met het eindproduct wil doen, kan je verschillende versies maken zoals ik dan ook gedaan heb.
De eerste versie is de hardere (lees langer gedroogd) tot ongeveer 25% vochtverlies.

Mengsel gemaakt van de bovenstaande kruiden met het zout.

Eendenborsten schoon gemaakt, en alleen de vetlaag ingesneden

Eerst de borsten rondom goed ingewreven met het kruiden/ zout mengsel, en vervolgens op een bedje van zout gelegd.

De kruiden die ik nog over had op de borsten gelegd, en vervolgens bedekt met een laag zout.
Dan voor 24 uur in de koelkast, om te pekelen.

Uitgegraven, schoongespoeld, en klaar om in te pakken.

De vleeskant met een klein beetje witte peper bestrooid.

Vervolgens inpakken, wegen, en labelen.

Dan voor een paar weekjes op een koele plaats ophangen, en regelmatig wegen, om het juiste percentage vochtverlies te kunnen bepalen.

En dan na zo'n 4 weekjes had ik een vochtverlies percentage van ongeveer 25% bereikt, en zijn we klaar om het resultaat te gaan bekijken.

Beetje zoutig, subtiele smaken van de kruiden, en onmiskenbaar de smaak van de eend.
Heerlijk om gewoon een dun plakje van te snoepen, maar nog lekkerder in een salade.

Met de 2e batch wilde ik een zachtere versie maken. (ongeveer 18% vochtverlies)
Weer hetzelfde principe, maar dan met andere kruiden.

Echter om nu andere smaken mee te geven een extra stap toegevoegd.

Aangezien ik niet veel natuurlijke koele plaatsen in huis heb, maar wel een droogkast, hang ik ze natuurlijk daar in h?

Dan na 2 weken voelen ze reeds aan alsof het moment is gekomen om de uit te pakken. (vochtverlies percentage is dan ongeveer 18%)
Ben benieuwd.

Al zeg ik het zelf, maar ik vind het er prachtig uitzien

Voelt goed, ruikt goed.

Maar dan moet het nog ergens op.............Pizzaaaaaaaaa
(p.s. niet meebakken, want dan ziet het er niet smakelijk meer uit)
Bbq maatje Bart heeft een pizza oven in zijn tuin staan, geweldig apparaat.

Leuk om te maken, en weer eens wat anders.

En dat hoeft niet pers? in een droogkast te zijn.
Mac