BasBQ
Beef en Steak

Brikettentest

Foxtrot86 had mij, in januari, een kilo Hi Q CoCo briketten gestuurd om te testen.
Vandaag had ik eindelijk tijd genoeg om de test ook daadwerkelijk uit te voeren.

Kilo briketten in de starter.
1aff0e6d9a0ddcdc55b41cfae95e7e7d.jpg


Aansteken en na een kwartier uitstorten op het kolenrooster. Deksel erop en meten maar. Wat opvalt is dat er zeer weinig rook bij het aansteken ontstaat. Aanrader bij moeilijke buren.

a6694e7d936116a4ebcf040251587e1f.jpg


Wat meteen opvalt dat de briketten nog niet zo goed branden als de kleinere briketten in deze test.
Dat maakt biet veel uit dat wil alleen zeggen dat de top temperatuur iets later in de grafiek komt.

010f2b1702c668d73b376f4bdb05fd3c.jpg


Gelukkig branden ze allemaal op ;)

Er komt niet heel veel as vanaf, maar die goede eigenschap hebben alle kokos briketten. 

793d0bb0001fa62491becdc0eff31a74.jpg


Het temperatuurverloop is niet spectaculair, eerder iets tegenvallend 340F maximaal waar andere toch richting de 500F gaan. Wel blijft hij lang branden, dik 5 uur.
(Grafiek komt van de week)

Conclusie mooie briket voor low and slow. Denk dat je er makkelijk een mooie Snake mee kan maken. En door de weinige rook bij het aansteken 7 Flames!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ik had gelezen dat deze heter worden als je ze rechtop zet, omdat de lucht er dan ook door heen kan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

 
Even een tip. Bij de karwei hebben ze nieuwe verpakkingen  van fire up briketten enz. Heel mooi verpakt in een doorzichtige zak die in een soort stevige groene en met klitband hersluitbare boodschappen tas zitten. Let echter wel op dat je de kokosnoot briketten hebt en NIET de gewone briketten!  Ik heb de gewone gekocht. Zien er exact uit als de weber premium briketten. Met drie ribbeltjes echter ze geven klei as als de oude ruk briketten van weber! En ze stinken bij aansteken! Massa?s gele/oranje as. Gaan niet lang mee en doven snel als het as ontwikkeling is dus veel half verbrande briketten en veel bijvullen. Ik ga ze dus in de vuurkorf doen en de kokos variant kopen want ik wil fire up niet alleen hierom aflikken. Want de verpakking is geweldig maar het product drie keer ruk ??
 
Ik gebruik nu een jaar de Belgische Hot Devil kokosbriketten. Zowel heet (pizza), als low&slow (PP/Ribs) prima resultaten behaald.

Prijs: 100 kg voor ?139,00.


Het is altijd goed weer om de Q aan te slingeren!
 
Jeroenvanarkel zei:
Even een tip. Bij de karwei hebben ze nieuwe verpakkingen  van fire up briketten enz. Heel mooi verpakt in een doorzichtige zak die in een soort stevige groene en met klitband hersluitbare boodschappen tas zitten. Let echter wel op dat je de kokosnoot briketten hebt en NIET de gewone briketten!  Ik heb de gewone gekocht. Zien er exact uit als de weber premium briketten. Met drie ribbeltjes echter ze geven klei as als de oude ruk briketten van weber! En ze stinken bij aansteken! Massa?s gele/oranje as. Gaan niet lang mee en doven snel als het as ontwikkeling is dus veel half verbrande briketten en veel bijvullen. Ik ga ze dus in de vuurkorf doen en de kokos variant kopen want ik wil fire up niet alleen hierom aflikken. Want de verpakking is geweldig maar het product drie keer ruk ??

ik heb de Fire up kokos briketten al minstens 10kg van opgebruikt, ben er wel over te spreken.
daarvoor voornamelijk Briketten van de lidl gebruikt  :-O
verder nog geen ervaring met andere kokosbriketten
 
Ik had het over de NIET kokos briketten 😇
 
@ Frits.
Even nog een vraagje.
Je hebt ??n kg van deze briketten gebruikt , om een indruk te krijgen van de stapel vraag ik me af hoe groot de afmeting van deze briketten is en of ze allen van gelijke grote zijn (ongeveer) ?
 
 
 

Imker

Kooltjesharker
Berichten
133
Even een tip. Bij de karwei hebben ze nieuwe verpakkingen van fire up briketten enz. Heel mooi verpakt in een doorzichtige zak die in een soort stevige groene en met klitband hersluitbare boodschappen tas zitten..... Want de verpakking is geweldig ...

Ik heb ook deze kokosbriketten gehaald, en ben ook aangenaam verrast om de verpakking. Ik vind die hersluitbare tas top.
Moet ze zelf nog gebruiken om te zien hoe ze branden en hoeveel as er af komt.
 
Ik heb ook deze kokosbriketten gehaald, en ben ook aangenaam verrast om de verpakking. Ik vind die hersluitbare tas top.
Moet ze zelf nog gebruiken om te zien hoe ze branden en hoeveel as er af komt.
Deze verpakking voeren ze al een aantal jaar :) maatgoed best okee briketten die van fireup. Nu de kokos van vuur en rook eigen merk die bevallen ook prima..
 
Ahaaa...ok. Wil ook hierna wat andere briketten proberen.
 
Wat de test de afgelopen jaren duidelijk heeft gemaakt is dat de slechtste kokosbriketten nog altijd beter zijn dan houtskool briketten.
 
Wat de test de afgelopen jaren duidelijk heeft gemaakt is dat de slechtste kokosbriketten nog altijd beter zijn dan houtskool briketten.
Nou die weber kokos van een paar jaar terug .. Deksel open en je product helemaal onder het stof/as.. Die waren echt slecht!
 
Die kan ik mij niet voor de geest halen. Maar product onder de as heb ik met geen één briket eigenlijk meegemaakt.
 
Ik lees allerhande ervaringen met de kokosbriketten.
Zelf wil ik overstappen naar kokos. Ga deze gebruiken op een W-57.
Nu gebruik ik zowel voor grill als Low&Slow de briketten van Weber
Wie kan mij een advies geven.?
 
Peter, welke kokosbriketten je ook gaat gebruiken ze zijn allemaal beter dan de briketten van Weber.
Veel leden gebruiken de kokosbriketten van Welkoop, goede kwaliteit prijs verhouding
Er zijn ook veel liefhebbers van Ecobrasa en Dammers briketten. Deze zijn iets duurder maar kwalitatief het beste (hoge temperatuur of lang een lage temperatuur, weinig as en als bijkomend voordeel in blokvorm dus weinig ruimte innemend.
Naar mijn mening moet je niet bezuinigen op je briketten, dat is misschien 5€ per keer terwijl je vlees en vis vele malen duurder is.
 
Ik lees allerhande ervaringen met de kokosbriketten.
Zelf wil ik overstappen naar kokos. Ga deze gebruiken op een W-57.
Nu gebruik ik zowel voor grill als Low&Slow de briketten van Weber
Wie kan mij een advies geven.?
Ik gebruik de kokosbriketten van de Welkoop op mijn 57cm Weber. Ik vind ze prima, maar ik heb dan ook weinig vergelijkingsmateriaal (op briketten van de appie op een bbq van de praxis na dan). Ik kan er in elk geval prima low & slow mee bbq-en (snake en/of minion). Echt heet heb ik nog niet geprobeerd, maar aangezien ik vooral moeite moet doen om de temperatuur laag te houden, denk ik dat dat wel goed komt.

Vraagje voor de Ecobrasa gebruikers. Die blokvorm is mooi voor de verpakking, maar hou je niet weinig ruimte over tussen je briketten in de bbq? Lijkt me voor de zuurstofvoorziening niet handig? Of heb je daar helemaal geen last van?
 
Nee, je hebt geen last van de blokvorm.
de blokken worden bij het uitstorten een georganiseerde puinhoop 😉.
maar de blokvorm is wel ideaal, omdat ze keurig in een doos passen, dat scheelt de helft met een een zak. Ook kunnen de dozen makkelijk gestapeld worden en nemen dus weinig plaats in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan