BasBQ
Beef en Steak

Big Green Egg - Pizza op hoge temperatuur

Het is binnenkort weer pizzatijd. Laatste pizza sessie was qua pizza helemaal geslaagd, alleen het even simpel van de belegde pizza verplaatsen op de steen met pizzaschep was een uitdaging (lees mislukt). Had onder pizzaschep wel bloem gedaan, maar van er simpel even afschudden was geen sprake. Heb nu ook semola gekocht en ga het hiermee proberen.

Zou ook gelegen kunnen hebben mogelijk aan te vochtig deeg? Het plakte namelijk ondanks de bloem nog aan schep.
 
De laatste keer dat ik de pizza op de steen probeerde te krijgen heb ik die via bakpapier gedaan. Pizza op het papier op de peel en bij de steen het papier er onderuit rollen. Is ff klooien en het hoort niet zo maar zonder dat papier ging het echt ff niet. Voordeel was dat de pizza mooi op de steen kwam te liggen, nadeel was dat de Q zo'n 20 sec. Open stond en je armen meteen weer onthaard zijn :)
 
Mjdeffie zei:
De laatste keer dat ik de pizza op de steen probeerde te krijgen heb ik die via bakpapier gedaan. Pizza op het papier op de peel en bij de steen het papier er onderuit rollen. Is ff klooien en het hoort niet zo maar zonder dat papier ging het echt ff niet. Voordeel was dat de pizza mooi op de steen kwam te liggen, nadeel was dat de Q zo'n 20 sec. Open stond en je armen meteen weer onthaard zijn :)
klinkt als iets wat ik eens kan proberen, maar was papier er beetje onderuit te halen dan?, makkelijker dan van de pizzapeel met griesmeel?
 
Derooie zei:
Heb nu ook semola gekocht en ga het hiermee proberen.

Zou ook gelegen kunnen hebben mogelijk aan te vochtig deeg? Het plakte namelijk ondanks de bloem nog aan schep.

Semola gebruiken wij hier ook, dat werkt prima.
Als je deeg te vochtig is, en dat schrijf je hier, dan helpt er weinig meer.... Verder is het een kwestie van je pizza niet te dik beleggen, en ook niet te lang tevoren, de sauce maakt je deeg dan nog vochtiger.
Wij doen 1 pizza bakken, en delen die samen. In de tijd dat we eten, de schuiven een stukje dicht zodat het Ei niet verder opwarmt, en als we dan de volgende pizza gaan beleggen, alles weer wagenwijd open. We bakken op 350?.
 
@Dominique, het plakte licht aan pizzaschep (zelf met bloem) dus laat ik het erop houden dat deeg nog erg plakkerig was. Of weer is geworden, pizza heb ik ongeveer 30 min van te voren belegd. Ga het eens met semola proberen, als dat niet lukt iets meer bloem in deeg of iets minder water.

Lukt het bij jou wel om een pizza van de schep met wat semola zo "whop" op de steen te schuiven? Of heb je een ander trucje hiervoor?
 
Patrick, als ik het zo lees, is he idd een combinatie van twee dingen. Te nat deeg, en idd je pizza te lang tevoren belegd, waardoor hij nog natter is geworden. Pizza is een kwestie van snel werken...
Hier gaat de pizza idd hop hop van schep op Ei, met hulp van een beetje semola. Semola op aanrecht, daar je deeg op uitdrukken, en dan zo op de schep.
Hier een foto pizza en bodem.

32b6a7940c6724ea1702385c07ed4eb3.jpg


13893786b881e395044a076eee18f59a.jpg

 
@dominique, waarom doe je die fotos nu weer? Heb net gegeten en krijg alweer honger :) Nee serieus, ziet er lekker uit. Deze week onze volgende pizza sessie.

Misschien nog laatste vraag. Als je deeg heb gekneed en laten rijzen, is het daarna zonder bloem goed te bewerken zonder dat het aan je handen kleeft?
 
Derooie, tijdens het rijzen komt er ook vocht vrij. Hierdoor gaat het deeg weer plakken aan je aanrecht of marmeren plaat. Je hebt dus altijd een beetje bloem nodig om je bodem uit te rollen. Bij de beroepspizzabakkers gebruiken ze trouwens ook altijd war bloem tegen het plakken.

y6e9u9as.jpg
 
Dominique, klopt ja, heb ik gemerkt. Lijkt misschien alsof het nu allemaal niet lukt hier, smaakte heerlijk, maar heb soms eens iets te perfectionistische inslag. Zal even updateje doen na mijn volgende sessie. En bedankt voor reacties zover. Krijg echt honger van je fotos :)
 
Derooie zei:
@dominique, waarom doe je die fotos nu weer? Heb net gegeten en krijg alweer honger :) Nee serieus, ziet er lekker uit. Deze week onze volgende pizza sessie.

Misschien nog laatste vraag. Als je deeg heb gekneed en laten rijzen, is het daarna zonder bloem goed te bewerken zonder dat het aan je handen kleeft?

Bij mij niet, mijn handen blijven droog. Ik gebruik alleen wat semola met het platmaken van het deeg. Doe dat ook niet met een deegroller, maar manueel. Maak een bolletje, en werk vanuit het midden van dat bolletje al draaiend naar buiten met mijn vingers. Is een kwestie van oefenen ;)
 
@Ibob, wat is dit voor een plaat? Ik ken het niet?
 
Dominique zei:
Derooie zei:
@dominique, waarom doe je die fotos nu weer? Heb net gegeten en krijg alweer honger :) Nee serieus, ziet er lekker uit. Deze week onze volgende pizza sessie.

Misschien nog laatste vraag. Als je deeg heb gekneed en laten rijzen, is het daarna zonder bloem goed te bewerken zonder dat het aan je handen kleeft?

Bij mij niet, mijn handen blijven droog. Ik gebruik alleen wat semola met het platmaken van het deeg. Doe dat ook niet met een deegroller, maar manueel. Maak een bolletje, en werk vanuit het midden van dat bolletje al draaiend naar buiten met mijn vingers. Is een kwestie van oefenen ;)

Tja ik gebruik roller. Maar maar vingers is natuurlijk veel cooler, dat ga ik proberen :)
 
Noskos, waarom niet de platesetter met de pootjes omhoog, daarop het rooster en daar bovenop de pizzasteen?
 
Ik doe het ongeveer hetzelfde, maar zonder de propjes.... Nog nooit een verbrande bodem gehad... ;)
 
Omdat ik zo meer kolen kwijt kan en het vuur niet direct onder mijn platesetter zit.
 
Misschien nog een handige tip, ik leg altijd gewoon het normale rooster op de platesetter en daarop de pizzasteen. Dan ligt hij lekker stevig zonder dat hij ergens af kan vallen, formaat steen maakt dan ook niet uit en toch niet direct op de platesetter zelf. Hier haal ik altijd perfecte resultaten mee en heb eerlijk gezegd nog geen nadelen gevonden van deze methode.

Daarnaast bak ik ook gewoon met het bakpapier eronder. Hier ook nog geen nadelige effecten van gemerkt, sterker nog, voorheen haalde ik het papier er halverwege onderuit als het deeg als enigszins gebakken was, maar nu ik het eronder laat merk ik geen verschil. Papier wat onder de pizza uitsteekt verbrand trouwens wel :)

Ben er alleen nog niet uit qua ideale temperatuur. Broil King Keg gaat met gemak over de 450 graden heen maar nog steeds duurt het ruim 4 minuten voor de pizza klaar is. Toen ik in Italie was ben ik restaurant geweest maar ze maximaal 2 minuten in de houtoven lagen (ja heb getimed :))
 
Ik leg ook het rooster tussen de platesetter en de pizzasteen, gaat prima! (Heb geen bakpapier gebruikt trouwens, maar als het geen verschil maakt, doe ik het zonder; scheelt weer bakpapier)
Heb de pizzas tussen de 300 en 350 gebakken, 8 tot 11 minuten. Was top! Geen zwarte bodem, heerlijk krokant, topping eveneens perfect.
 
Malt007 zei:
Ben er alleen nog niet uit qua ideale temperatuur. Broil King Keg gaat met gemak over de 450 graden heen maar nog steeds duurt het ruim 4 minuten voor de pizza klaar is. Toen ik in Italie was ben ik restaurant geweest maar ze maximaal 2 minuten in de houtoven lagen (ja heb getimed :))

Ideale temperatuur = hoog:)

Ik heb een houtoven en als de vloer minder dan 400 is, dan duurt het 3 minuten voordat de pizza goed is. Ik heb hem normaal het liefst tussen de 450 en 500 graden en dan zit je inderdaad rond de 90-120 seconden. Hoger dan 500 en dan ga je richting de minuut.
 
Ik gooi mijn ei flink vol het houtskool en steek hem aan. Deflector met de pootjes omlaag zodat ik meer houtskool kwijt kan. Rooster erop,daarbovenop de pizzasteen.
Temperatuur zo rond de 300 op de thermometer in de deksel, daar laat ik hem een goeie 20 minuten tot een half uur op staan. Dan is alles goed warm. Daarna de pizzas erop (maar die doen er nog wel 8 - 10 minuten over bij mij).
Ik vermoed dat bovenstaande ook op hogere temperaturen werkt, de tijd wordt daarmee korter van het bakken. De tijd om alles vol op te warmen blijft ongeveer gelijk denk ik.
Deksel uiteraard dicht tijdens het bakken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan