BasBQ
Beef en Steak

Zoet zure Spare Ribs

 
 

groundhog667

Stoker
Berichten
406
Hoi allemaal,

Het vrouwtje is de hort op dus mooi rustig tijd om eens een nieuw experiment te starten. Vanavond eten we:
  • Zoet zure spareribs
  • Mais
  • Gepofte aardappel

Ik heb weer verschillende marinades voorbij zien komen en heb weer een combi gemaakt (weer... zegt ie... onze expert hahaha)
Het is een combi geworden van:
en deze:
Recept
1,75 dl tomatenketchup
2 ? 3 eetlepels sojasauce
2 ? 3 eetlepels voeibare honing
2 teenjes koflook fijngehakt
4 eetlepels sinaasappelsap
1/4 theelepel cayennepeper
1/4 theelepel vijfkruidenpoeder
Mijn ingredi?nten:


De marinade:




De ribjes liggen inmiddels 1 uur en 45 minuten te sudderen en het lijkt erg goed te lukken allemaal.


3 heerlijke ribjes gehaald bij de slager. Helaas blijjkt dat deze helemaal niet op mijn WOT47 passen, wat ik wel al een beetje verwacht had en het Weber Rib Rack toch iets te prijzig vond bij de intratuin (45 euri).... dus heb ik er maar 1-tje opgerold met een prikker ;-)
Zometeen de aardappels erbij en als laatste de mais (daar ga ik ff mee sjoemelen want die doe ik eerst koken).


Klein probleempje: Mijn temperatuurmeter geeft aan dat het 0 graden in de BBQ is :p. Aangezien er toch rook uit de ventilatie gaten ga ik er maar vanuit dat de meter kapot is :D

Temperatuur heb ik dus geen enkel idee van dus ik test gewoon door mijn hand boven de kolen te houden - temp is  ongeveer op 2 missisippie.'s kom

Zie hier het eindresultaat:


De ribjes waren erg lekker.
Als ik erg kritisch ben dan:
- Iets langer marineren de volgende keer
- Marinade was erg lekker!
- Vlees was zeer goed gaar maar het viel nog niet van het bot af
- Vlees was niet zo mals als ik zou willen

Maar... de eerste keer dat ik van scratch af aan deze ribjes heb gemaakt. Al met al trots op het resultaat.
Aardig wat werk vooraf maar eigenlijk (ook deze weer) super easy om te maken.

 
Succes met je run de laatste bbq saus ziet er ook goed uit als ik de ingredi?nten bekijk.
 
Foto's Foto's Foto's Foto's

H?h?
 
je kan bij de Ikea een mooi rekje kopen voor 5 euro, daar kan je er met gemak een heleboel op kwijt.
Ik zie ook dat je een natte marinade hebt gebruikt, wat is daar je denkwijze achter?
en welke methode heb je gebruikt? Als je de 3-2-1 methode aan houdt zoden je ribs gaar en mals moeten zijn.
Met de tijden kun je iets spelen afhankelijk van je ribs
 
Leo zei:
je kan bij de Ikea een mooi rekje kopen voor 5 euro, daar kan je er met gemak een heleboel op kwijt.
Ik zie ook dat je een natte marinade hebt gebruikt, wat is daar je denkwijze achter?
en welke methode heb je gebruikt? Als je de 3-2-1 methode aan houdt zoden je ribs gaar en mals moeten zijn.
Met de tijden kun je iets spelen afhankelijk van je ribs
Leo+1.

Verder een mooie run hoor! Voor 3-2-1 inspiratie kijk hier of hier (van resp. Noskos / Frits).
 
Mooie ribbels hoor!! :D
 
Ribbetjes zien er goed uit maar moeten zo gaar zijn dat je ze met je tanden van het botje af moet kluiven.
Niet dat het vlees van het bot afvalt dan zijn ze te gaar vind ik
 
temp is  ongeveer op 2 missisippie's
=))

Zelfs zonder gebruik van een temperatuurmeter zien ze er lekker uit!
 
Dit is mijn marinaderecept van vroegah, toen ik de ribs nog in de oven maakte. Hoelang heb je ze in de marinade gehad? Ik deed ze altijd de avond tevoren er in leggen. En had je wel genoeg marinade om ze lekker te laten zwemmen, het lijkt net of ze alleen maar zijn ingesmeerd?
 
Leo zei:
je kan bij de Ikea een mooi rekje kopen voor 5 euro, daar kan je er met gemak een heleboel op kwijt.

Het befaamde rekje is bij de Ikea Utrecht gewoon te koop. idd 4,95
 
Leo zei:
je kan bij de Ikea een mooi rekje kopen voor 5 euro, daar kan je er met gemak een heleboel op kwijt.
Ik zie ook dat je een natte marinade hebt gebruikt, wat is daar je denkwijze achter?
en welke methode heb je gebruikt? Als je de 3-2-1 methode aan houdt zoden je ribs gaar en mals moeten zijn.
Met de tijden kun je iets spelen afhankelijk van je ribs

Hoi Leo,

Goede tips, bedankt ervoor! Dat rekje ga ik zeker halen.

Mijn denkwijze achter de natte marinade hahaha nou op dit moment zijn mijn BBQ-skills zodanig dat het vooral proberen is en na het experiment van gisteren zijn we alweer wat wijzer. Er zat dus echt geen denkwijze achter. Volgens mij doe je eerst de ribjes marineren daarna drogen en met kruiden (indien gewenst) inwrijven. Als laatste doe je een 'sausje' al kokend laten indikken en de ribjes daarmee insmeren (laatste 20 minuten of zo).

De 3-2-1 methode las ik eigenlijk pas over toen ik nagenoeg bezig was ;-)
Verder KAN ik de 3-2-1 methode volgens mij ook niet echt toepassen zonder het risico me giga te verbranden. Ik heb namelijk nog geen opklapbaar boven rooster waardoor ik er kooltjes kan toevoegen.

Verder moet ik snel op zoek naar een nieuwe temp meter. Want ik verwacht dat de temp soms (veel) te hoog was.

Alle tips zijn welkom!
 
Hoi,

Deze is ff behoorlijk off-topic maar ik kan geen nieuw item aan maken bij tips & tricks en wist waar ik um anders moet posten.

Ik heb nu dus nog een behoorlijke lading kwaliteitskolen over. Ruim voldoende om nog eens direct te grillen. Hamburgers, sate's dat soort werk.
Wat is nu een goede methode om die kolen weer in de fik te krijgen?
... en waar post ik dit soort vragen?

Thnx!
 
Dat soort vragen kun je in "De Rookkamer" kwijt.
 
Maar aangezien dit al je eigen draadje is waarin je dit vraagt; restant kolen/briketten krijg je gewoon weer aan in een starter. Ik gebruik altijd de restanten in de starter om de boel aan te krijgen en gooi deze wanneer ze goed aan zijn op een laag verse kolen/briketten die ik in de Q gelegd heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan