BasBQ
Beef en Steak

Droogkasten

ik ben eigenlijk toch wel benieuwd naar die hotelkoelkastjes uit het begin van dit draadje. is iemand daar mee aan de slag gegaan?

ik heb voor nu een blokker weerstation met draadloze voeler in mijn droogkast (aka op zolder) gezet, zodat ik in elk geval kan zien wanneer ik langsmoet met de plantenspuit.  ;) maar als het project slaagt moet de boel hier natuurlijk wel geautomagiseerd worden.
 
Voor het eerst een kleine test met de RV regelaar, en de resultaten.
Temperatuur Garage 10?C, ik heb de sensoren in de koelkast geplaatst, en 7?C aan de koelkast gevraagd om te kijken wat er gebeurd tijdens het koelproces.

RV 19:30 uur in mijn garage, enkel steens muur
IMG_1689_zps65a00997.jpg


Tijdens het koelen ontstaat er een enorme daling van de RV
IMG_1685_zps26142bc5.jpg


Aangezien ik er vanuit ging dat de RV per dag een redelijke constante was, schommelt tussen de 70 en 80%, snapte ik niet goed dat mijn garage maar 67% was. Verder onderzoek bleek dat dit op de dag enorm schommelt. Het probleem van ontvochtigen is niet zo'n probleem dat kan met de koeling, ik denk dat de uitdaging bevochtigen wordt. Volgende wek eens een ouderwetse gloeilamp in de kast om te meten wat er bij verwarmen gebeurt. Ik weet natuurlijk ook nog niet wat er gebeurd als er verse (vochtige) worsten in de koelkast hangen. Dit zal op zo'n kleine ruimte een grote factor zijn.

De Rv per dag en per week,
ScreenShot043_zps220a0698.png

ScreenShot042_zpsecf837ff.png
 
Marieken zei:
ik ben eigenlijk toch wel benieuwd naar die hotelkoelkastjes uit het begin van dit draadje. is iemand daar mee aan de slag gegaan?

ik heb voor nu een blokker weerstation met draadloze voeler in mijn droogkast (aka op zolder) gezet, zodat ik in elk geval kan zien wanneer ik langsmoet met de plantenspuit.  ;) maar als het project slaagt moet de boel hier natuurlijk wel geautomagiseerd worden.

hier nog iemand met interesse in zo'n klein koelkastje.
 
@jackass123

Misschien is het handig de temperatuur  af te zetten tegen de RV .
Met het mooie weer van de laatste week zal de luchtvochtigheid idd behoorlijk afnemen.
Het probleem zal zijn je luchtvochtigheid hoog genoeg te houden als je koelkast aangaat.
Je zal dus een evenwicht moeten zien te vinden tussen je koeling kort te laten lopen, aangezien die je luchtvochtigheid heel snel omlaag brengt, en je luchtvochtigheid op peil te houden.
Vochtige worst zal dus geen probleem zijn als je ook een ventilator gebruikt.
Hang eens een doek in de koelkast die in een bak water hangt, en kijk of dit helpt om de RV hoog te houden.
 
FelixH zei:
Marieken zei:
ik ben eigenlijk toch wel benieuwd naar die hotelkoelkastjes uit het begin van dit draadje. is iemand daar mee aan de slag gegaan?

ik heb voor nu een blokker weerstation met draadloze voeler in mijn droogkast (aka op zolder) gezet, zodat ik in elk geval kan zien wanneer ik langsmoet met de plantenspuit.  ;) maar als het project slaagt moet de boel hier natuurlijk wel geautomagiseerd worden.

hier nog iemand met interesse in zo'n klein koelkastje.
Bedoelen jullie de kastjes waar ik over riep? Ik had namelijk mijn schoonvader meteen de opdracht gegeven een paar te halen, alleen hij kan er momenteel niet aan komen. Zodra hij er weer aan kan komen zal ik dat roepen ik wil er zelf wel een zodat er weer gefreubeld worden ;)
 
structor zei:
FelixH zei:
Marieken zei:
ik ben eigenlijk toch wel benieuwd naar die hotelkoelkastjes uit het begin van dit draadje. is iemand daar mee aan de slag gegaan?

ik heb voor nu een blokker weerstation met draadloze voeler in mijn droogkast (aka op zolder) gezet, zodat ik in elk geval kan zien wanneer ik langsmoet met de plantenspuit.  ;) maar als het project slaagt moet de boel hier natuurlijk wel geautomagiseerd worden.

hier nog iemand met interesse in zo'n klein koelkastje.
Bedoelen jullie de kastjes waar ik over riep? Ik had namelijk mijn schoonvader meteen de opdracht gegeven een paar te halen, alleen hij kan er momenteel niet aan komen. Zodra hij er weer aan kan komen zal ik dat roepen ik wil er zelf wel een zodat er weer gefreubeld worden ;)

die bedoelde ik inderdaad, ik hoor het graag!
 
Om de kast maar bij de deur te pakken (of koe bij de horens.....), heb ik de stoute schoenen aangetrokken, en ben ik begonnen met de start van mij droogkast.  :-O

Om mijn vorderingen te volgen ben ik op mijn blog een bericht aan het schrijven waar de bouw te volgen is.
De eerste fase is vandaag voltooid, en ben ik nu aan het wachten op onderdelen.

Mochten jullie commentaar willen leveren, of vragen hebben, dan hoor ik dat graag (zowel positief als negatief, en dat hoeft niet pers? op mijn blog, maar kan ook in dit draadje)

Met dit blogbericht probeer ik jullie te motiveren, en te laten zien wat er bij komt kijken om een kast te maken, waar je op moet letten of wat de (mijn) valkuilen zijn, zodat jullie dat straks niet overkomt.
Om nu niet telkens alles dubbel te moeten posten, heb ik besloten dit op mijn blog te doen, dit scheelt mij een hoop werk, en hierdoor hoop ik ook meer commentaren/ tips/ te krijgen door een "iets" groter publiek te trekken.

Hier is het item te vinden http://www.macsbbqpit.com/droogkast/

Mac

 
Mooi project Mac!
Goed idee om voorzichtig door de wanden te prikken, je zult niet de eerste zijn die een leiding raakt...
Bij kasten zoals die van jouw, met de condensor op de achterkant en de verdamper in de achterwand, zullen er in de zijwanden geen leidingen en/of kabels lopen.
Maar het is goed om voorzichtig te werk te gaan!
 
Cool project. Ik vind het helemaal cool! Jammer dat je hier je vorderingen niet bijhoudt.... Ik doe periodiek wat externe blogs af lopen, maar vind een e-mail notificatie zoals hier altijd wel makkelijk.
 
Ik kan hier natuurlijk wel melden als er weer een aanvulling is, en hier discussie er over voeren is voor mij geen probleem Emiel. (fijn zelfs  ;) )
Het is ook niet mijn bedoeling om hier mensen weg te trekken
Alleen om alles dubbel te posten is mij te veel werk (en kan het niet 1 op 1 kopi?ren naar hier), en via mijn blog i.c.m. met facebook levert nu al zijn vruchten op doordat meer mensen het lezen, en commentaar geven.

Mac
 
Mooi project Marcel, zeer interessant en leerzaam en heerlijk duidelijk uitgelegd!
Ik ja je blog volgen!
 
en weer een blog wat ik dagelijks ga volgen.. ben vooral benieuwd naa de controlers die je gaat gebruiken Mac, ik heb al bij conrad op de site zitten neuzen en de prijzen vallen me mee moet ik zeggen
 
@Alvon
Als je op de foto's van de onderdelen klikt, dan zie waar ik deze heb besteld. (En dus ook wat ik er voor heb betaald)
Dit met uitzondering van de ETC controler (die is onderweg van een charcuterie vriend  ;) )

Er zijn natuurlijk legio typen controlers te verkrijgen, en zie soms door de bomen het bos niet meer.
Wat de kwaliteit is van de door mijn gekozen onderdelen zal de toekomst uitwijzen.

Een tip van Paul (van wild Vleesch)
Je hebt een luchtstroom van 0,2 m/s nodig in die kast. Dus een ventilatortje. Uit een computer slopen en in de wand van je koelkast zetten. Groot gat boren dus ;)
Mmm, hoe ga ik dit oplossen  :-/
En hebik dan ingaand en uitgaand een ventilator nodig, of alleen ingaand en een uitgaande doorvoer (zonder ventilator ?)

Mac

 
Ik zou zeggen alleen uitgaand, als ik mij niet vergis is dat de makkelijkste manier om een luchtstroom te cre?ren.
 
Ik denk geen van beide..... Je be- en ontvochtiging regel je IN de kast, je wilt dus niet afhankelijk zijn van de RV buiten de kast.
Ik zou de ventilator over de verdamper (=achterwand) van de kast laten blazen. Op deze manier is er een betere warmte-overdracht en zal er ook minder vocht op de wand neerslaan.
Ik weet niet of je de schakeldifferentie van de thermostaat kunt instellen? Kies deze anders zo klein mogelijk, zodat de compressor telkens kort draait. Je ontvochtiging zal zo kleiner zijn.
 
ik had voor de temperatuur controler naar deze gekeken
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/196979/VOLTCRAFT-Temperatuurregelaar-ETC-100-230-VAC-Uitgangen-1-relais-230-VAC-10-A-Inbouwmaten-71-x-30-mm-Inbouwdiepte?ref=searchDetail

voor een gat in de kastwand kan je of een gatenzaag nemen, risico is dat je gelijk de diameter van het gat boort dus weinig controle op het gebied van leidingen en kabeltjes die er eventueel in de isolatie zitten.
of optie 2 gat aftekenen en met een klein boortje allemaal gaatjes boren op de omtrek die je hebt afgetekend en dan de dammetjes er tussen uit slijpen, dat geeft meer veiligheid dat je geen leiding of kabel beschadigd

maar moet het verse lucht zijn of kan je volstaan met een fan in de kast voor alleen circulatie?
 
Mooi project Mac,

Ik ben met hetzelfde project bezig, de ventilator dient om de lucht te verversen, dus is wel een noodzakelijk iets.
Maar let wel, 0,2m/s is bijna niets, ik denk dat  een computerventilator moet worden gebruikt die toeren geregeld is, een gewone computer fan doet veel te veel lucht.
De temperatuurregelaar van Conrad lijkt mij van dezelfde fabricaat als waar Mac en ik onze RV regelaar van hebben, dus wellicht goedkoper te vinden als bij Conrad.
En inderdaad, een kleine snelle zoektocht op ebay, $15 en free shipping.

http://www.ebay.com/itm/220-240V-Temperature-Controller-Temp-Thermostat-switch-relay-incubation-control-/360683163565?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53fa644fad

Uitgaande van kruisventilatie, lucht laag naar binnen en hoog eruit doormiddel van een ventilator, is het belangrijk de diameter (breedte x Diepte) van de koelkast te kennen, aan de hand deze gegevens kan de benodigde luchthoeveelheid worden uitgerekend welke noodzakelijk is om 0,2 m/s in de kast te krijgen. deze hoeveelheid kan dan met een luchtmeter aan de uitgaande kant van de ventilator gemeten worden. Aangezien de persmond van een ventilator kleiner is dan je koelkast zal de luchtsnelheid daar veel hoger liggen, dus dit rekensommetje is een noodzakelijk iets.

Ik zal dit straks even voor mijn koelkast bepalen, en dit even posten.
 
Ceriel +1

Schakel differentie is in te stellen op de ETC, door de korte looptijd ontvochtig je beter.
Je RV schommelt behoorlijk tijdens een dag hier in Nederland, kijk maar eens naar de grafiek van Jackass.
Koude lucht kan minder vocht bevatten, hierdoor zal je RV ook behoorlijk schommelen als je altijd verse lucht naar binnen haalt.In de zuid Europese landen heb je dit probleem niet.
Dit zal dus je grootste uitdaging zijn, je RV constant houden.
Je zou ook als je een nieuwe batch worst in de kast hangt een ventilator IN de kast kunnen zetten voor een luchtstroom, zodat je vocht beter wordt afgegeven. Maar ook niet te snel anders krijg je uitdroging van je casting.
Gaten boren kun je altijd nog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan