BasBQ
Beef en Steak

Droogkasten

DanBras zei:
Nu ben ik zeker geen elektra-expert en volg dit draadje alleen vanwege heel veel interesse, maar als je terrariumlamp niet meer dan pakweg 200W is dan zou dat volgens de specs inderdaad moeten kunnen toch?

Qua elektrisch vermogen ben ik er ook niet zo bang voor, een lamp van 200W moet je ook niet willen, dan krijg je braadworst in plaats van droge worst.  Die word knetterheet.
Ging mij er meer om of het apparaat een van de contacten aan kan schakelen bij een te hoge RV,  standaard doet ie dat alleen bij een te lage RV.

 
Frank1785 zei:
Ging mij er meer om of het apparaat een van de contacten aan kan schakelen bij een te hoge RV,  standaard doet ie dat alleen bij een te lage RV.
Aah...op die fiets. Wist dat ik iets miste maar kwam er niet achter wat  :D
Ik blijf het verder goed volgen, want ook hier wordt het wel eens tijd voor een droogkast  :p
 
Denk er om, dat je let op het wattage van je terrariumheater, of andere warmtebron.
Mijn eerste heater was 50W, maar ook dit is al veels te veel, en door er een dimmer tussen te zetten, en echt minimaal laten verwarmen, is dat al meer dan voldoende. (naar schatting heb je maar enkele watts aan warmte? nodig)
Ik heb later een terrariumheater van 20W gevonden, en deze is beter te regelen met de dimmer, maar ook deze staat zeker niet volluit.
Doe er je voordeel mee.

Mac

 
Even weer een vervolg van mijn kant..  Het lukt me (nog) niet om het apparaat bij te hoge RV een van de contacten te laten schakelen (over hum. alarm).  Maar ik ben nog in gesprek met de chinese verkoper..

Ondertussen n.a.v. de adviezen hier een van de heaters continu laten aan staan, helemaal teruggeknepen door een dimmer. ( https://nl.aliexpress.com/item/Free-Shipping-AC-220V-2000W-SCR-Voltage-Regulator-Dimming-Dimmers-Speed-Controller-Thermostat/1279458076.html?spm=2114.13010608.0.0.8zYVEd&detailNewVersion=&categoryId=100007488 )

Daarnaast ook de humidity sensor 7% beneden bijgesteld (gekalibreerd met behulp van een plastic bak met daarin een verzadigde zoutoplossing hier zou een RV van 75% moeten heersen).

Dit resulteerd in de volgende loggegevens:

grafiek4.png


Schommelt de RV nu niet te veel?

Mocht ik het apparaat niet kunnen schakelen op te hoge RV dan rest mij niks anders dan een aparte hygrostaat hier voor te bestellen.. (of de heater altijd aanlaten)
 
Als ik de grafiek bekijk meet je om het kwartier, en zit er tussen twee meetingen bijna 10% RV verschil... Vraag me af of dat mogelijk is, dat betekend dat er wel heel vlot geregeld word (heb er niet veel verstand van  :D maar lijkt me erg veel.

Het zou trouwens wel zonde zijn als je het niet geschakeld krijgt, is een mooie oplossing anders.
Ik blijf volgen...

Wat voor datalogger gebruik je trouwens?
 
En nog een update frank? Ben erg nieuwsgierig..  :D :D :D
 
Tja.. update,  met het apparaat gaat het helaas niet lukken om te schakelen bij te hoge luchtvochtigheid.  Kom er niet echt uit met de Chinese verkoper in zijn steenkolen-engels.

Dus of verwarming constant aan laten op een laag pitje (heb ik nu en werkt op zich goed),  of een aparte regelaar erbij bestellen.

Jammer, was mooi geweest als het met 1 apparaat zou lukken..

Of ik nu goedkoper uit ben?
Apparaatje regelt:
- temperatuur
- humidifier
- 2x timer voor fans
Dit bij elkaar tellende ben ik volgens mij nog iets goedkoper uit dan losse onderdelen / controllers





 
Dat is wel jammer Frank, leek me een ideaal apparaat.

Ik ben alvast een kleine inventarisatie aan het maken van wat te kopen bij onze Chinese vrienden op het net voor de bouw van mijn droogkast.
Wellicht kunnen de wat meer elektrotechniek onderlegde me wat advies geven..

Wat hebben we nodig:
1) controller voor temperatuur te hoog  --> koelkast schakelen
2) controller voor temperatuur te laag (hij komt in de schuur te staan, wellicht in de winter te koud daar)  --> heating element schakelen (keramische warmte lamp)
3) controller voor RV te hoog --> heating element schakelen (keramische warmte lamp 2, of dezelfde)
4) controller voor RV te laag --> humidifier schakelen
5) Controller voor het venten van de kast  --> denk een 12V computer ventilator

Ben op Ebay aan het shoppen geweest:

2x de STC-2000 (link) of een die zowel koelen als verwarmen schakelt (link)  (als ik de gebrekkige beschrijving lees kan de tweede beide schakelen)

STC-2000_zpsvh9q3k3x.jpg


dual%20stage%20temp_zps8rr7gas8.jpg


2x de WH8040 (link)  (of is er een betere optie)

WH8040_zps0lp5c7dm.jpg


iets van een timer b.v. deze (link)

timer_zpsbt0pfrrz.jpg


Is dit iets, of zijn er betere opties? hebben jullie overige zaken (keramische warmte lamp en humidifier) ook uit China gekocht of gewoon in NL..

Alvast bedankt voor de hulp..

eventueel een humidifier via ebay: (link)


 
Mijn kast staat ook in de garage (vorstvrij dmv radiator), en ik gebruik 1 thermostaat (schakelen compressor voor ontvochtigen), 2 hygrostaten (1 voor bevochtigen en 1 voor schakelen verwarming (50W) als de RV te hoog wordt) en een timer voor het schakelen van de ventilator voor luchtverversing.

Ik verwarm alleen als de RV te hoog wordt, de temperatuur in de kast gaat hierdoor omhoog waardoor de thermostaat de compressor schakelt.

Mijn droogkast
 
vogels zei:
Ben op Ebay aan het shoppen geweest:

2x de STC-2000 (link)  (als ik de gebrekkige beschrijving lees kan de tweede beide schakelen)

Degene die je had gevonden kan zowel koelen als verwarmen, werkt als volgt:

If the measuring temperature ? temperature set value + difference set value, the controller starts refrigerating, the cool indicator lamp lights on, and the refrigerating relay is connected. When cool indicator lamp flashes, indicating that the refrigerating device is under compressor delay protecting status.
If the measuring temperature ? temperature set value, the cool indicator lamp turns off, and the refrigerating relay is disconnected.
If the measuring temperature ? temperature set value - difference set value, the controller starts heating, the heat indicator lamp lights on, and the heating relay is connected.
If the measuring temperature ? temperature set value, the heat indicator lamp turns off, and the heating relay is disconnected.
 
hallo mannen.. wat een berg info.. ik wil ok een droog kast maken voor onder andere het drogen van een koud gerookte ham. en ben dus opzoek naar de beste manier om een droog kast te maken..

de kast zal in de garage komen staan (dubbel steens muur) (enkel glas) wat de temperatuur daar is in de winter zou ik eigelijk niet echt weten. maar als het wat langer vriest zal het er zeker koud zijn.. is dit drama of niet?  en wat is beter een oude koelkast of een wijnkast om te gebruiken?

ik hoop op wat reacties

Mvg Tom

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
BertM zei:
Zolang het er maar niet vriest is het goed.
Ik zou voor een koelkast gaan.
bedankt!! en wat vind je van een taartvitrine of koelkast mwt glazen deur? of gewoon een hele dichte koelkast... is miss wel leuk en handig om te kunnen kijken zonder iedere x de deur te openen...

maar als het in de garage onder of rons nul graden raakt komt het niet in orde?

Mvg Tom

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Ik zou voor een dichte gaan, licht maakt namelijk het vet ranzig.
Eigenlijk werkt een koelkast niet goed onder de 10 graden, maar IN je koelkast houdt je de temperatuur konstant met een verwarmingselement, dus als het vriest is het in je koelkast lekker warm.

Die van mij staat al een jaartje of 3 in een enkelsteens schuurtje en dat gaat tot nu toe goed.
 
BertM zei:
Ik zou voor een dichte gaan, licht maakt namelijk het vet ranzig.
Eigenlijk werkt een koelkast niet goed onder de 10 graden, maar IN je koelkast houdt je de temperatuur konstant met een verwarmingselement, dus als het vriest is het in je koelkast lekker warm.

Die van mij staat al een jaartje of 3 in een enkelsteens schuurtje en dat gaat tot nu toe goed.
ja ik zou het raam verduisteren of iets voormaken.. maar miss dat ik toch maar de bier koelkast moet op offeren.. is een slag groter dan een tafelmodel.. zo als de meeste gebruiken..

het idee i s gekomen door een recept van een koud gerookte hem.. en die moet na het pekelen en roken 14 weken drogen ongeveer...

hartelijk dank voor je reactie's

Tom

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan