BasBQ
Beef en Steak

Droogkasten

Ep,

Op wat voor een sites kom je ? iets aan het bijverdienen?  :-/

Het ontvochtigen is volgens mij het probleem niet, de man waar ik het plaatje van had gegapt had juist het probleem dat wanneer de koelkast aansprong, zijn RV naar beneden klapte.

Om het verhaal te snappen als niet electrotechneut:
de Arduino is zoiets als een input/output module met een microprocessor en de raspberry is meer de HMI waarmee je communiceert met de Arduino ?

Hoe flash je de microprocessor? mbv de raspberry, of heb je daar andere schrijvers voor nodig?

Zou je de Arduino ook standalone kunnen gebruiken?
Je schakelt hier grote vermogens, moet je ook zoiets als galvanische afscheiding toepassen ?

Je ziet, ik heb meer verstand van Pompen en compressoren ;)
 
BertM zei:
Om het verhaal te snappen als niet electrotechneut:
=)) =)) =)) =)) =))
(I'm lost......about three steps ago.....)
 
Mijn eerste idee is even een indruk te krijgen van de huidige luchtvochtigheid en temperaturen.

Een Arduino is een microprocessor met een aantal en en uitgangen welke je naar eigen wens kunt programmeren. De Heatermeter gebruikt er ook een voor het aansturen van de ventilator en het meten van de thermometers. Vervolgens kan een Arduino deze informatie doorsturen naar een computer. Bijvoorbeeld een Raspberry Pi.

Deze kun je inderdaad verbinden met een computer (raspberry pi) om verder, luxere, dingen te doen, zoals het maken van mooie grafiekjes etc. Maar in de basis is het een simpele meting en besturing van een aantal onderdelen.

Het flashen van de microprocessor gaat door middel van een computer. Er zit een USB poort aan, dus het kan het snelst en makkelijkst via een gewone pc, maar kan ook via een Raspberry Pi als je dat zou willen.

De reden waarom ik denk dat de man in jouw voorbeeld last heeft van een drop in RV is omdat hij een groot koelelement gebruikt om de temperatuur naar beneden te brengen, terwijl hij maar een minimale daling nodig heeft.

Wat ik me trouwens afvraag, zou het handig zijn om te kiezen voor een 12v koelbox als koel-systeem om vervolgens daar een iets grotere kast bij te bouwen waar het daadwerkelijke drogen in gebeurt?
 
Ep,

Bedankt voor de uitleg.

Ik weet niet of een 12V koelbox werkt, koeling gebeurt daar met een ander principe.
Een normale koelkast werkt met een compressor en een koelgas, door het gas te verdampen koel je.
Weet het fijne er (nog) niet van, kan even wat collega's vragen, we maken hier koelmachines....
Volgens mij kan Ceriel hier ook wat aan toevoegen  ;)

De man in het voorbeeld gebruikte een gewone koelkast, bij het aanslaan liep de RV behoorlijk terug.
Het kan natuurlijk ook dat het vocht op de warmtewisselaar neerslaat en bevriest, en als de compressor stopt dit weer verdampt. Daarom denk ik dat je ook niet te nauwkeurig wilt regelen.
 
Ik heb zojuist ook even gegoegelt... Ik dacht dat een koelbox-koeling (Peltier-element) niet zou werken ivm de capaciteit, lees ik dat er iemand is die dit heeft toegepast om de temperatuur tussen de 12-16 Gr. te houden...
Kwam ook het volgende draadje tegen: http://www.klusidee.nl/Forum/about65954.html

Ik kan nog niet vinden wat nu de ideale RV is om te drogen.
Door de lucht in de kast met verse (warme, dus vochtige) lucht te verversen breng je de RV omhoog, zonder gebruik te hoeven maken van externe bevochtiging, zoals al eerder aangegeven in dit draadje.
Dit is mogelijk al voldoende voor een goed klimaat.
 
Ceriel,

RV nodig voor salami is tussen de 70 % en 80% bij 12 graden.

In je link zie je op de voor laatste post dit staan:
Koelen doe je dan met de koelkastinstallatie.
Ontvochtigen met de koelkastinstallatie en de verwarming.
Bevochtigen met het ultrasoon.
En verwarmen met het elektrische elementje.


Dat is dus precies wat er moet gebeuren, bij bier gaan ze omhoog om te fermenteren, bij vlees moet je eerst fermenteren en daarna met de temperatuur omlaag, dus precies andersom.
Zoals je zelf aangaf kan warme lucht meer vocht bevatten, dus door te verwarmen  en weg te voeren kun je de RV omlaag brengen.

Zoals je misschien weet heeft het met het dauwpunt te maken, bij 100% RV kan de lucht geen vocht meer opnemen.

Klopt Mac, dat is de reden dat je dus een bevochtiger nodig hebt.

Zoals je weet gaat warmte altijd van een warm (hoog) naar een koud(laag) niveau.
Een warmte pomp doet dit juist andersom, die brengt de warmte van een laag niveau naar een hoog niveau.
Een koelkast is in principe een warmtepomp: deze brengt warmte van een laag niveau (de binnenkant van je koelkast) naar een hoog niveau ( buiten de koelkast).
Je worsten in de koelkast geven hun warmte af aan de koude lucht in de koelruimte en zullen dus kouder worden.

Hoe gebeurt dit?
De meeste warmtepompen werken door bij de lage temperatuur een vloeistof te laten verdampen en bij een hoge temperatuur de damp te condenseren.
In je koelkast zit een compressor en een condensor en in het systeem zit een koudemiddel.
Voor de verdamping wordt het kookpunt verlaagd (overgang van vloeistof naar dampvorm) en het dauwpunt voor condensatie verhoogd ( overgang van damp naar vloeistof). Het kookpunt kan worden verhoogd door de druk te verhogen met de compressor, aan de andere kant kan het dauwpunt worden verlaagd door de druk via een expansieventiel te verlagen.
Daarom is je koelkast ook altijd warm aan de achterkant.

Zoals je worst de warmte afgeeft aan de omgeving zal de omgeving dit weer afgeven aan de warmtewisselaar in je koelkast waar je koude middel doorloopt (voor verdamping is warmte nodig).
Er zal nu condens ontstaan aangezien de lucht kouder wordt kan die minder water bevatten.
Dit condens loopt via je afvoer gaatje weg.
Op je element zal zelfs ijs ontstaan. Je RV daalt.
Gaat je koelkast uit, dan is er dus geen stroming van koude middel en zal een gedeelte weer van je condens en water weer gasvormig worden en je RV omhoog lopen, zelfs bij gelijke temperatuur.
Bij een RV van 100% is de lucht verzadigd en neemt dus geen vocht meer op.

Dit alles is dus redelijk complex en je luchtvochtigheid en temperatuur hangen dus samen: warme lucht kan meer vocht bevatten.
Daarom hebben ze het in de koeltechniek vaak over temperatuur ipv druk.

Dit is allemaal theorie, en wil dit graag zelf eens in de praktijk testen.

In de koelbox zie je vaak ijs ontstaan, vandaar mijn twijfel of dit type systeem gaat werken met een hoge luchtvochtigheid.
 
Je bedoeld de link naar roomboard ?

begrijp dat er veel van deze experimenteerboards zijn, zie ook bv Arduino boards,die je op de raspberry kunt zetten en daar een "shield" op kunt zetten.

Programmaatje freubelen kan ik nog niet, ben bij Visual basic 6 blijven steken, maar het lijkt me wel leuk om bv c++ te leren...
 
Ja in die linkt naar een winkeltje van een Nederlander en die heeft van al die bouwsteentjes voorbeeld programmaatjes, waarbij je dus heel snel daar wat van die programmaatjes te mixen snel een eerste variant neer kunt zetten (daarna ben je ongeveer nog een jaar bezig om het af te maken ;) )
 
Top levering van onze chinese vrienden, 1 februari besteld, en nu al binnen.
IMG_1632_zps13c61dae.jpg


Nu nog even tijd vinden voor een testopstelling.
 
Ceriel heeft gelijk, je kan er iets mee schakelen bij een ingestelde waarde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan