BasBQ
Beef en Steak

Babi Pangang

 
 
 
 

mcjas

Stoker
Berichten
302
Omdat ik geen zin heb om een week te wachten voor de KJ weer zijn werk mag doen ook gelijk maar een stuk procureur bij de slager gehaald om deze naar de Nederlands/Indische klassieker babi pangang om te zetten.

Marinade heb ik gemaakt op basis van Ewald zijn recept, met een paar aanpassingen om er een eigen draai aan te geven.

Nachtje in de marinade
44E63J2l.jpg



Marineren is goed gelukt zo te zien
WPcuSMIl.jpg


Zo is 1 kilo procureur best een klein stukje
jVjZGbel.jpg


Lekker op 72 graden
qaEHc6Ol.jpg


Maillard zijn werk even laten doen
76LzF5Hl.jpg


Looking good
qOHz2ewl.jpg


Volgende keer groter stuk vlees nemen
7YrhXJYl.jpg


Eindresultaat
9G3lB7Ll.jpg


Persoonlijk vond ik deze versie lekkerder dan die van de afhaal Chinees, saus was ook super, dank Ewald voor je recept.
 
Blijkbaar update het bericht niet als je hem aanpast  :blush:
Foto's staan er nu bij.
 
Lekker hoor had ik wel gelust
Waar staat het recept van Ewald ??
 
Ziet er lekker uit
 
Ziet er goed uit, en die saus is echt super.(kijk uit met de sinaasappelzest want die overheerst snel)
Het hele recept is begonnen zo'n 8 jaar geleden aan de andere kant toen Peter Bootsma (LetzQ) met een standaard Babi Pangang recept kwam maar er nog niet tevreden over was.
Er zijn toen online flink wat suggesties en aanpassingen de revue gepasseerd die ik heb meegenomen in deze versie.
De uien ipv. de uienpoeder vind ik weer een mooie verbetering, ik zou de ui wel eerst fruiten in de koekenpan/skillet
Om de 1 of andere reden was het toen heel populair om uienpoeder en knoflookpoeder te gebruiken ipv. vers.
De saus maak ik nog regelmatig, de Babi Pangang is alweer een tijdje geleden. mede omdat wij de Char Chui van Sander72 ook erg lekker vinden met deze saus
 
Heerlijk gerecht! :) had ik wel gelust.
 
Bedankt voor het recept en de opmerkingen erbij
 
Wow dit ziet er super uit. Iets wat ik graag eet bij ?de Chinees?. Zelf maken is natuurlijk veel mooier. Moet ik echt eens gaan proberen. TNX voor de inspiratie
 
Ziet er heel goed uit! Zet ik op m'n to-do lijst!

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

 
Dit ziet er zo goed uit dat ik het vandaag zelf ga proberen. Ik heb een stuk van 1.8kg in de marinade liggen. Hoe lang zou die ongeveer op de Q moeten? 4-5 uur?
 
Die van mij was een kilo en deed er ongeveer anderhalf uur over om op de juiste temperatuur te komen,dus in theorie zou jij 3 iur bezig zijn.
 
mcjas zei:
Die van mij was een kilo en deed er ongeveer anderhalf uur over om op de juiste temperatuur te komen,dus in theorie zou jij 3 iur bezig zijn.

Ik gokte op een uur of 3-4 maar uiteindelijk heeft het bijna 7 uur geduurd op een Q temp. van 120 graden. Het begin ging enorm hard maar rond de 60 stagneerde het enorm en duurde het nog makkelijk 2-3 uur voor de laatste 15 graden. Het resultaat was wel top!
 
Nou, door dit topic en de reacties staat dit nu erg hoog op mijn lijstje.
Dank allemaal
 
Hier ook altijd bij de chinees aan de overkant besteld en afgehaald maar dit gaan we zeker ook eens zelf proberen, ziet er zo lekker uit! ;)
 
Ziet er zeer smakelijk uit. Dit wil ik ook een keer maken. Ga dan wel voor de  ketjap variant.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
Neem aan ook heel goed te doen met buikspek. Maakt het misschien iets traditioneler. Hoewel Babi pangang alleen in Nederland bestaat.
 
Ik heb procureur gekozen omdat ik niet zo van het vet van de buikspek hou, maar het is daar zeker ook heel goed mee te doen.
 
Bedankt voor de inspiratie. Had nog een iberico nek liggen welke dit weekend gebruikt is voor dit recept. Heerlijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan