BasBQ
Beef en Steak

Braodworsies rokah!

MarcH

Kooltjesharker
Berichten
142
Geïnspireerd door Malcolm van Howtobbqright vanavond gerookte braadworst met uien-bacon jam op brood! De worsten liggen er op, de jam staat te pruttelen, de kersenboom ligt te roken... Het grote wachten is begonnen. Wordt vervolgd!
e44901f06be894320561df4d0e7b5211.jpg
83c5af3643a41c2ed6166226ed707612.jpg
02353b3a3e7c1320e9e29585d00a4c76.jpg
74243fba94e3aae3f8c8a2b116900923.jpg
168bfe212945305306e4f54225d31767.jpg
6791e175a731fddad91eb571906a4316.jpg
 
Dat wordt smullen straks. ;)
 
Nog geen jam gezien, wel bruine suiker toch?
 
Het was idd smullen! Aangezien het de eerste keer was dat ik dit heb gemaakt, zijn er natuurlijk wel een paar puntjes die beter kunnen volgende keer. Allereerst de worsten zelf. Deze kwamen van 's lands grootste kruidenier en deze waren vrij vlak van smaak en niet sappig genoeg. Ik neem aan dat een worst van de slager en wie weet ooit m'n eigen gemaakte worsten, een flinke stap in de goede richting zijn. Ik heb de worsten laten garen tot ca 74°c kern, mss dat dit te hoog is? Nogmaals, ze waren wat droog.
Ten tweede: de gekozen broodjes, te weten bruine pistoletjes, waren ook te droog voor die gerecht. Mss als de worst druipt van het sap dat deze broodjes prijs zijn.. En ik wil zo min mogelijk saus. Dit verhult de pure smaken.
De jam was echt heerlijk, de rookkleur prachtig en al met al heb ik heerlijk zitten smikkelen. Ik heb de buurman ook zo'n broodje gegegeven en hij was het met me eens. Ik wil eigenlijk dat het sap in je mond schiet als je een hap neemt.
Als u tips heeft, verneem ik die graag.
Gelukkig hebben we de foto's nog....
15f6be9e43726531c7ffec6d72ad9f3d.jpg
a88c8a3cf68f35892179cf70a3b2ddef.jpg
76495fc6f8b06420c45291922e3806ba.jpg
ba604da4d2e74ff6dc77054bec90f917.jpg
 
Dit ziet er heel lekker uit ! Mijn todo lijstje word steeds maar groter lol
 
Ziet er lekker uit, maar ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de droogte van de worsten: die van de supermarkt zijn veel te droog om op deze manier te bereiden, wordt bevriend met je lokale slager en je zal versteld staan wat voor moois hij/zij kan leveren. Zelf maken is ook niet heel moeilijk, een vleesmolen koop je meestal rond de €10-15 op Marktplaats.
74°c Is denk ik ook een beetje hoog, quote uit de Worstbijbel van Meneer Wateetons:
"
Hoe weet je wanneer je worst gaar is? Dat is helaas, zoals bij het meeste vlees,
aan de buitenkant niet te zien. Offer aan het begin van je worstcarrière een paar
worstjes op aan het vinden van de perfecte bereidingstijd. Reken grofweg op
ongeveer 15 minuten in een pan op een laag vuur voor een worst met een gemid-
delde (varkensdarm)diameter. De kerntemperatuur moet voor een varkensbraad-
worstje ongeveer 65 °C zijn. Dit kun je meten met een kernthermometer, een
goedkoop apparaat dat iedere hobbykok, en zeker één die veel met vlees werkt, in
huis moet hebben. Worst van kippenvlees moet 5 °C heter worden voor hij veilig
is om te eten. Laat ongeacht de bereidingswijze de worst na het bereiden nog een
paar minuten liggen voor je hem aansnijdt, zoals je dat bij ander vlees ook doet.
Let wel, boven de 60 °C gaan de smaak en de consistentie van worst achteruit,
maar is hij nog niet volledig veilig. Je zult een worst met een kerntemperatuur
van 63 °C vermoedelijk lekkerder vinden dan een van 70 °C, maar eventuele
salmonella- en E.colibacteriën leven mogelijk bij die temperatuur nog. Het is aan
jou hoeveel belang je hecht aan smaak of voedselveiligheid."
Iets verderop in dat boek:
"
Wat gebeurt er in mijn worst?
50 °C: De proteïne (myosine) die de vlees- en vetdeeltjes met elkaar
verbindt, begint te stollen. Dit zorgt voor een versteviging van de samen-
hang van je worst.
55 °C: Het stollen is gereed. Vanaf deze temperatuur beginnen eventuele
foute microben het loodje te leggen. Hoe hoger de temperatuur en/of hoe
meer tijd verstrijkt des te groter het slagveld.
57 °C: Als je nitrietzout hebt gebruikt, wat niet noodzakelijk is met verse
worsten, ontstaat bij deze temperatuur de roze kleur.
58 °C: Eventuele wormen (trichinae) gaan dood. Dat scheelt.
60 °C: Het vlees begint te krimpen. Zonder nitrietzout begint je vlees grijzig/
bruin te kleuren.
60-65 °C: Dit is de ideale eettemperatuur waar het worsten betreft.
66 °C: Je vlees blijft krimpen en wordt taaier. Je vlees verliest vocht.
68 °C: Salmonella- en E.colibacteriën sterven. Runder- en varkensworsten zijn
volledig veilig.
74 °C: Kippenvlees is volkomen veilig."
 
Ziet er lekker uit, maar ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de droogte van de worsten: die van de supermarkt zijn veel te droog om op deze manier te bereiden, wordt bevriend met je lokale slager en je zal versteld staan wat voor moois hij/zij kan leveren. Zelf maken is ook niet heel moeilijk, een vleesmolen koop je meestal rond de €10-15 op Marktplaats.
74°c Is denk ik ook een beetje hoog, quote uit de Worstbijbel van Meneer Wateetons:
"
Hoe weet je wanneer je worst gaar is? Dat is helaas, zoals bij het meeste vlees,
aan de buitenkant niet te zien. Offer aan het begin van je worstcarrière een paar
worstjes op aan het vinden van de perfecte bereidingstijd. Reken grofweg op
ongeveer 15 minuten in een pan op een laag vuur voor een worst met een gemid-
delde (varkensdarm)diameter. De kerntemperatuur moet voor een varkensbraad-
worstje ongeveer 65 °C zijn. Dit kun je meten met een kernthermometer, een
goedkoop apparaat dat iedere hobbykok, en zeker één die veel met vlees werkt, in
huis moet hebben. Worst van kippenvlees moet 5 °C heter worden voor hij veilig
is om te eten. Laat ongeacht de bereidingswijze de worst na het bereiden nog een
paar minuten liggen voor je hem aansnijdt, zoals je dat bij ander vlees ook doet.
Let wel, boven de 60 °C gaan de smaak en de consistentie van worst achteruit,
maar is hij nog niet volledig veilig. Je zult een worst met een kerntemperatuur
van 63 °C vermoedelijk lekkerder vinden dan een van 70 °C, maar eventuele
salmonella- en E.colibacteriën leven mogelijk bij die temperatuur nog. Het is aan
jou hoeveel belang je hecht aan smaak of voedselveiligheid."
Iets verderop in dat boek:
"
Wat gebeurt er in mijn worst?
50 °C: De proteïne (myosine) die de vlees- en vetdeeltjes met elkaar
verbindt, begint te stollen. Dit zorgt voor een versteviging van de samen-
hang van je worst.
55 °C: Het stollen is gereed. Vanaf deze temperatuur beginnen eventuele
foute microben het loodje te leggen. Hoe hoger de temperatuur en/of hoe
meer tijd verstrijkt des te groter het slagveld.
57 °C: Als je nitrietzout hebt gebruikt, wat niet noodzakelijk is met verse
worsten, ontstaat bij deze temperatuur de roze kleur.
58 °C: Eventuele wormen (trichinae) gaan dood. Dat scheelt.
60 °C: Het vlees begint te krimpen. Zonder nitrietzout begint je vlees grijzig/
bruin te kleuren.
60-65 °C: Dit is de ideale eettemperatuur waar het worsten betreft.
66 °C: Je vlees blijft krimpen en wordt taaier. Je vlees verliest vocht.
68 °C: Salmonella- en E.colibacteriën sterven. Runder- en varkensworsten zijn
volledig veilig.
74 °C: Kippenvlees is volkomen veilig."
Wow! Thanks voor deze info. Ik ga inderdaad ook maar eens kijken naar dat of iig één boek over worsten maken. Ik heb al jaren een gehaktmolen met worstentube, maar nog nooit worst mee gemaakt. Lijkt me erg leuk om te doen! Verder hebben we een slagersdochter met vriend als buren /vrienden, dus dat gaat wel goed komen. Gister was spontaan plan, ik dacht k probeer maar gewoon met snel toegankelijke worsten.
 
Het ziet er anders prima uit maar het is veel leuker en lekkerder om zelf worst te maken .
Voor een paar euro een porkert op marktplaats


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Het ziet er anders prima uit maar het is veel leuker en lekkerder om zelf worst te maken .
Voor een paar euro een porkert op marktplaats


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Nou, ik doet het liever gewoon met m'n elektrische straalmotor van de lidl...wat een bak herrie komt er uit dat ding. Maar hij maakt prima gehakt. Tijd om de worstenpijp uit te gaan proberen! En die Worstenbijbel ziet er als een mooi boek uit. Denk dat die hier ook maar eens op de plank moet komen. Ik vrees voor nog meer hobbies binnen deze bbq hobby... En een vrouw die nog gekker van me wordt. Het is niet anders ze geniet er ook van.
 
En een vrouw die nog gekker van me wordt. Het is niet anders ze geniet er ook van.
Ook daar heeft de Worstbijbel een antwoord op, en dat begint zo:
"
‘Waarom moet mijn man in vredesnaam worst maken?’ Als je dat geregeld
verzucht wanneer je kijkt naar de grote bende in de keuken – gehakt op de vloer,
knoflooklucht in de koelkast en een vleesmolen die niet in de vaatwasser mag
– lees dan verder. Je zult meer begrip krijgen voor je man, geduldiger zijn, hem
oprechter kunnen liefhebben, en zo een betere partner voor hem worden."

Zal de rest niet verklappen, zeker als je zelf worst gaat maken is dit een absolute aanrader om te kopen, en kan je de rest van het relaas zelf lezen, en geloof me: ik weet zeker dat je je vrouw het wilt laten lezen :cool:
 
hahaha. mooi draadje is dit zeg.
zooo herkenbaar.
op een dag kom je erachter dat de worst uit de super eigenlijk niet zo lekker is. DAN begint het te kriebelen.
En als je eenmaal over zelf worstmaken gaat nadenken en praten, dan ben je eigenlijk al om.
Zeker als je ook het lef heb om een worst-boek van meneer wateetons te lezen. Dan kan je niet meer terug.
De volgende stap is je eigen worst maken en vervolgens koop je waarschijnlijk nooit meer een worst in de super (ok, misschien eentje voor het gemak, maar dan heb je ook meteen weer spijt).
@mcjas : inderdaad, niet alles verklappen. daarvoor is het boek (waarschijnlijk, want ik heb "over worst" dus de worstbijbel ken ik niet) veel te leuk

en oh ja, lekker broodje hoor ;)
 
Haha nou, ik ben benieuwd. Kan haast niet wachten. En ben benieuwd hoe het dan weer vanaf daar gaat... Ik denk dat ik het keiharde, hoge geluid van m'n lidl gehaktmolen zat word en dan ga uitkijken naar een betere etc
Maar nu al zin in hoor. Ik kan me indenken dat ik een deur open naar een enorme Bourgondische wereld helemaal los gaan met ingrediënten, nadat je de basis een beetje kent en hebt geprobeerd. En dat je een worst maakt, vers of droog, waarvan je gasten helemaal wild worden... Leuk beeld. Ok, terug naar de realiteit van nu. Mijn vrouw is dus niet zo gek van worst, maar toen ik gister thuis kwam, had ze zichzelf getrakteerd op een broodje van bovengenoemde gerookte worst en chutney en ze vond het heerlijk! Dus dat gaat wel goedkomen
 
jou vrouw gaat jou worst wel waarderen hoor. en niet alleen jou vrouw ;)
je heb helemaal gelijk met een deur naar een enorme bourgondische wereld.

zo hadden wij afgelopen weekend visite en als borrelhapje hadden we een paar venkel en jalapeno-cheddar worstjes van de bbq, in stukjes op een plankje gelegd.
uiteraard nog meer lekkere snackies, maar jij mag raden wat er als eerste op was :) ach, laat ook maar. je weet het al lijkt me 😂
 
Mooi draadje. Broodje met worst is super. M’n broertje is nu helemaal in de wereld van het worsten maken. En dan voornamelijk wild. Ree en wildzwijn. En zelfs hert gaat er aan. Ree en venkel is een heerlijke combi. Zeker met een basis rode pasta saus. En wat penne pasta. Worstjes op de BBQ roken en kort grillen. Dan door de pasta saus doen. Je weet niet wat je mee maakt.
Ik weet niet meer of ik daar ooit een draadje over gemaakt heb. Maar heb wel de foto’s nog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan