BasBQ
Beef en Steak

Zoutsteen ribeye

barts zei:
De steen is na 30 a 45 min. gloeiend heet. Vlees ging erop en begon heerlijk te sissen. Je kan de steen evt ook eerst opwarmen van het vuur halen en direct aan tafel op de steen je gerecht bereiden. Blijft nog vrij lang warm +/- 20min.
Heb de steen zelf nog maar pas zoals ik al aangaf maar wat ik gelezen heb geeft het aan vis een betere zoutsmaak af. Je hoeft dus zelf geen zout te gebruiken bij het kruiden.

Sander72 + 1 (en nee dat is niet Sander73) :D :D
 
Geweldig die Himalaya zoutsteen. Ik heb er vorige week een aangeschaft.
Ik laat de steen indirect opwarmen tot ongeveer 170 gr en dan leg ik hem op direct tot ongeveer 230 gr. De eerste keer heb ik garnalen gemaakt en afgelopen weekend surf en turf (reuze garnalen en tomahawk steak)en groene asperges van de steen. Echt geweldig. Voor tekst en uitleg check Facebook: Tom's BBQ & Grill creaties.
Voor mensen die twijfelen, gewoon aanschaffen. Steen kost ?29,95 en daar kun je jaren mee vooruit. Je zult er geen spijt van krijgen... :D
 
Jaakke zei:
Hoe was je zo'n ding af?

Niet met een sopje neem ik aan?

Nee, geen sop. Af laten koelen tot kamertemperatuur en dan met een sponsde en lauw/warm water afspoelen. Mocht de steen echt vies/zwart zijn dan kun je dat met een plamuurmes afschrapen en vervolgens afspoelen met warm water.
 
Wij hebben ook zo'n Himalaya steen. We hebben er zalm op gemaakt.
Je smaakte een lichte zouttoets, maar zo overweldigend vonden we het niet.
 
Ziet er heerlijk uit!
 
Je kan hem ook omgekeerd gebruiken. Koel hem, heel koud en gebruik hem om sushi te serveren.

Er wordt altijd gezegt: de tijd dat de steen nodig heeft om op temperatuur te komen (naar warm of naar koud). Dat is ruw genomen het dubbele van de tijd dat hij op temperatuur blijft
 
Ziet er lekker en leuk uit
 
maar gaat het nou om het zout of om speciale (niet)hitte-geleidende eigenschappen van dat zoutblok? krijg je de bbq smaak als je het vlees niet direct legt maar alleen op de steen? Gaat het zout na een paar keer gebruiken naar rookzout smaken, dat lijkt me wel weer top?

wat ik kennelijk bedoel denk ik, het ziet er mooi uit maar ik snap het na de uitleg en discussie nog steeds niet :p
 
Tom Hendriks zei:
Geweldig die Himalaya zoutsteen. Ik heb er vorige week een aangeschaft.
Ik laat de steen indirect opwarmen tot ongeveer 170 gr en dan leg ik hem op direct tot ongeveer 230 gr. De eerste keer heb ik garnalen gemaakt en afgelopen weekend surf en turf (reuze garnalen en tomahawk steak)en groene asperges van de steen. Echt geweldig. Voor tekst en uitleg check Facebook: Tom's BBQ & Grill creaties.
Voor mensen die twijfelen, gewoon aanschaffen. Steen kost ?29,95 en daar kun je jaren mee vooruit. Je zult er geen spijt van krijgen... :D

30 euro voor ZOUT???? kan ik ergens aandelen kopen? dat is een briljant idee man!!!  :-O
potverdrie waarom ik heb ik dat niet op de markt gebracht...

edit: ik geloof dat de zoutsteen niet van zout is, maar ik kom er online niet helemaal uit wat het dan wel precies is...

edit 2 (ja het laat me niet los): ik lees hier dat ze wel 100% zout zijn, met de standaard minerale vervuiling/verrijking als alle steenzout. dus zoutsteen=grootstuksteenzout en als je het in warm water legt, lost het gewoon op.
 
Zout smelt pas bij 800C als ik me niet vergis.
 
Het mooie is dat als hij uiteindelijk op is. Of breekt door te snelle verwarming in onmogelijke stukjes je met de hamer etc aan de slag kan.  Dan krijg je namelijk gewoon himalaya zout...
 
Ik heb mijn steen van een ex handelaar (nu collega in de it).Wat zijn jullie exacte vragen. Laat ik hem deze beantwoorden.
 
barts zei:
Zout smelt pas bij 800C als ik me niet vergis.

dat klopt volgens mij ook. ik bedoelde oplossen, dus als het nat wordt of als je de zoutsteen in een bak water zou leggen (wat je dus niet moet doen!!)

maar weer terug naar jouw ribeye, proef je dat ie op de op de zoutsteen op de bbq gegrild is vind je?
 
roelduyss zei:
Ik heb mijn steen van een ex handelaar (nu collega in de it).Wat zijn jullie exacte vragen. Laat ik hem deze beantwoorden.

wat is het verschil met andere kookmethodes, m.a.w. wat maakt het resultaat anders dan een skillet op je bbq bijvoorbeeld. en ik lees hier en daar dat de steen niet zwart mag worden, dat lijkt me lastig boven direct vuur. absorbeert het zout smaken en geuren?

oh ja, waarom zijn ze zo duur in vergelijking met andere soorten zout?  :)
 
Wat is het verschil tussen steengrillen en pakken in de pan? Zie daar ook het verschil tussen een zoutsteen en een skillet.

Zwart worden gebeurd toch wel maar dat is een kwestie van sopje / plamuur mes. Maar jij bedoeld zwart van verbranden. Kan zout wel verbranden bij "normale" Q temperaturen?

Zout absorbeert in meer of mindere mate vloeistof en de daarbij horende geuren en smaken en geeft deze ook weer af...

Geeft de steen een zouttoets aan het eten. Afhankelijk van vochtigheid van product en duur van verblijf op de steen...

Waarom duurder?
Waarom is een bentley duurder dan een Ford?

Marktsegment, productie kosten, productie arbeidsintensievieteit etc etc

 
Terug
Bovenaan Onderaan