BasBQ
Beef en Steak

Droogkasten

De kast van Mac is al ververst.... =))
:D

Misschien kan je wat met onderstaande Peter.
Ik heb gisteren de Humidifier voor het eerst bijgevuld sind bijna 2 weken, ik schat dat er zo'n 2,5L vocht is verbruikt (kan max 3L in, maar had hem maar 80% vol zitten), en er zat nu nog een klein bodempje in.

Vanmiddag verwacht ik een nieuwe naukeurigere statistiek te hebben, waardoor ik een beter overzicht heb.

13950605943_90df296c0d_z.jpg


Mac
 
Bert, ik heb de fan nog niet voor elkaar.
Ik had er een vari/....tri/....ac dinges, met een potmeter tussen gezet (Conrad), echter nog steeds te snel, en ook nu geld onder de 50% (schatting) stop de fan met draaien. (hij stort nu weliswaar niet meer in met een hoop herrie, maar draait evengoed niet meer)
Er was nog iets met een weerstand van 820K die ik er nog overheen wil zetten (kosten ?0,10, echter ?7,50 aan verzendkosten  :-O ), dus als ik een x tijd heb haal ik er ergens wel een op.

Wat ik wel heb, zijn 2 gaten van +/- 80mm 1 onder en 1 boven, wat hopelijk voor een heeeeel klein beetje luchtstroming zorgt.

Mac
 
Zoals vanmorgen aangegeven, hierbij een nieuwe statistiek (dit ben ik momenteel aan het testen), en het ziet er goed uit.
Nu hoef ik niet telkens meer naar boven te lopen en het e.e.a. op te schrijven.
Dit gaat met een data logger die in de kast hangt.
Een nadeel heeft het wel, in de kast heb ik geen Wifi ontvangst  :( , maar dat was wel te verwachten eigenlijk, met rondom het metaal van de kast.

13916396437_b0b98224f5_c.jpg


Mac
 
Nu moet je ophouden Marcel ;)
Tja, ik had gehoopt dat jij de Heatermeter wel ff aan zou passen hiervoor  ;)

Ik weet dat het kan op basis van de Raspberry PI, maar daarvan in nog geen compleet pakket te koop.
Dit is een kant en klare oplossing, met een datalogger (zonder losse sensoren), en een software progje.

Mac
 
Verdeeld over de dag toch een vorm van stabiliteit zo te zien.

14105635284_f6ecb6da7f_z.jpg



Dit is 'm http://www.lascarelectronics.com/temperaturedatalogger.php?datalogger=424


13918735108_9dbcc99ce7_z.jpg


Is niet heel goedkoop, maar wel betaalbaar, goedkoper als een bouwpakket op basis van Raspberry PI, en het werkt zo te zien erg goed.
Is via Cloud ook vanaf tablet of telefoon te benaderen. (mits het bereik heeft)
Indien geen bereik, slaat hij de gegevens ongeveer 60 dagen op op basis van 10 sec interval, en zodra er bereik is zend het de gegevens door naar je PC of Cloud (net welke instelling je hebt gekozen)
Aangezien er in de kast geen bereik is, heeft de Cloud functie voor mij geen meerwaarde, maar dit werkt prima.


Stuur je even een weerstandje...

Heb jij die zomaar liggen dan Bert?
Zou volgens de papieren zoiets moeten zijn...820K/5%/ 250mw (maar als er een alternatief is doe ik het ook voor hoor, of met een andere waarde?)
Ik heb geen idee wat het uitmaakt.

Deze sluit ik aan over de potmeter als ik het goed heb (doe het ff uit het hoofd), maar kan ik hem daarmee ook op lagere snelheid regelen is de vraag ?

Mac

 
Als ik zo de log gegevens zie dan kan ik concluderen dat gemiddeld de koeling 3 keer per uur even aan gaat.
En aan de luchtvochtigheid te zien zal de bevochtiger niet veel doen maar dat kan ik aleen maar vermoeden en berekenen.

Mischien kan je de datalogger beter programeren dat hij 1 keer per 15 minuten een meting maakt dat scheeld je een hoop data en maakt je beeld veel stabieler.

Maar ziet er netjes uit hoor.
 
@peter
Ik kan de datalogger instellen vanaf 10 seconden tot 12 uur, en de communicatie tussen logger en pc van 1 minuut tot 24 uur.
De instelling hiervan be?nvloed uiteraard de batterijduur.

Om te testen heb ik 'm op 30 sec loggen ingesteld, en per uur communiceren met de pc gezet.
Ik wilde eerst eens een beeld hebben hoe het e.e.a nu verloopt. (en daar ben ik best happy mee)
Inderdaad ga ik hem straks anders instellen (weet nog niet waarop)

Mac
 
Mac zei:
@peter
Ik kan de datalogger instellen vanaf 10 seconden tot 12 uur, en de communicatie tussen logger en pc van 1 minuut tot 24 uur.
De instelling hiervan be?nvloed uiteraard de batterijduur.

Om te testen heb ik 'm op 30 sec loggen ingesteld, en per uur communiceren met de pc gezet.
Ik wilde eerst eens een beeld hebben hoe het e.e.a nu verloopt. (en daar ben ik best happy mee)
Inderdaad ga ik hem straks anders instellen (weet nog niet waarop)

Mac

Nou in mijn werk als monteur luchtbevochteging makken wij ook gebruik van dataloging  en wat je ziet is dat de RV schommeld plus en min 3 procent zeker bij lagere tempraturen en kleinere ruimtes.
Als ik hem uitreken midels de grammen per m3 lucht zie je dat er bijna geen verchil inzit.

Voor een goede meeting is het van belang dat je ook weer niet te veel data vergaart dan zal je zien dat je lijnen veel vlakker worden.
Ik zou adviseren om 1 keer 15 minuten een meting te maken hiermee kan je zeker in een kleine ruimte nog veel schommelingen zien.

Maar wat ik al eerder zei hou het in de gaten want ben ook heel erg geintreseerd in het bouwen van een droogkast alleen zoek ik eigenlijk een kast met een losse koelunit bijvoorbeeld een glasdeur koeling die je ook wel eens in de snakbar ziet staan met blikjes er in.
 
@Bert
Weerstandjes zijn binnen  >:D<
Super bedankt.
Van het weekend eens proberen.

Tja, en wat de droogkast betreft, inmiddels 3 weken verder.........
En het resultaat mag er zijn hoor (vind ik zelf dan h?)

Ach kijk zelf maar  :)

14185999974_4824efd382_z.jpg


14206127723_b65e82c0c2_z.jpg


13999349378_5ea9bd641d_z.jpg


13999343110_5f78b595ba_z.jpg


Voor een worstje met alleen peper en knoflook, niet eens slecht te noemen.
Wat structuur betreft hoeven ze van mij niet echt droger te zijn.

Ik ben helemaal gelukkig met mijn eerste eigengemaakte droge worst  :x

Maar er zijn natuurlijk niet alleen plussen h? (helaas)
Op een aantal worstjes (maar ook op de humidifier, en het rooster e.d.) zat een dunne witte waas over. (zie foto onder)
Ik kan het niet thuis brengen, maar dit zou het begin van een schimmel kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker.
Dus heb ik voor de zekerheid een bakje water met azijn 50/50 gemengd, en de worsten voorzichtig mee afgedaan.
Ik heb geen startercultuur gebruikt o.i.d.

14182698661_70d4ba9924_z.jpg


iemand een idee wat het is/ kan zijn ?

Op naar de volgende batch.  :)
Eens kijken wat we nu voor het echie gaan maken  :-?

Mac


 
Nou die witte waas kan ik je wel verklaren hoor.

Heb je wel eens aan kalk en zouten gedacht welk in het water zitten.
 
Damn! Ik wil ook zon kast! Easy Den.. Je wil een andere bbq.. porkert.. euh.. nogmaals damn! Gaaf dit
 
Nooit aan gedacht peter, de eerste gedachte/ angst was schimmel, 2e gedachte/ angst, was schimmel, en de derde...........  :)
Het was ook droog, niet plakkerig o.i.d.
Das wel een geruststelling dan  #:-S
Thx

Mac

 
Als je dat wil voorkomen moet je gedestilleerd water in je ulrtasoon bevochtiger doen.
en dan nog ben je er niet geheel vrij van maar scheelt je 95 procent van de vervuiling.

Ze zagen er trouwens wel heel goed uit.

Suc6 en als je nog eens twijfelt over lucht vochtigheid geef maar een gil.
 
H? Marcel, Die worsten zien er pico uit!
Als ik het tijdens de worstmakerij goed begrepen heb, moet je je vooral druk maken als de darm te droog wordt en daardoor geen vocht meer naar buiten doorlaat, of als eventuele schimmel zwart begint te worden. Witte schimmel (en zelfs groene) kan nog geen kwaad, al moet je die wel a.s.a.p. verwijderen. Paul doet dat met water en azijn, ik heb bij vuur en rook van Martijn weer vernomen dat hij water met colorozo zout gebruikt, wat me voor de smaak beter lijkt. Geen idee of je die azijn terug gaat proeven.
Maar zo te zien drogen die van jou prima in!
 
Terug
Bovenaan Onderaan