BasBQ
Beef en Steak

Beste bang for buck qua kamado's (BGE/PR/KJ/BB)

Zeg me nu niet dat er verleden jaar maar 2 BGE's verkocht zijn hé....
Dat zeg ik zeker niet en ik weet ook zeker dat BGE het beste op de markt is. Maar het ging ook over ‘dit’ forum en weet niet of er hier vorig jaar meer dan 2 BGE’s zijn bijgekomen. Ben er zeker van dat er meer KJ’s dan BGE’s op dit forum zijn.

Maar zo zei ooit een Alfa-freak tegen mij dat DSG bakken van VAG slecht zijn en de TCT’s uit de fiatgroep super, omdat er in NL zelfs 4 DSG dokters waren en geen TCT dokters. Maar voor elke verkochte TCT rijden er een paar 1000 DSG’s rond en is het logisch dat daar meer problemen van terug te vinden zijn.

De hoeveelheid dat er van circuleert heeft ook iets te zeggen over het aantal problemen dat je terug vindt op het net. Neem de problemen van die topvent van KJ weg en je krijgt al een ander beeld. Want 90% van de problemen die je tegen komt, gaat over die topvent, iets dat ik gewoon niet snap dat ze daarmee blijven klooien.

Problemen kunnen altijd voorvallen, en dan is het aan het bedrijf om het op te lossen. De manier waarop zegt ook veel van het merk. Ik zelf heb op dat vlak goede ervaring met KJ, maar ik heb dan ook niet die slechte topvent :D

Dus zoals gezegd, als het kan, neem een BGE.
Dan ben je altijd zeker dat het goed is en als er een probleem is, dat het goed wordt opgelost.
 
Ik bezit sinds afgelopen zomer een Bastard 2021 model (niks over te klagen tot nu toe) en ben weken bezig geweest met de interne strijd tussen BGE of Bastard. Modellen ook in het echt bekeken en ik miste met het zien en voelen de meerwaarde van de BGE als startende grill fanaat. Het prijsverschil pushde mij dan toch naar de Bastard i.c.m. de gedachte dat ik in de toekomst een BGE kan halen na wat meer ervaring.

Ik heb mijn Bastard gekocht bij een van de grootste Intratuinen van Nederland wie ook Gold dealer zijn conform BGE. Wat mij opviel is dat bepaalde merken hard worden gepushed. Bij mij (en earsdropping bij andere) werd The Bastard meteen verkocht. Ook was de Bastard en KJ op voorraad en had de BGE een levertijd van meerdere weken. De moeite die werd gestopt in The Bastard (en gedeeltelijk KJ) was veel meer dan tov BGE. Dat speelt natuurlijk ook in rol in de verkoop en daarmee de cijfers. Deze "strategie" zal wel anders liggen in BBQ speciaalzaken.

Gezien dit topic afgesloten lijkt te zijn voor de orignele poster, hoop ik zelf een vraag te kunnen stellen:

Ik zit er nu aan te denken om een BGE MiniMax/Joe Junior te halen, omdat ik opzoek ben naar een 2e model om tussendoor hot & fast kleine hapjes te maken. Zijn deze modellen geschikt hiervoor? Daarbij zit ik aan één van deze twee modellen te denken om ook ervaring te krijgen met andere merken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit er nu aan te denken om een BGE MiniMax/Joe Junior te halen, omdat ik opzoek ben naar een 2e model om tussendoor hot & fast kleine hapjes te maken. Zijn deze modellen geschikt hiervoor? Daarbij zit ik aan één van deze twee modellen te denken om ook ervaring te krijgen met andere merken.
als het enkel H&F is, ben je dan niet beter af met een WGA?
 
Ik denk niet dat het enkel H&F gaat worden, enkel op het begin. Ik heb het idee dat die kleine modellen ideaal zijn om H&F snel wat te maken als tussendoortje of als ik wat ga experimenteren voor mezelf/voor 1 persoon grill.

Maar goed, ik grill pas een half jaartje, dus ik hoor graag als ik het verkeerde beeld bij die kleine modellen heb haha.
 
Heb zelf voor de bastard L ook een compact model gehad (ander merk ) daar kon ik echt wel alles op maken en voor ff snel ook perfect.
Heb afgelopen week voor het eerst de scheidings wandje in de kolenmand gebruikt voor een paar kleine dingen (satetjes) zonder de kamado helemaal op te warmen. Met rooster (kleinere maat )op platesetter niveau .
Ging snel en perfect met een beetje kolen
 
SmokingDadBbq noemt zijn KJ Junior altijd zijn "searing station". Hij heeft echter ook wel bewezen dat L&S ook gewoon prima kan op de kleintjes.
 
SmokingDadBbq noemt zijn KJ Junior altijd zijn "searing station". Hij heeft echter ook wel bewezen dat L&S ook gewoon prima kan op de kleintjes.

De eerste sessie op mijn Junior was een reverse sear en gaat perfect. Je kan daar identiek hetzelfde mee. Denk zelfs dat wanneer ik voor ons drietjes bbq, ik gewoon de junior pak.
 
Moeilijk in te schatten natuurlijk maar als ik hier zo wat rond kijk zo er toch heel wat groene eieren op 't forum.

bbq exp. cen. vertelde mij een tijdje geleden dat ze gemiddeld 20 BGE per dag verkopen, topdagen zelfs meer als 30.
Dus dat er niet veel van vekocht worden :unsure:
Sorry, maar ik geloof niet dat 1 winkel alleen al minimaal 7000 BGE per jaar verkoopt.

Dan zou je ze wel vaker tegenkomen. Ik ken sowieso al weinig mensen met een kamado, laat staan dan nog een BGE.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
SmokingDadBbq noemt zijn KJ Junior altijd zijn "searing station". Hij heeft echter ook wel bewezen dat L&S ook gewoon prima kan op de kleintjes.
Door hem ben ik er mede aan gaan denken om er eentje te halen! Door een video suggestie over de Junior vs MiniMaxi ben ik er na gaan kijken. Was trouwens interessante video, hij vond de ruimte onder de BGE MiniMaxi te weinig en had zelfs een kapote tegel door de warmte.
 
Door hem ben ik er mede aan gaan denken om er eentje te halen! Door een video suggestie over de Junior vs MiniMaxi ben ik er na gaan kijken. Was trouwens interessante video, hij vond de ruimte onder de BGE MiniMaxi te weinig en had zelfs een kapote tegel door de warmte.
Als je een kleine koopt, koop dan een hoog model. Die kleine lage modellen zijn imo minder handig dan een hoog model (meer mogelijkheid om in 2 hoogtes te werken met dc, meer kolen in firebox voor langere bereidingen etc. Ik heb een outr cadeau gekregen van een leverancier en ik moet zeggen dat ik hem minder handig vind dan de guru die ik ook staan heb. Beiden zijn nochtans gelijk in diameter maar de guru is 10cm hoger.
 
als het enkel H&F is, ben je dan niet beter af met een WGA?
Inderdaad of een WGA.. Ik twijfel tussen KJ Junior en WGA voor naast mn KJ-BJ3. KJJ is flexibeler wat bbq technieken denk ik, maar de WGA kan je weer makkelijker meenemen.

Ben benieuwd of/wanneer Kamado Joe met een update van de Junior komt.

Of spaar ze allemaal 😉 met uiteindelijk een tuin vol zoals Noskos of Bayback BBQ.
 
Inderdaad of een WGA.. Ik twijfel tussen KJ Junior en WGA voor naast mn KJ-BJ3. KJJ is flexibeler wat bbq technieken denk ik, maar de WGA kan je weer makkelijker meenemen.

Ben benieuwd of/wanneer Kamado Joe met een update van de Junior komt.

Of spaar ze allemaal 😉 met uiteindelijk een tuin vol zoals Noskos of Bayback BBQ.
Welke update verwacht je van de Junior?
Een asla was idd wel handiger geweest :D
 
De pest met al dit soort vergelijkingen is dat de meesten van jullie er maar één in de tuin hebben staan. Het duurt even voordat je een kamado op waarde kan schatten en voordat je door hebt wat de voors en tegens zijn. En als je net 1200 euro van je zuurverdiende centen hebt neergelegd voor een Bastard en ik zeg dan dat het een goede middenklasser is dan is er een aantal mensen dat daar boos over is.

Van de A-merken die ik in de tuin heb gehad gaat de voorkeur nog steeds uit naar BGE. Ik moet nog steeds erg wennen aan de KJ en er zijn een paar pijnpuntjes waar ik even naar moet kijken. Ik denk dat als ik een Classic 2 had gekocht dat ik een stuk minder last van de overgang zou hebben. Vooral omdat de Classic 3 zo diep is geeft een hoop meer mogelijkheden, maar je moet dus ook gaan nadenken hoe je iets gaat maken en op welke hoogte.
Als hij er een tijd staat dan is dat wel weg, want dan heb je dat wel uitgedokterd. En dan blijven alleen de persoonlijke gebruikers voorkeuren over.
 
De pest met al dit soort vergelijkingen is dat de meesten van jullie er maar één in de tuin hebben staan. Het duurt even voordat je een kamado op waarde kan schatten en voordat je door hebt wat de voors en tegens zijn. En als je net 1200 euro van je zuurverdiende centen hebt neergelegd voor een Bastard en ik zeg dan dat het een goede middenklasser is dan is er een aantal mensen dat daar boos over is.

Zo veel mensen zo veel meningen.
Het is maar net wat je verwachtingen en eisen zijn.
 
Na een jaar geklooid te hebben op een weber heb ik met snake methode toch alles kunnen bereiden (laatste test gaat brisket flat worden deze week). Wordt het nou toch tijd om een kamado te halen. Vooral voor de makkelijke temperatuur regulatie, hou meer van het simpele bbqen dus verder niet veel nodig.

Na de big 4 te vergelijken zitten er een aantal verschillen in;
Maar Mitchello90.
Heeft onze reacties ook geholpen met maken van een keuze 🤣😂
 
Terug
Bovenaan Onderaan