BasBQ
Beef en Steak

Basissauzen/rubs

 
 

Rocker

Pitmaster
Berichten
706
Ik wil vandaag of morgen even wat rubs/sauzen gaan bestellen, maar heb eerlijk gezegd geen idee waar ik nu het beste mee kan beginnen??

Voorheen was bbq'en voor mij altijd het bekende direct grillen. Het vlees werd zo vanuit de verpakking erop gelegd zonder kruiden en op het bord werd er een standaard barbecue- of knoflooksaus van Calve overheen gegoten.. Het sfeerplaatje is daarmee vast wel bekend ;)

Nu ik eindelijk heb ontdekt wat bbq'en ?cht inhoud, sta ik te popelen om nieuwe dingen uit te proberen... De BCC heb ik laatst al gemaakt, maar als rub heb ik daarvoor simpel de kipkruiden van de Appie gebruikt.
MOINK-balls, de spiffs-burgers, spareribs zijn nu een aantal dingen die hoog op mijn todo lijstje staan, maar waarmee kan ik dan het beste beginnen qua kruiden en sauzen?

Ik zat al op true2bbq te kijken naar de Sweet Baby Ray's - Original en Big Bob Gibson - Seasoning & Dry Rub. Is dat een leuke basis om mee te starten bijvoorbeeld?
 
Big Bob Gibson rub is erg goed en de SBR is een prima saus. Ik leng hem meestal een beetje aan met appelsap of ananassap en honing.
Je kunt natuurlijk ook gewoon je eigen rubs en sauzen maken.
 
Dat zijn twee toppers!
Je kan rubs trouwens ook goed zelf maken, dat is vooral handig als je vaker gaat barbecuen of grotere hoeveelheden maakt
 
dat is in elk geval fijn om te horen :)

Ik had op de site van noskos ook al wat recepten gezien voor een basisrub/saus, maar wil me eerst maar even op het vlees bereiden en bbq'en richten :)
Is zo'n saus ook gewoon te gebruiken om de spareribs mee in te smeren aan het eind (voor zijn laatste half uurtje dus)?

En wordt een dergelijke saus eigenlijk ook gebruikt op het bordje, dus als saus om het vlees in te dopen (vergelijk met het 'Calve assortiment' als ketchup/mayo/satesaus/barbecuesaus/etc)? Of zijn dat echt sauzen die je tijdens het bereiden gebruikt?

Het lijken misschien wat vreemde vragen, maar het idee om een saus via internet te bestellen ipv bij de Appie halen voelt nog wat vreemd.. Lijkt de saus ineens zo bijzonder te maken zeg maar ;)
 
Die Mississippi kun je beter omheen lopen ;)
 
Henny zei:
voor het bereiden gebruik je meestal rubs ;)
Ik bedoelde dan eigenlijk vooral het moppen, zoals bij de MOINK-balls of spareribs aan het eind. Want dat doe je toch gewoon met een dergelijke saus ook?
 
Ik heb beide (saus + rub) inmiddels besteld, met dank aan jullie adviezen :) Hopelijk krijg ik ze deze week nog binnen, dan kan ik ze van het weekend mooi uitproberen..
 
Henny zei:
Heel erg veel liquid smoke in deze sauzen.

Nou dit is dus duidelijk een punt van smaken verschillen, zowel ik als mijn vriendenkring vinden ze erg lekker. ;)

Yes, ik vind die sauzen ook prima te doen!
 
ga jij weer hele lekkere dingen maken
 
Rocker zei:
Ik heb beide (saus + rub) inmiddels besteld, met dank aan jullie adviezen :) Hopelijk krijg ik ze deze week nog binnen, dan kan ik ze van het weekend mooi uitproberen..
Lekker hoor.
 
SBR is een super saus!! qua rub ben ik erg tevreden over de plowboys serie 8)
 
Je mag gewoon reclame maken hoor voor Hugo :D We zijn nog steeds reuze blij dat hij dat allemaal hier naartoe haalt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan