BasBQ
Beef en Steak

Zoutsteen ribeye

 
 
 
 

barts

Stoker
Berichten
253
Heb van de Sint een zoutsteen gekregen die moest natuurlijk even geprobeerd worden. Helaas lagen er nog maar een paar dunne ribeyes in vriezer toch maar even geprobeerd.
Van het zout proef je weinig terug. Had dit wel verwacht omdat het maar kleine lapjes waren en er niet lang opleggen. Al met al toch een geslaagde sessie om het jaar te beginnen.

7c16499eb2a7c47a121b512fe94e43d3.jpg


eea3e89d240f2763dbe3fc096d0aa05c.jpg
 
mooi hoor, ziet er prima uit
 
Ziet er heerlijk uit. Ligt die zoutsteen direct of indirect op je Q?
 
Lekker Bart. Ziet er goed uit.
Mooie lapjes vlees
 
McPeet zei:
Ziet er heerlijk uit. Ligt die zoutsteen direct of indirect op je Q?
De zoutsteen word hier direct gebruikt.
 
Hoe werk dat eigenlijk zo'n zoutsteen?
Ik begrijp dat je die op directe wijze kan gebruiken maar is dat ongelimiteerd (qua temperatuur) en wat is nu de meerwaarde van zo'n steen aan je gerechten.
 
Ik begrijp het eerlijk gezegd nog niet zo... de steen krijgt directe hitte maar vormt ook meteen een hitteschild voor je vlees. Die krijgt daarmee alleen indirecte warmte. Jouw vlees ziet er prachtig uit en heeft korstje. Heb je na de garing op de steen nog even direct gegrild ofzo? Mooi hoor!
 
Sander72 zei:
Ik begrijp het eerlijk gezegd nog niet zo... de steen krijgt directe hitte maar vormt ook meteen een hitteschild voor je vlees. Die krijgt daarmee alleen indirecte warmte. Jouw vlees ziet er prachtig uit en heeft korstje. Heb je na de garing op de steen nog even direct gegrild ofzo? Mooi hoor!
Ook benieuwd!
(want het ziet er erg lekker uit)
 
Jorte zei:
Sander72 zei:
Ik begrijp het eerlijk gezegd nog niet zo... de steen krijgt directe hitte maar vormt ook meteen een hitteschild voor je vlees. Die krijgt daarmee alleen indirecte warmte. Jouw vlees ziet er prachtig uit en heeft korstje. Heb je na de garing op de steen nog even direct gegrild ofzo? Mooi hoor!
Ook benieuwd!
(want het ziet er erg lekker uit)

Sander72 zei:
Ik begrijp het eerlijk gezegd nog niet zo... de steen krijgt directe hitte maar vormt ook meteen een hitteschild voor je vlees. Die krijgt daarmee alleen indirecte warmte. Jouw vlees ziet er prachtig uit en heeft korstje. Heb je na de garing op de steen nog even direct gegrild ofzo? Mooi hoor!

Ben gelukkig niet de enige. :D
 
De steen is na 30 a 45 min. gloeiend heet. Vlees ging erop en begon heerlijk te sissen. Je kan de steen evt ook eerst opwarmen van het vuur halen en direct aan tafel op de steen je gerecht bereiden. Blijft nog vrij lang warm +/- 20min.
Heb de steen zelf nog maar pas zoals ik al aangaf maar wat ik gelezen heb geeft het aan vis een betere zoutsmaak af. Je hoeft dus zelf geen zout te gebruiken bij het kruiden.
 
Da's geen BBQ, da's steengrillen!  :p

Lekker hoor en zichtbaar een mooi resultaat. Dank voor je uitleg!
 
Steengrillen of BBQ, de ribeye ziet er in elk geval super uit. 
 
Dan toch wel zoutsteengrillen
 
Terug
Bovenaan Onderaan