BasBQ
Beef en Steak

Droogkasten

180W is wel erg veel hoor.
Als bij mij de heater aan staat, dan staat hij maar op 5% of minder, en ik geloof dat ik een 50W versie heb.

Als je kast leeg is (behalve je te maken product dan h?), dan kan je de heater ook inzetten om het fermentatieprocess te doen van een product waar je schimmels of starterculturen.
Dan heb je meer temperatuur als 18?C nodig.

Kan zo'n kast ook gebruikt worden voor het rijpen van vlees?
Een mooie dry aged prime rib bijvoorbeeld.

Ik zou niet weten waarom niet.
Volgens mij zit je dan rond de 4?C (alleen luchtvochtigheid weet ik ff niet)

Mac

 
Waarmee schakel jij de verwarming Marcel? Of staat deze constant aan, met een dimmer ertussen?
Ik heb er een extra thermostaat voor liggen, twijfel alleen waar ik deze op in moet stellen...

Gelukkig hoeft de kast pas eind oktober klaar te zijn  :blush:
 
Ik heb deze als ik hem nodig heb, idd constant aan staan, via een dimmer (stopcontactdimmer (GAMMA))
Let op !, deze hoeft niet altijd aan te staan, maar alleen op momenten dat het nodig is.

Nu ik de luchtvochtigheid niet lager kreeg als 75-80%, heb ik de heater (minimaal) bijgeschakeld, en nu schommelt het rond de 60-70%, doordat de koelkast vaker aan slaat.
Dus ik zou zeker een heater plaatsen in de kast.

Je zou als je het stabieler wilt maken, ook nog de heater kunnen laten schakelen door een extra RV sensor (misschien dat ik dat nog eens gaat doen)
Dus bij een te hoge RV, de heater aan, zodat de koelkast aan gaat, en dus de RV naar weer naar beneden gaat.

Mmmm misschien moet er toch maar eens iemand een Raspberry PI unit ontwikkelen  :D

Mac
 
De luchtsnelheid is van belang voor het drogen, te hoge luchtsnelheid en je krijgt uitdroging aan de buitenkant. Ga er van uit dat deze niet boven de 2 m/s komt.

@ Ceriel
Heb hem ook achter een dimmer zitten, deze staat op zijn laagste stand.
Hierdoor krijg je een cycle in het aanslaan van je koelkast.
Zelf ben ik er nog niet helemaal happy mee want in principe zou je hem ook op een hoge RV moeten schakelen, nu doet hij het alleen op temperatuur.
Heb de koelkast in de schuur staan, dus moet wel verwarmen in dit koude kikkerlandje..

@ Marcel
Ben begonnen met een opleiding KTC, gaat toch wel een beetje vrije tijd in zitten, dus de raspberry staat voor een half jaartje in de koelkast
 
Koelkast gekocht, morgen halen...nu boodschappenlijstje maken:
temp regelaar,
luchtvochtigheidsregelaar,
luchtbevochtiger,
verwarmer,
ventilator......................maar ff op ebay enzo struinen.

Hij gaat er komen  :D
 
Koelkast net opgehaald en heb rest van de onderdelen al binnen.  :p

Meteen een paar praktische vragen.


Wat is de beste plek voor de hygro- en thermo meter?
Ik zit te denken tegen om ze in midden tegen de binnenkant van de deur te monteren.
(Koeling is vanuit achterwand in mijn koelkast)

Ventilator moet lucht uit de koelkast zuigen en zo de benodigde luchtstroom op gang te brengen.
Maar wil ik de luchtstroom van boven naar beneden of andersom?
 
http://nl.aliexpress.com/store/product/2014-Hot-big-size-digital-incubator-controller-for-sale/717681_2041659941.html

Dit is toch ideaal apparaat?  of mis ik hier iets?

even een beter link: http://nl.aliexpress.com/item/Free-shipping-Full-automatic-and-multifunction-incubator-control-system-for-sale/946099103.html?ws_ab_test=201556_3,201527_4_71_72_73_74_75,201560_9

Zoals ik het zie kun je hier temp en vochtigheid mee regelen en van tijd tot tijd een ventilatortje aan sturen?

Iemand ervaring met z'n apparaat?
 
Als ipv de eierdraaier een vleesmasseerapparaat er aan kan hangen dan ben je compleet.
Op papier zou je zeggen dat het een perfect apparaat is. Als jij het in de praktijk wil testen dan ben ik benieuwd naar je ervaringen.

Ik ben bijna klaar met de setup.
Hoef alleen de ventilator nog te verbinden en dan kan de stroom erop.
Hoop niet dat ik straks de brandweer moet bellen.  :|
 
ik dacht ipv eierdraaier af en toe de ventilator te laten gaan, maar ik mis een goed schema/beschrijving.
 
Wat een leuk gepuzzel is dit toch.

Draadjes trekken tussen fan, ontvochtiger, verwarming, 2 regelaars en een koelkast.
En dan alles keurig weg werken, zonder kortsluiting en werkend.

Het meeste gaat me erg goed af maar dat laatste nog niet.  :((
Waarschijnlijk omdat ik lekker aan de slag ben gegaan zonder enige voorbereiding.

Straks alle draadjes weer weghalen en helemaal opnieuw beginnen.
Ditmaal eerst rustig de handleidingen gelezen en vervolgens een elektra schema gemaakt wat theoretisch zou moeten kloppen.
Ben benieuwd of het vanavond gaat lukken.
 
En om op je andere vragen terug te komen.

Je hangt je sensoren op de hoogte waar ook je producten hangen lijkt mij, want daar wil je de luchtvochtigheid, en temperatuur van weten.
Je wilt je luchtstroom van onder naar boven (onder hangt immers ook je heater), en daarmee ga je mee met de natuurlijke luchtstroming volgens mij, maar corrigeer mij als iemand het daar niet mee eens is.

Mac
 
Je blog heb ik goed gebruikt voor het inlezen en bepalen van de benodigdheden.
Net een uurtje bezig geweest en volgens mij werkt het.  :D
Binnen half uur van 19,4 graden naar ingestelde 14 graden.
En luchtvochtigheid van 42% naar ingestelde 75%.

De koelkast is 1,80m hoog en uiteindelijk wil ik deze helemaal vol hebben.
Dus sensoren toch net boven het midden van de deur gemonteerd.

De luchtstroom heb ik van boven naar beneden ingesteld.
Ik wil wat warmere buitenlucht naar binnentrekken zodat de koelkast vaker aanslaat.
De koel element zit vooral boven in de koelkast en dan trek ik de kou mee omlaag.
Ik wil eerst kijken of ik zonder extra verwarming kan.

De ventilator zit onder in de deur en heeft een capaciteit van 0,2 m/s (5,80 m3/h).
Ik ben van plan om deze continu te laten draaien.


 
Naar mijn beleving hoeft de koelkast alleen maar vaker aan te slaan, als je de luchtvochtigheid niet meer naar beneden krijgt met je bevochtiger.
Pas dan schakel ik de verwarming bij. (zoals de afgelopen weken na de vakantie)

Mooi om te horen dat het werkt.
Zo, en nu aan de slag.
Recept scoren, boodschappen doen, en gaan  :D

Suc6

Mac
 
Ben er blij mee.
Nog nooit eerder zoiets gemaakt.

Een recept heb ik al van je blog afgeplukt.  :>
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=12183.0

En dan heb ik ook al 2 weken een pancetta in de pekel liggen.

Dit is mijn kastje.
De koelkast komt uit een apotheek.
De laden hebben geperforeerde bodems en kunnen er allemaal uit.
Mocht vlees niet lukken dan heb ik meteen een mooie kast voor kaas maken.  ;)

971f3d0fed22cbfcf23516ed2f4ab503_zpson1jelyd.jpg


693dfb79dc410f466e397d21a60991b3_zpsx9n6l1nj.jpg





 
Mooi gemaakt Maurits. Die regelaars in de deur is ook een goed idee!
Zie ik het goed dat er in de koelkast boven de verdamper ook een ventilator zit? Zo ja, gebruik je deze?

In mijn kast zit er ook een, waarbij ik twijfel om deze te gebruiken ivm een te grote luchtstroom langs het product.
 
Wow, je ben mij al een stap voor  :-O :D
Goed bezig.

Wat handig die lades zeg.
Mooi kastje zo Mosseltje  B-)

Mac
 
Terug
Bovenaan Onderaan