BasBQ
Beef en Steak

Beste bang for buck qua kamado's (BGE/PR/KJ/BB)

Mitchell90

Tondelzoeker
Berichten
11
Na een jaar geklooid te hebben op een weber heb ik met snake methode toch alles kunnen bereiden (laatste test gaat brisket flat worden deze week). Wordt het nou toch tijd om een kamado te halen. Vooral voor de makkelijke temperatuur regulatie, hou meer van het simpele bbqen dus verder niet veel nodig.

Na de big 4 te vergelijken zitten er een aantal verschillen in;

Primo;
+hoge kwaliteit keramiek
+ovaal
-prijs

BGE
+hoogste kwaliteit keramiek, gemaakt in mexico ipv china
+goede service/garantie
+afwerking
-prijs

KJ
+prima keramiek
+goede prijs kwaliteitsverhouding
+veel snufjes
-china

BB
+simpel
+mooi uiterlijk (subjectief)
-china

De keramiek van de BB en KJ zouden voldoen voor mij, en de extra snufjes van de KJ zijn niet echt nodig. Toen kwam ik uit bij de KJ classic 1 of de black basterd large. Waarbij de KJ classic 1 toch de beste bang for buck is aangezien hij een onderstel + plankjes heeft voor een 1000 totaal prijs.

Mis ik nog iets of is dit een goede assumptie voor beste bang for buck bij de grote 4?
 
Volgens mij zit je een heel eind in de goede richting.

De - China is niet echt een issue zolang je bij de grotere merken blijft.
Het is niet zo dat ze daar geen kwaliteit spullen kunnen maken, het probleem is vaak dat wij ze er niet voor willen betalen.

Garantie is nog wel een toevoeging waar je naar zou kunnen kijken.
Waar de een 10 jaar geeft doet de ander het levenslang.
 
KJ maakt idd de kamado’s in china, maar niet in de beruchte Auplex fabriek waar de meeste budget kamado’s vandaan komen. Dus is geen min voor KJ.
Ik heb zelf de Classic 1 en geen idee met welke extra’s deze komt dat je niet nodig hebt. Dat D&C is net een superhandige gadget.
 
Best bang for the buck is een volledig subjectief iets, net zoals al de pro's en de con's die je opnoemt. Koop gewoon waar je je goed bij voelt. Je kan met al de genoemde merken probleemloos barbecueën net zoals je wel eens met al de genoemde merkten tegen een probleem kan oplopen.
 
The Bastard is al jaren geen Black Bastard meer, dus een Black Bastard kan en wil je ook niet kopen want die kwamen nog bij Auplex vandaan.

De Bastard hoort wat mij betreft niet in je rijtje thuis. Waar BGE, KJ en Primo A-merken zijn (al liet Primo de bal liggen wat vernieuwing betreft). De Bastard is een middenklasser. Veel vernieuwingen zijn doorgevoerd zonder uitvoerig te testen en ook laat de afwerking nog weleens te wensen over.

Dat laatste leidt nog weleens tot ellende met de luchtregeling. En er is een aantal punten dat ik persoonlijk als gebruiker minder vind. Maar die punten hoeven voor jou dan weer geen probleem te zijn.

Dat de prijs een minpunt is bij de A-merken, daar zou ik over willen zeggen, alle waar naar zijn geld. Service is een hoop waard op het moment dat je problemen ondervindt.

Zijn de A-merken echt zoveel beter? Ze hebben dingen als nazorg beter geregeld. Maar ook bij die merken loop ik tegen dingen aan als gebruiker. Elke barbecue heeft voor en nadelen. En soms lijkt het wel of de ontwerpers niet praten met mensen die die barbecues uiteindelijk gebruiken.

Wat dat betreft heeft BGE het wat mij betreft het beste voor elkaar. Al vind ik het daar nig steeds belachelijk dat je voor dat geld geen platesetter meegeleverd krijgt 😂
 
Ikzelf ben ook een poos aan het zoeken en vergelijken geweest. Alhoewel the Basterd voor mij nooit een optie is geweest.
Heb lang getwijfeld of ik een Masterbuilt in het buitenland wilde bestellen. Heb uiteindelijk toch een kamadoejoe classic 1 besteld.
Die komen ze morgen bezorgen. Als je snel bent momenteel nog verkrijgbaar voor 850 euro.
 
Wat een afkeer richting Auplex hier :) .. heb er sinds een aantal maanden één in gebruik en ben tot nu toe erg tevreden. Hij doet qua bouw en gebruik op het eerste gezicht ook niet echt onder voor de A- merken. Het is natuurlijk even afwachten wat het met de tijd doet maar een kennis heeft hem al 8jaar zonder problemen.

Het blijft natuurlijk een gok, er kan altijd iets gebeuren en garantie heb je geen. Ik heb het gewaagd voor die 350,- Euro.
 
Ik denk dat de KJ classic 1 de beste bang for the buck is op dit moment.

Ik heb de Masterbuilt, die is goedkoper maar komt niet met het het D&C systeem, die je er naar mijn mening wel bij moet hebben
Bij de KJ krijg je die er wel standaard bij

Als je dat er los bij koopt (origineel KJ) dan ben je uiteindelijk duurder uit
 
Sorry Vogels, maar onderstel en scharnieren laten bij Auplex toch echt veel te wensen over. En ja, je kunt er ook alles op maken, maar het is een beetje een Lada met een Mercedes vergelijken. Je komt met allebei op je plaats van bestemming. Maar met de één is het net wat comfortabeler en luxer allemaal.
 
Zelf heb ik een BGE en ben er tevreden over. Volgens mij heb ik deze inmiddels 11 jaar en begint nu een beetje te slijten. Hij staat in weer en wind onafgedekt buiten. Afgelopen zomer nog een kleine opknapbeurt gegeven.

Mocht mijn BGE begeven ging ik voor de Primo. En wel vanwege de grotere oppervlakte waarmee je vlees (en groente) op kwijt kan en de mogelijkheid om gelijktijdig direct en indirect te bbq’en. En het is een lomp ding, dat staat wel mooi in de tuin ;), mits je de ruimte voor hebt. Voor de centen moet je niet doen, als je makkelijk kunt missen is dat leuk. Je moet je wel afvragen of je zoveel ruimte nodig hebt en of je een veelzijdig bbq’er bent.

De BGE en Primo zijn niet of weinig innovatief, daar en tegen de Bastard weer wel. Maar deze kan soms weer te innovatief zijn, want de oude onderdelen passen niet altijd in de nieuwe Kamado versie van hun, iets om rekening te houden als je de onderdelen besteld. Van de BGE heb ik geen grote verandering gezien in afgelopen 11 jaar, zover ik weet alleen de magrietschijf en vuurring.
De BGE is heel erg merchandiser/commercieel ingesteld, kijk daarom eerst rond naar een ander product wat er op lijkt (en dat is dan dezelfde, maar dan een ander kleurtje en naam + circa factor 1,5 zo duur). Ondanks ze weinig innovatief zijn, hebben ze wel alles, dat is wel een groot voordeel van BGE ten op zichte van andere merken. En de onderdelen, vuurringen, dome, etc, zijn los te bestellen. Ze houden diverse bbq forums nauwlettend in de gaten, zodra ze een gat in de markt zien….is weer een product van BGE te koop.

Ik vind de kwaliteit van KJ afwisselend, en daar doel ik op de onderstel en scharnier, kan misschien aan mij liggen.

De garantie van BGE moet je een korreltje zout nemen. Mijn dure platesetter was ooit gebroken geweest en kreeg geen garantie. En kreeg bijvoorbeeld ook geen korting op een duur betaalde onderdeel.

Vergeet niet dat niet een kamado voor een lekker stuk vlees zorgt, maar de BBQ’er!
En als je handig bent kun je veel zelf maken. Eventueel de pootjes van Auplex vervangen/verstevigen.
 
Heb zelf en meerdere vrienden van mij de bastard allemaal 2021 modellen. Geen een van hun heeft of had er problemen mee .
Vind het zelf een pracht apparaat en een goede afwerking.
Ik praat niet over de modellen voor 2021 daar geen ervaring mee
 
Ik zat met dezelfde keuzen alleen mijn focus was op bge of KJ. De rest vond ik niet interessant. Ik ben voor bge gegaan wegens de garantie en de kleur. Een donkergroene kamado staat mooier in een tuin dan zo'n schreeuwerige rode. Daarnaast vond ik het bedrag wat minder relevant omdat je het voor het leven koopt en niet voor een aantal jaar. Een nieuwe auto is een slechtere investering.

Maar bang for buck wil ik het niet noemen.. Dat is het beste voor het minste.. Dan kom je denk ik bij een KJ c1 of masterbuilt uit.
 
Ik zat met dezelfde keuzen alleen mijn focus was op bge of KJ. De rest vond ik niet interessant. Ik ben voor bge gegaan wegens de garantie en de kleur. Een donkergroene kamado staat mooier in een tuin dan zo'n schreeuwerige rode. Daarnaast vond ik het bedrag wat minder relevant omdat je het voor het leven koopt en niet voor een aantal jaar. Een nieuwe auto is een slechtere investering.

Maar bang for buck wil ik het niet noemen.. Dat is het beste voor het minste.. Dan kom je denk ik bij een KJ c1 of masterbuilt uit.

In mij geval is dat dan ook het enige minpunt aan die KJ, de kleur. Thans als ik toen voor de Classic 2 had gekozen, kon ik deze ook in het zwart nemen toen. :D Ik heb een enorme hekel aan de kleur rood. Maar ben toen voor veel bang 4 the bucks gegaan voor een redelijk bedrag omdat ik niet wist of ik het veel ging gebruiken. Met de wetenschap die ik nu heb, was ik zeker en vast voor een Classic 2 gegaan.

Ben er mij van bewust dat BGE nog een stapje hoger is, maar de meerprijs daarvoor gaat me niet recht evenredig meer plezier bezorgen ... denk ik. :D

Maar wie weet in de toekomst hé. Tot nu toe zit ik met een zeer aangename dealer waar ik met plezier kom en die mij ook met plezier ziet komen. En heb ook nog geen probs gehad met KJ. 1 garantiegevalletje en dat was in no time opgelost. Maar moest dat ooit veranderen, dan zal de keuze in de toekomst ook eerder naar de BGE gaan.

Fijne aan BGE is dat ze gewoon het oeroude principe handhaven en dat is: 'If it ain't broken, don't fix it'.
 
Waarom gaan we niet voor onverwoestbaar.
Goldens cast iron kamado 😅.
Een keer wat anders dan de standaard geneuzel 😄dit word zeker (mocht het nodig zijn)de volgende
 
Laatst bewerkt:
Wat denken jullie van een monolith dan?

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
 
@Mitchell, ik zou gemaakt in Mexico niet noodzakelijk als een pluspunt beschouwen, in ons wereldje van de western paarden worden de budget zadels (gewoon slechte kwaliteit) en sommige middenklasse zadels ook gemaakt in Mexico, dikwijls zelfs in garage boxen. De betere bovenklasse zadels is over het algemeen USA, Canada, Duitsland.
 
Wat denken jullie van een monolith dan?

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
in mijn ogen is dat toch ook een a merk en eigenlijk vind ik ze vernieuwender dan kamado joe. Zo is hun icon wel een leuke Q, ombouwbaar tot plancha of tafelgrill. Net zoals hun junior.
 
Oooof een grillbill ook mooi stoer ding of een iq grill op de domme logo na toch mooi om te zien ,en veel accessoires er bij .

Veel keuzes, doe wat je zelf mooi en belangrijk vind bij een kamado.
Veel merken zijn heus kwalitatief goede kamado's
Laat je niet gek maken en denken .moet een kj of bge anders doe ik niet mee 😁
Ga als het kan ze in real life bekijken. Succes 😅
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan