BasBQ
Beef en Steak

Bacon Day - On the Way!

Inmiddels ligt de walchers gilde in de koelkast te wachten om weer gemasseerd te worden.
 
Ook hier ligt het "standaard bacon recept" in de koelkast!
 
Zo nu drogen en zaterdag roken
9b4034283fdffb004a1ae9ccaa9fe2a8.jpg
 
Ik ga hem morgen drogen. Voor mijn gevoel is de buik minder stevig dan anders, maar we gaan het zien.
 
6a770cd493d112dbafd1ae9968c90041.jpg

Dit wordt een topweekend.
 
bbbb15570f9e50b9836913c0bc796c19.jpg


Ze liggen hier ook keihard te chillen. Had niet veel curevocht in de zak zitten. We gaan het morgen zien. Hoop dat het een beetje droog blijft....
 
Ook hier zijn we lekker onderweg. Slechte start vorige week met een lekke zak maar ma keertje afspoelen en extra pekel lijkt alles goed te gaan.
dc23df23733030333c469cbdc18b06d8.jpg


Zo net maar uit het zakje gehaald, iets korter drogen dan gepland, maar dat kan we las ik in het recept.
b7fe5d989151dfd494283190d0151ecb.jpg


Morgen bijtijds op de barbecue, want om 14:00 melden op t straatfeest hier. Dan wil ik de bacon al wel geproefd hebben
 
Iemand ervaring met cederhout gebruik bij bacon?
 
De ene zijde van mijn stuk buikspek is wat grijs uitgeslaan. Niet extreem, maar wel niet mooi roze. De geur is normaal.

Kan dit kwaad? Ik neem aan van niet?
 
Ik postte onderstaand bericht al eerder. Zou ik het buikspek durven gebruiken of niet?

Ik vertrok vrijdag op weekend, maar ben nog snel naar de slager van de supermarkt wat colorozozout gaan halen.
De brave man wist helaas niet welk percentage nitriet aanwezig was: 6 of 0,6.
Naar wat ik lees wordt die 6% enkel gebruikt om echte charcuterie te maken. Ik vermoed dus dat ik wellicht 0,6% zal gekregen hebben?
 
Wat een heerlijk topic. Hier ook twee stukken liggen in de koelkast en er is echt veel vochtt. Zit te denken om een 2e stuk in te smeren met een donkere marinade na het pekelen, aan te raden?

Grrrrrrr had hem vanmorgen al uit de koelkast moeten halen. Nu morgenavlnd maar roken
 
Hier ook lekker in de koelkast te rusten, normale hoeveelheid vocht.
Morgen tussen de buien door met een paar blokken kersenhout op de WSM. Dagje in de koelkast en zondag ABT maken ;-)
 
Drossie zei:
Ik postte onderstaand bericht al eerder. Zou ik het buikspek durven gebruiken of niet?

Als er geen rare lucht af komt en het vocht helder is, zou het goed moeten komen.
 
Ik draai hem nog een keertje om...
Morgen vroeg afspoelen, en drogen..., zondag in de middag pas roken (na de PP...)
 
Hier hangt ie nu ook, met wat kersen rook en als gekkigheid ff wat cacaodoppen erbij.....
6553386a04698bd3811ee9afd65f5cb9.jpg
 
richard0501 zei:
Ik heb de 1,8 kg buikspek al in de pekel sinds vorigen week donderdag, niet veel vocht uitgekomen, wel helder. Moet ik nog ontzouten in water? heeft er totaal 9 dagen ingezeten. Zo ja hoelang ongeveer?

Gewoon even goed afspoelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan