BasBQ
Beef en Steak

Droogkasten

Luchtsnelheid
0,2 m/s aanhouden in de droogkast is mijns inziens veel te hoog, om nog fatsoenlijk de RV te kunnen regelen. Bij mij is het oppervlakte van de kast 0,45x0,54 m, als ik hier een snelheid aanhoud van 0,2 m/s in de kast, kom ik uit op 175m3/h. Uitgaande van een hoogte in de kast van 90 cm, zou dit inhouden dat 0,54x0,45x0,9 = 0,218m3 inhoud. Bij 175 m3/h gaan we de lucht in de kast 802x per uur vervangen voor verse lucht, hier valt mijns inziens niets meer op te sturen.

1x per etmaal de lucht vervangen lijkt mij ventilatie zat. 10 sec per etmaal een kleine ventilator laten draaien, is mijns inziens genoeg ventilatie om geen muffe kast te krijgen, en kan het klimaat veel constanter gehouden worden.
 
dus eigelijk zou 1 maal per dag de deur open doen om even te kijken genoeg zijn?
ik kwam zoiets ook al tegen op het web
 
alvon zei:
dus eigelijk zou 1 maal per dag de deur open doen om even te kijken genoeg zijn?
ik kwam zoiets ook al tegen op het web
+1
En dan de ventilator (axiaal) over de achterwand laten blazen....
 
Lastig allemaal hoor  :-/
Ik denk dat ik het in eerste instantie houd op iedere dag een keertje, voor een aantal seconden de deur open doe, om wat verse lucht te krijgen. (dit dacht ik ook te hebben gelezen ergens)
Mocht dit werken op deze manier, is het misschien mogelijk om via een schakelklok, en een vennetje een aantal seconden wat verse lucht door de kast te laten stromen, in het geval van een vakantie, of weekendje werken elders in het land.

Een mini ventilator voor een beetje luchtstroming in de kast is iig gemakkelijker om te proberen.

Ben wel benieuwd naar de berekening van Geert trouwens.
Mac
 
Ik kwam net een grappige variant tegen van een ventilator  :) (zit een pc ven in het midden)
Geen verse lucht overigens.

13248901533_b44633e1eb_z.jpg


Mac
 
Ceriel zei:
alvon zei:
dus eigelijk zou 1 maal per dag de deur open doen om even te kijken genoeg zijn?
ik kwam zoiets ook al tegen op het web
+1
En dan de ventilator (axiaal) over de achterwand laten blazen....
Zou een dubbel acryl glaasje niet handiger zijn?
 
Mac zei:
Lastig allemaal hoor  :-/
Ik denk dat ik het in eerste instantie houd op iedere dag een keertje, voor een aantal seconden de deur open doe, om wat verse lucht te krijgen. (dit dacht ik ook te hebben gelezen ergens)

Scheelt weer wat zelf beheersing, nu mag je ieder geval ??n keer per dag kijken  =))

Mac zei:
Mocht dit werken op deze manier, is het misschien mogelijk om via een schakelklok, en een vennetje een aantal seconden wat verse lucht door de kast te laten stromen, in het geval van een vakantie, of weekendje werken elders in het land.

Een mini ventilator voor een beetje luchtstroming in de kast is iig gemakkelijker om te proberen.

Moet je dan ook niet iets van een klep/afdichting hebben omdat je anders als nog "last" hebt van de RV van buiten door de lucht die door de stilstaande ventilator naar binnen komt?
 
idee van Uipco is misschien zo gek nog niet, met een geperforeerde wand en een ventilator daarachter voorkom je tocht over het product.... Droogcellen in de massa-worst-productie werken ook met luchtkanalen en geforceerde koeling, als ik het goed heb.

Maar waar bemoei ik me mee, ik k?n niet eens worst maken.... X(
en dat wil ik ook niet, echt niet....[size=8pt][/size]
 
Net weer een uitdaging erbij gevonden, met de regen de RV 80%, in de kast met deze buitentemperatuur 11,8?C.
Toch ook een ontvochtiger erbij plaatsen? Koelkast ontvochtigd niet omdat hij niet aanslaat. Verwarmen en ontvochtigen tegen elkaar in helpt ook niet, zodra de compressor draait, zie je de RV in elkaar storten.
 
Natte lap in de kast om een product te simuleren, Delta T 0,5?C compressor loopt ca 2-3 minuten.
 
Mac zei:
Hier wordt gepraat over een RV (RH) van 65%
Een koelkast schijnt 20% te hebben

http://curedmeats.blogspot.nl/2007/07/key-equipment-piece-3-curing-chamber.html

Mac

Ik denk dat ik me een beetje heb laten misleiden door bovenstaande link,  een RV van 65% is veel te laag. In het boek Over Worst wordt wordt gesproken over ca 80% en diverse sites op internet gaan zelfs tot 85%. Waar in het boek ook over wordt gesproken, is het feit dat verse worst de RV in de kast naar wel 100% kan brengen, omdat deze veel vocht bevat. Dan zou in een koude omgeving toch wel eens de  2 m/s luchtcirculatie kunnen gaan kloppen, om de RV naar beneden te  brengen als de worst nog erg vers is. Tevens zorgt een luchtstroom er voor dat er geen condens op de worst komt, wat schimmel voorkomt. Op het moment dat de omgevingslucht te warm wordt, en de compressor gaat aanslaan, kunnen we minder gaan ventileren een een bevochtiger gaan gebruiken.
 
Bovenstaand klopt wel een beetje, helaas staat er in de bijbel van Marianski weinig over dit onderwerp.
Wel staat er dat in het begin, bij fermentatie, er voor moet zorgen dat het vocht wordt afgevoerd van de nieuwe worst, maar je ook moet voorkomen dat de casing uit gaat harden. Ze praten erover dat het handig is een potentiometer tussen de voeding en de fan te plaatsen.
 
Ik vraag me af wie er in navolging van de massaproductie van Heatermeters in dit gat op de markt gaat duiken :D
 
Moet je dan ook niet iets van een klep/afdichting hebben omdat je anders als nog "last" hebt van de RV van buiten door de lucht die door de stilstaande ventilator naar binnen komt?
Dat zou dan idd wel de bedoeling moeten zijn uipko.

Mac
 
Zo die heb ik alvast binnen, nu alleen nog mijn Keramische Heater, en misschien een mini vennetje als ik deze kan vinden.  :)
Nu nog ff tijd vinden ergens.
Dacht trouwens dat die RV meter v??l groter was  :-O

13271911863_97d8dc9bdc_z.jpg


Mac
 
Terug
Bovenaan Onderaan