BasBQ
Beef en Steak

Babi Panggang Style (ja met drie g's)

 

Ricknl

Vuurmaker
Berichten
67
Just did it.
Op de website van Blue Smoke Bbq las ik het recept voor een langzaam garend stuk buikspek als basis voor een babi panggang. Ik ben nu anderhalve week de bezitter van een Leen Bakker El Cheapo.

261f4dac-5107-4467-b769-ade252a3e24a.jpg


Vorige week maakte ik hier een platgereden kippetje op, erg smakelijk. Werd samen met de "beer in the butt" chicken erg op prijs gesteld door de family.

Gisterenavond het buikspek gemarineerd met Indische zoetzure marinade (zie website"Blue Smoke). En een homemade Atjar Tjampoer gemaakt. Uit een indisch kookboek van de Marine van mijn varende buurman. Dat ziet er lekker uit! Moest even wennen aan de scherpe lucht van de azijn maar daar was vanmiddag niets meer van over, een nachtje inleggen geeft de kool die ik er voor gebruikte een zachte smaak.

209260ffbc187db0d0d42a62e961320e.jpg


Mijn Cheapo'tje tikte de 160 graden aan. Niet slecht volgens mij. Ik maakte een basis van briketten en na anderhalf uur heb ik er wat houtskool bijgedaan. Dat gaf een boost in temperatuur.

d98674ce94ec4b9d249903e178e65d79.jpg


Afijn, perfect bbqweer, en een lekkere babi panggang die vanavond schoon op is gegaan.

8458b180e280f0159b9a910f4388f07c.jpg


46c13d59dddfa979c0681a0e20c37994.jpg


d32ab10bc19f71937cbd99bd146f6972.jpg


2e4d8f90342c381c2b1df94ac92d623c.jpg


Best tevreden eigenlijk.

Een dingetje, ik kocht het buikspek bij mijn slager en betaalde euro 13,50 de kilo. Vleesjuwelier?
Maar ach het was lekker weer, de wijn was goed en het smaakte ons voortreffelijk.
 
Dure slager, maar heerlijke reportage! Moet ik ook eens doen, zo'n pangggangggg ;-)
 
Ziet er goed uit!
 
Mooi verhaal, maar ik was al verkocht na het woord Marine  :p (sorry jeugdsentiment)
 
@Structor

Het komt uit "Selamat Makan" het Indisch kookboek van de Marine, vol met Indische recepten. Echt errug lekker en makkelijk te maken. Volgende keer eens iets van stoof proberen (rendang oid).
Kreeg het op een usb stickje van mijn buurman; vond tevens hier een link:

http://www.filedump.net/dumped/indonesischkookboekselamatmakankoninklijkmarine1269977934.pdf

710. ATJAR TJAMPOER 1 (zoetzuur van gemengde groenten eigen stijl)
1?4 witte kool
1 teen knoflook fijngehakt
2 rode lomboks in reepjes
suiker
3 uien fijngesneden
200 gram worteltjes reepjes
2 kopjes azijn
2 theelepels koenjit

Alle groenten zeer fijn snijden en goed wassen. Daarna uit laten lekken, Breng 2 kopjes azijn met de suiker (naar eigen smaak) en koenjit aan de kook. Doe er dan de groenten bij en laat die 2 min. meekoken. Alles in een vergiet doen en het kookvocht opvangen. Doe dan de groenten in potjes en giet het kookvocht weer bij de groenten. Schep wel het bovenste van het opgevangen vocht om bij de groenten te doen zodat de potjes atjar mooi helder blijven. Men kan eventueel het kookvocht filteren.

Succes en eet smakelijk!
 
De babi panggang ken ik en die is heerlijk. Deze ziet er ook weer heerlijk uit. Favoriet bij mijn familie. Je atjar ziet er fantastisch uit. Bedankt voor het recept. Deze ga ik zeker maken, ik ben een Atjar fan.
 
Mooi reportage, ziet er heerlijk uit!
 
Lekker!!! Lust ik vast wel!

Maar 160?C, dat is niet echt low meer te noemen ;)
 
noskos zei:
Lekker!!! Lust ik vast wel!

Maar 160?C, dat is niet echt low meer te noemen ;)

Met een paar houtskooltjes erbij. Wilde kijken hoe hoog ik de Cheapo kreeg. Gemiddeld rond 120-125 graden gebleven. Heb in de waterbak een zware terracottaschaal gelegd.

 
Lekkel hool. Met kloepoek en witte lijst :D
 
schuif maar door
 
en ook doorschuiven naar Drunen N.Br. s.v.p.  ;)
 
Das mooi, van Leo naar Redfox, kom je ongeveer langs mij, om ook wat door te schuiven  ;)
Bof ik even  :D

Mac
 
@Leo
@RedFox
@Mac

;D En u dacht dat van dit hemelse stukje vlees nog iets over is gebleven?  ;D

@Mac
Thumbs up
Mooie blog, voeg ik toe aan mijn recepten bookmark
 
RichardK zei:
@Leo
@RedFox
@Mac

;D En u dacht dat van dit hemelse stukje vlees nog iets over is gebleven?  ;D

@Mac
Thumbs up
Mooie blog, voeg ik toe aan mijn recepten bookmark
 
Terug
Bovenaan Onderaan