BasBQ
Beef en Steak

1ste keer PP...

 
 
 

Holkers

Pitmaster
Berichten
660
Spannend!

Om me meer te verdiepen in de low and slow manier van Q'en, wilde ik graag een PP maken. Doen! zou je zeggen, maar daarvoor was wel wat materiaal nodig. Dus we hebben een kleine bestelling bij proBBQshop geplaatst:

2a68jva.jpg


en

adgv1y.jpg


en een iets groter uitgevallen bestelling bij Beef & Steak (a 5.5 kilo..)

1zox37m.jpg



Zo, alles is dus binnen en ik wil zondag het stuk vlees op de Q leggen. Ik ga het recept van de site gebruiken, met injecteren en misschien een deel met en een deel zonder eindsaus (eerst eens kijken wat lekkerder is). Dit alles om op oudjaarsdag een feestmaal op tafel te kunnen zetten met PP, Ribs, Zalm of Ballen op de plank en pizza voor de kleintjes.

Maar: eerst de vragen.

In het recept voor de injectie-mix staat 'appelazijn'. Nergens te krijgen tot op heden, kan ik ook kruiden-azijn of naturel azijn gebruiken met wat meer appelsap?

Ik ga de snake-methode doen in mijn 57 OTO met een blok of 3, 4 aan kersenhout er bovenop en wat hickory chips gedurende de hele run. Moet ik verwachten om bij te gooien (kolen) en zijn Ecobrassa kolen geschikt voor een goede, trage, constante snake?

Vrijdagavond gaat het stuk vlees de vriezer uit, ontdooien in de koelkast of in een emmer water?

Ik ga het topic zo veel mogelijk updaten. Alvast bedankt voor de antwoorden en hopelijk gaat het topic eindigen met een foto van een heerlijk wit bolletje vol met PP en een augurk...


Sessie begonnen om 5:30

Tijd, temperatuur Q, temperatuur vlees
5:30 110?, 19?
6:15 117?, 22?
7:00 117?, 30?
8:45 122?, 56?
9:45 123?, 64?
10:30 122?, 70?
11:20 121?, 74?.  Glaze erop, snake op 1/3de
13:00 110?, 76/77?
14:00 115?, 76?. Ingepakt in aluminium folie
15:00 120?, 81?
16:10 103?, 86?
17:05 128?, 88? !!!! Van de Q gehaald, nieuwe jas van folie en een uur rusten
 
Eindsaus zou ik gewoon doen, je kunt er altijd nog een andere saus bij serveren.
Appelazijn hebben ze bij de ekoplaza winkels en de makro. Waarschijnlijk ook wel bij andere natuurwinkels.

Ik zou hem eerder uit de vriezer halen en op het gemak in de koelkast ontdooien.
 
In de vriezer ontdooien gaat wat lastig worden, ben ik bang :)

Ik ga dit weekend ook mijn eerste PP maken. Ik ga alleen voor het simpele recept, zonder injecteren.
 
Ep Woody zei:
In de vriezer ontdooien gaat wat lastig worden, ben ik bang :)

Waar staat dat dan?!? ;)
 
Weer een topic om te gaan volgen....
En appelazijn staat bij ons gewoon in de schappen bij de AH, de Boni, de Plus en de Coop.
 
Aan de voorbereiding kan het niet liggen. Suc6!
 
Bij de AH heet het appelciderazijn, deze heb ik de vorige keer gebruikt. Weet niet wat het verschil is met appelazijn ik denk dat het het zelfde is.
 
A3aan84 zei:
Bij de AH heet het appelciderazijn, deze heb ik de vorige keer gebruikt. Weet niet wat het verschil is met appelazijn ik denk dat het het zelfde is.

Is volgens mij hetzelfde, heb die van de makro en van AH gebruikt en weinig of geen verschil gemerkt!

Succes met de PP, benieuwd naar het eindresultaat!
 
Is hetzelfde, appelazijn of appelciderazijn.
 
Ep Woody zei:
Ik ga dit weekend ook mijn eerste PP maken. Ik ga alleen voor het simpele recept, zonder injecteren.
Je eerste PP vergeet je nooit meer en ik zou dan ook voor "het volledige recept" gaan, dus incl. injecteren  :)
 
Of ik zorg ervoor dat er nog verbeterpunten zijn voor een volgende ronde :)
 
Ep Woody zei:
Of ik zorg ervoor dat er nog verbeterpunten zijn voor een volgende ronde :)
Nog een vraag uit nieuwsgierigheid: je schreef dat het je eerste PP gaat worden, maar je hebt al wel een knorretje badge?
Volgens de regels verdien je een knorretje met de bereiding van Pulled Pork..... :-/
Heb ik iets gemist?
 
Zo, het vlees ligt in de koelkast om rustig te ontdooien. Zaterdag einde van de dag injecteren en rubben.
 
Holkers zei:
Spannend!

en een iets groter uitgevallen bestelling bij Beef & Steak (a 5.5 kilo..)

1zox37m.jpg


Zo, alles is dus binnen en ik wil zondag het stuk vlees op de Q leggen.

citaat uit draadje 11 nov.:

Holkers zei:
BB kost 51,95 voor 5 kilo, Picnic maar (kuch) 39,95. En aangezien ze hier geen verschil proeven, lijkt het me om het even welke te kopen. Maar omdat ik maar 2 eters heb is 5 kilo wel heel erg veel en wilde ik een klein stuk nemen. Die kon je kopen van de BB en niet van de picnic. Als ik dan toch meer vlees ga bestellen (en heb gedaan), dan maar wat goedkoper. Kan ik dat geld beter in een goede rub, injector en thermometer steken (en heb dat dus ook gedaan).

Deze week liet je weten dat je een picnic bij meerdanvlees.nl had besteld omdat een BB van 5,5 kg bij Beef en Steak te duur is........en nu toch een foto met tekst dat het 5,5kg vlees van Beef en Steak is?  :-/

 
het stukje "(en heb gedaan)" is de sleutel in het verhaal ;)

Overigens dacht ik (na?ef) dat ik het vlees wel doormidden kon snijden... Helaas --> 5 kilo op de Q..
 
RedFox zei:
Ep Woody zei:
Of ik zorg ervoor dat er nog verbeterpunten zijn voor een volgende ronde :)
Nog een vraag uit nieuwsgierigheid: je schreef dat het je eerste PP gaat worden, maar je hebt al wel een knorretje badge?
Volgens de regels verdien je een knorretje met de bereiding van Pulled Pork..... :-/
Heb ik iets gemist?
Jaha we hebben een boefje en die moeten in de hoek met ezelsoren op =))
 
Daar gaan we dan! Alle boodschappen kunnen halen, vlees vrijdagochtend eruit gehaald om te ontdooien in de koelkast.

Voor:

f02cme.jpg


Na:

1v2b.jpg


en met de mix geinjecteerd,gerubt en in de folie (mes ernaast om te laten zien hoe groot dat ding is. is 20 cm lemmet...:

5dkqwz.jpg


En de snake is ook al klaar, morgenvroeg om 4 uur de wekker, wil om 5 uur het vlees erop hebben liggen

nvppo1.jpg




Nog 1 vraag. Waar haal ik het draad van de thermometer doorheen? Door het gat van de luchtgaten in de deksel of leg ik de deksel er gewoon op (heel klein 'lek')
 
Terug
Bovenaan Onderaan