BasBQ
Beef en Steak

Beenham met peper en sinasappelschil op kruidenhooi

 
 

brownier

Kooltjesharker
Berichten
175
Gisteren twee beenhammetjes, die aan ??n zijde ingesmeerd waren met een mengsel van peper en gemalen sinasappelschil, op een laagje rozenbottelkruidenhooi in de WSM gegaard.
De hammetjes waren de oranjehammetjes die ivm de kroning tijdelijk bij de VOMAR verkocht worden.
Kruidenhooi komt bij Pet's Place vandaan.
Hammetjes gegaard  op ongeveer 110 graden.
Door het hooi gaarde de onderzijde langzamer dan de bovenzijde. Duurde dus even tot de gewenste kerntemperatuur bereikt was.
Ik vond de rub relatief veel peper bevatten. Het gedeelte van de ham dat in het hooi had gelegen had de smaken van het hooi heel mooi opgenomen. Volgende keer ga ik een naturel ham licht kruiden en helemaal inpakken in hooi.

Het bedje van hooi


Hammetjes voor de bereiding


Het resultaat
 
Prachtig, je kan hem de volgende keer ook halverwege draaien zodat hij gelijkmatig verwarmd.
 
Ik ken de bereiding wel maar niet op de BBQ,goed idee.
 
Ik blijf het apart vinden met het hooi,maar het ziet er wel smakelijk uit.
 
dit staat ook no vrij hoog op mijn lijstje, ze zien er wel prachtig mooi uit
 
inderdaad een bijzondere bereiding. hopen dat er tijdens het bereiden geen konijn in de buurt is ;)
 
? Leg eens uit. Hooi, pet's place. Waarom en vooral, hoe smaakt dat?
 
Frits, draaien is de volgende keer inderdaad een optie. Nicky, Door de temperatuur net boven de 100 graden te houden schroeit hooi wel maar gaat niet branden. Dit hooimengsel met onder andere rozenbottel geeft behoorlijk veel smaak af, meer dan ik eigenlijk verwacht had. Je proeft de rozenbottel en andere kruiden in het vlees.
En waarom Pets Place? Het is eigenlijk hooi voor knaagdieren, is er in drie smaakvarianten.
Ik ga dit zeker vaker doen.
 
Heel aparte bereiding.
Ben benieuwd of je de ham ook een dag of wat in het hooi weg kunt leggen en wat er dan met de smaak gebeurd.
 
Leuk gedaan, Ben benieuwd naar de smaak dus zal deze eens op de todo lijst zetten
 
Ham in hooi, beetje vreemd maar waarschijnlijk wel erg lekker......
Wat bert zegt zou je ze ook wat langer in het hooi kunnen leggen?
 
Geen idee wat het effect is als je de ham langer in het hooi legt. Niet geprobeerd maar is te proberen.
Denk overigens dat de ham de meeste smaak van het hooi opneemt in de WSM door de warmte.
Denk dat koud hooi minder smaak overdraagt.
 
Tijdje terug gezien, in de docu Jiro Dreams of Sushi, dat deze sushi grootheid het hooi in de brand steekt met ik dacht tonijn er in. Het brandt snel op, zo snel dat het product er in niet verbrandt maar wel een stukje gaart.
Later zag ik Heston Blumethal iets soortgelijks doen. Misschien een extra dimensie voor dit gerecht?
 
Leuke suggestie, ga ik de volgende keer doen. Hoef ik ook niet als de ham uit de WSM komt de hooisprietjes van het vlees af te pulken..
 
Terug
Bovenaan Onderaan