Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Uien, bacon, bastard-suiker, balsamico azijn, peper & zout. Meer zit er niet inNog geen jam gezien, wel bruine suiker toch?
Wow! Thanks voor deze info. Ik ga inderdaad ook maar eens kijken naar dat of iig één boek over worsten maken. Ik heb al jaren een gehaktmolen met worstentube, maar nog nooit worst mee gemaakt. Lijkt me erg leuk om te doen! Verder hebben we een slagersdochter met vriend als buren /vrienden, dus dat gaat wel goed komen. Gister was spontaan plan, ik dacht k probeer maar gewoon met snel toegankelijke worsten.Ziet er lekker uit, maar ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de droogte van de worsten: die van de supermarkt zijn veel te droog om op deze manier te bereiden, wordt bevriend met je lokale slager en je zal versteld staan wat voor moois hij/zij kan leveren. Zelf maken is ook niet heel moeilijk, een vleesmolen koop je meestal rond de €10-15 op Marktplaats.
74°c Is denk ik ook een beetje hoog, quote uit de Worstbijbel van Meneer Wateetons:
"
Hoe weet je wanneer je worst gaar is? Dat is helaas, zoals bij het meeste vlees,
aan de buitenkant niet te zien. Offer aan het begin van je worstcarrière een paar
worstjes op aan het vinden van de perfecte bereidingstijd. Reken grofweg op
ongeveer 15 minuten in een pan op een laag vuur voor een worst met een gemid-
delde (varkensdarm)diameter. De kerntemperatuur moet voor een varkensbraad-
worstje ongeveer 65 °C zijn. Dit kun je meten met een kernthermometer, een
goedkoop apparaat dat iedere hobbykok, en zeker één die veel met vlees werkt, in
huis moet hebben. Worst van kippenvlees moet 5 °C heter worden voor hij veilig
is om te eten. Laat ongeacht de bereidingswijze de worst na het bereiden nog een
paar minuten liggen voor je hem aansnijdt, zoals je dat bij ander vlees ook doet.
Let wel, boven de 60 °C gaan de smaak en de consistentie van worst achteruit,
maar is hij nog niet volledig veilig. Je zult een worst met een kerntemperatuur
van 63 °C vermoedelijk lekkerder vinden dan een van 70 °C, maar eventuele
salmonella- en E.colibacteriën leven mogelijk bij die temperatuur nog. Het is aan
jou hoeveel belang je hecht aan smaak of voedselveiligheid."
Iets verderop in dat boek:
"
Wat gebeurt er in mijn worst?
50 °C: De proteïne (myosine) die de vlees- en vetdeeltjes met elkaar
verbindt, begint te stollen. Dit zorgt voor een versteviging van de samen-
hang van je worst.
55 °C: Het stollen is gereed. Vanaf deze temperatuur beginnen eventuele
foute microben het loodje te leggen. Hoe hoger de temperatuur en/of hoe
meer tijd verstrijkt des te groter het slagveld.
57 °C: Als je nitrietzout hebt gebruikt, wat niet noodzakelijk is met verse
worsten, ontstaat bij deze temperatuur de roze kleur.
58 °C: Eventuele wormen (trichinae) gaan dood. Dat scheelt.
60 °C: Het vlees begint te krimpen. Zonder nitrietzout begint je vlees grijzig/
bruin te kleuren.
60-65 °C: Dit is de ideale eettemperatuur waar het worsten betreft.
66 °C: Je vlees blijft krimpen en wordt taaier. Je vlees verliest vocht.
68 °C: Salmonella- en E.colibacteriën sterven. Runder- en varkensworsten zijn
volledig veilig.
74 °C: Kippenvlees is volkomen veilig."
Nou, ik doet het liever gewoon met m'n elektrische straalmotor van de lidl...wat een bak herrie komt er uit dat ding. Maar hij maakt prima gehakt. Tijd om de worstenpijp uit te gaan proberen! En die Worstenbijbel ziet er als een mooi boek uit. Denk dat die hier ook maar eens op de plank moet komen. Ik vrees voor nog meer hobbies binnen deze bbq hobby... En een vrouw die nog gekker van me wordt.Het ziet er anders prima uit maar het is veel leuker en lekkerder om zelf worst te maken .
Voor een paar euro een porkert op marktplaats
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Ook daar heeft de Worstbijbel een antwoord op, en dat begint zo:En een vrouw die nog gekker van me wordt.Het is niet anders
ze geniet er ook van.
jou vrouw gaat jou worst wel waarderen hoor. en niet alleen jou vrouw![]()