BasBQ
Beef en Steak

Droogkasten

Als je dat wil voorkomen moet je gedestilleerd water in je ulrtasoon bevochtiger doen.
Laat ik dat nou vanmiddag bij onze super hebben meegenomen  :) (staat idd nog op ook, dat het geschikt is voor je luchtbevochtiger)

Geen idee of je die azijn terug gaat proeven.
Ik ook niet Jeroen, maar we gaan het meemaken.
Weet wel dat ze als sneeuw voor de zon verdwijnen (iedereen wil worst hebben  :D )

Mac
 
Zo mij blog verslagje is compleet.
http://www.macsbbqpit.com/droogkast/

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Het zijn voor mij uiteindelijk dure worstjes geworden, maar door dit verslag hoop ik dat het er voor toekomstig kasten bouwers wat makkelijker op wordt.
Suc6

Mac
 
Nou het is zeker een mooi en duidelijk veslag geworden heb het met plezier zitten lezen.

Het feit dat je teveel water afvoert in je kast kan je mischien wel verhelpen met een ander soort van bevochteging.
Dat wil zeggen dat je moet bevochtigen met een doek die in een bak water hangt waarop je een kleine ventilator richt.
Tevens heb je dan minder last van kalk en zouten alleen is er een nadeel dat je rv moeilijker kan sturen.

Dit zal je dan moeten doen door koelen en verwarmen tegelijk en natuurlijk de ventilator aan en uit.
 
Mooi verslag, Mac! Met plezier gelezen.

Heb uit mijn project letterlijk de stekker getrokken tot ik weer tijd heb.
Mijn werkgever heeft me in al zijn wijsheid zeker voor 2 maanden op verschillende klussen in het buitenland gepland :(

Houdt ons op de hoogte, kunnen we misschien wat leren :)
 
peter w zei:
Het feit dat je teveel water afvoert in je kast kan je mischien wel verhelpen met een ander soort van bevochteging.
Dat wil zeggen dat je moet bevochtigen met een doek die in een bak water hangt waarop je een kleine ventilator richt.
Tevens heb je dan minder last van kalk en zouten alleen is er een nadeel dat je rv moeilijker kan sturen.

Dit zal je dan moeten doen door koelen en verwarmen tegelijk en natuurlijk de ventilator aan en uit.

Even voor de volledigheid:
Doe je dit moet je zout in het water doen, om te voorkomen dat er (foute) bacteri?n in het water komen.
 
Ik heb dit draadje aandachtig gelezen.

Al een tijdje bezig met spullen verzamelen en lezen. Tot nu toe niet eerder hier gepost, alleen gelezen......

Maar nu moet ik toch echt even wat beslissingen gaan nemen :)

heb de koelkast klaarstaan met temp controller eraan. De bevochtiger die ik heb heeft een eigen voeler, de kast draait nu 4 dagen zo rond de 65% tot 70%. Dit lijkt redelijk te werken.....
De koelkast staat in de kelder waar het eigenlijk het hele haar door rond de 17 ? 18 graden is.

Het enige waar ik niet uitkom is de luchtstroming. Hoe kan ik dit het best aanpakken? Gat maken met een fan?
Of alleen een gat boven en onder zodat er een soort van natuurlijke trek ontstaat. En waar is de beste plaats?

Ik zie overigens bij mijn koelkast een fan bovenin zitten. Die begint te draaien zodra hij aanspringt, is dat al voldoende?

Ook even een paar foto's:

e16212e77f7378cd4894210c23b20603.jpg
2a2c23949b1cc1ed02c14d4ab8a66f9d.jpg
c724e22982e634371d2f5be8ad74eeb2.jpg


Moet nog wel alles netjes wegwerken.
En een datalogger, maar die zijn nogal kostbaar.

Wordt vervolgd.

Ik zal me morgen ook even voorstellen in het daarvoor bestemde topic. Wel zo netjes
 
Nou dat heb je mooi voor elkaar.

ik zou zelf kwa vocht iets hoger gaan zitten dat wil zeggen tussen de 75 en 80%.
En wat betreft de circulatie zou ik kijken hoe hard de interne ventilator draait en dan eerst een gat boven en onder maken een ventilator naar buiten kan altijd nog.

Tevens is een dattalogger geen must hoor maar meer een controlle voor je zelf
ik kijk toch iedere dag of er nog water in de bevochtiger zit en of de tempratuur goed is.

verder zou ik zeggen stel je even voor en houd ons op de hoogte.
 
het is al weer even geleden dat dit topic actief was maar goed..
eindelijk een koelkast te pakken en wel een wijn koelkast van een horeca verhuurbedrijf, de koelkast heet een uitwendige thermostaat die je makkelijk kan instellen.
nu heb ik hem net uit de auto, liggend vervoerd, aangezet en ingesteld op 16?c, buiten in de tuin bij 19?c en dan pendelt de temperatuur op de thermostaat tussen de 14,5?c en 18.5?c dus een Hysterese van 4 graden in een korte tijd (ongeveer een uur).
is dit te veel of kan dit geen kwaad?

nu alleen nog een hygrometer er in hangen om te zien of ik de RV moet gaan sturen of dat dat wel meevalt met de schommelingen
 
Ik zie nu pas je reactie  :(

Ik zal niet zeggen dat het kwaad kan, maar ik denk niet dat je zo'n hoge hysterese zou willen hebben. (los van het feit, dat de temp te hoog ligt  met 14,5 - 18,5?C, maar ik ga er vanuit dat dit puur om te testen is)

Mijn ervaring is, dat de temperatuur, erg van invloed is op de luchtvochtigheid.
Luchtvochtigheid schommelt al enigszins, en zal door het temperatuur verschil nog meer gaan schommelen verwacht ik. 
Als ik kijk bij mij naar wat jij hysterese noemt, dan zit ik op een verschil van ongeveer 0,6? (F)

En dat dan bij een verschil in luchtvochtigheid van 14%

Mac
 
Heb je bij een differentie van 0,6K niet erg veel schakelmomenten van de compressor? Ik vraag me af of deze zo een lang leven heeft...
De temperatuur is zeker van invloed op de luchtvochtigheid, warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude, al is deze vochtigheid maar relatief.... :p

Ik vrees dat de Chinese postbode met de 2 ontbrekende onderdelen voor mijn project ergens op de oost-Indische oceaan verdwaald is, het duurt nu wel erg lang  :-S
 
Mac zei:
Ik zie nu pas je reactie  :(

Ik zal niet zeggen dat het kwaad kan, maar ik denk niet dat je zo'n hoge hysterese zou willen hebben. (los van het feit, dat de temp te hoog ligt  met 14,5 - 18,5?C, maar ik ga er vanuit dat dit puur om te testen is)

Mijn ervaring is, dat de temperatuur, erg van invloed is op de luchtvochtigheid.
Luchtvochtigheid schommelt al enigszins, en zal door het temperatuur verschil nog meer gaan schommelen verwacht ik. 
Als ik kijk bij mij naar wat jij hysterese noemt, dan zit ik op een verschil van ongeveer 0,6? (F)

En dat dan bij een verschil in luchtvochtigheid van 14%

Mac

het is een digitale thermostaat die ik per 0.1 ?c kan instellen, van ongeveer 6?c tot 24?c, ik had voor de test idd gekozen voor een temperatuur die me ongeveer wel goed leek..
let wel dat ding is gemaakt voor wijn en dranken op festivals en concerten enz. er kunnen met gemak 6 kratten bier in en dan nog de wekelijkse boodschappen.
toen ik hem testte was hij leeg dus totaal geen massa die temperatuur vast kon houden alleen lucht dus ik vermoed als hij voller is dat de schommeling ook minder worden

edit: ik heb dus geen externe controller die de compressor schakelt, het is puur de kast zelf die regelt
 
Ik heb hem idd op Farenheit staan Bert, wel zo makkelijk want in de meeste boeken wordt met Farenheit gerekend. (Maakt verder natuurlijk helemaal niet uit hoor......maar gewoon omdat het kan)
Staat nu op 1?F differentie volgens mij, maar ik zal eens kijken als ik 'm iets ruimer afstel, wat er gebeurd.

Mmmm, een maandje valt toch wel mee Ceriel (das maar een halve coppa wachten  :-w :D )
Maar volgens mij had ik 'm ook wel iets eerder binnen dan een maand hoor, dus het moet wel kunnen.

Of ze zijn je geduld aan het testen voor die mooie producten die je straks gaat maken.  ;)

Mac
 
Ceriel zei:
BertM zei:
Wat moet die Chinees je brengen, Ceriel?

Nog een bevochtiger en de hygrostaat.
Gisteren DX gemaild, zijn al ruim een maand onderweg  :(

voor je de chinees de schuld geeft, ik bestel vaak op ebay zooi uit hongkong of china en ik heb nu twee keer iets gehad dat niet aankwam, bleek allebei de keren de fout te zijn van... POST NL! uiteindelijk beide na veel pijn en moeite boven water gekregen, de ebay verkopers stonden paf, die krijgen ook altijd te horen dat het in china misgaat...  ;)

maar een maand is niet zo uitzondelijk voor dit soort post op zich?
 
Ik heb toestemming van mijn schatje gekregen om een droogkast te bouwen.  <:p
Ik ben wel enigszins handig maar ik hoop dat ik op jullie mag steunen voor vraagjes en aanwijzingen.

Ondertussen alle relevante topics doorgenomen en kom op uit op de volgende essenti?le benodigdheden:
-Koelkast (te groot bestaat niet, te klein wel)
-temperatuurregelaar. (Schakelt koelkast periodiek in om gewenste temperatuur te behouden)
-Vochtigheidsregelaar (Schakelt luchtbevochtiger periodiek in om gewenste RV te behouden)
-Ultrasonische luchtbevochtiger (Met zo'n groot mogelijk reservoir)
-Ventilator met SEPA filters
-Verwarmingsbron (keramische lamp, warmteplaat, etc)
- iets vergeten..?


De droogkast komt in de bijkeuken te staan. In de winter zou de omgevingstemperatuur weleens kouder dan 18 graden kunnen worden.
Is het dan verstandig om een temperatuur regelaar te nemen met twee uitgangen?
Eentje om te koelen als temperatuur te hoog wordt en eentje gekoppeld aan de warmte bron om de temperatuur naar boven te krijgen?

Een ander vraagje is over de capaciteit van de ventilator. De kleinste 120V versie die ik vinden kan heeft een capaciteit van 14 m?/h.
Dat lijkt me veel te veel,...toch?

Heb ook een 12V ventilator gevonden met 3,4 m?/h.
Wat is nou de meest ideale capaciteit voor een droogkast?
 
Volgens mij is dat het lijstje wel zo Mosseltje. (maar

Wat de ven betreft ben ik er zelf nog niet zo uit.
Ik heb er bij mij 1 in zitten, en ik heb deze via een soort tijdklok geschakeld, (ff uit mijn hoofd, zeg ff elke paar minuten draait de ven iets van een halve minuut)
Maar ik heb geen idee of het meerwaarde heeft (iig niet merkbaar)

Het boek "The art of making Fermented Sausages" (Marianski), praat over een snelheid varierend van 0,8 - 1.0 m/sec bij start fermentatie,  tot 0,5 m/sec na ongeveer 1 week, en later zelfs 0,1 m/sec
Let op !, er wordt NIET gesproken over m?, maar m/sec.

Hoofdstuk: Drying
http://www.meatsandsausages.com/sausage-types/fermented-sausage

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Mac
 
1 m/s = 29,19 m3/hr
0,8 m/s = 23,35 m3/hr
0,5 m/s = 14,95 m3/hr
0,1 m/s = 2,92 m3/hr

Ik denk dat een tijdschakelaar wel een goede optie is.

De koelkast ga ik zaterdag ophalen.
Ik heb voor 150 euries een Gram K400 kunnen vinden.
Die heeft een instelbaar temperatuurbereik t/m 18 graden.  :)

Hoef dan alleen nog maar een RV controller en een fan in te bouwen.  B-)
 
Persoonlijk zou ik ook een heater inbouwen.
Als je de luchtvochtigheid niet naar beneden krijg (en dat gaat een keer gebeuren), dan kan je door de heater minimaal in te zetten je koelkast vaker aan laten gaan, de luchtvochtigheid naar beneden krijgen.
Eventueel kan je de heater ook weer ergens door laten inschakelen.
En zo blijf je bezig met je kast  :D

Mac
 
Terug
Bovenaan Onderaan