BasBQ
Beef en Steak

zelf limoncello maken

Dominique zei:
structor zei:
Dominique zei:
Dat ziet er goed uit Emiel! En hoe is de smaak?
Ik heb een fles minder Domi, het begon met een biertje met een buurman, ik schonk een paar glaasjes in en dat viel in goede aarde. Ik heb het idee dat hij iets sterker is dan de gekochte variant, maar ik vind hem heerlijk (*hips*)

Dat klinkt dan zeker als een aanbeveling! Toch even een fles alcohol scoren...
Doen!
 
Leuk experiment, maar ik lees een paar dingen, waar ik een beetje van schrik, verwarm de alcohol niet, dit begint te verdampen bij 68?C, deze damp is explosief. Alcohol van 95?C brand supert, en kan je gewoon met een vuurtje aansteken, probeer maar eens op een lepel. Dit gaat met flamberen niet lukken, de drank wordt verwarmt, waarbij de damp wordt aangestoken. Dit wil je niet gaan nabotsen, door alcohol naar zijn kookpunt te brengen.
Boen de citroenen goed af, veel citrusfruit krijgt een laagje was, zo dat het mooi glimp.
 
Waar lees jij dan dat je de alcohol moet verwarmen? Ik heb dat niet gelezen in de text van tmmf, ik heb het ook niet gedaan. Bij het maken van de siroop verwarm je het water en los je suiker op. Je ziet bij mijn foto dat ik de siroop ook heb teruggekoeld in water (de foto met de witte pan). Ik heb ook gemeten en heb pas bij 25 graden van de siroop oplossing, het citroen alcohol mengsel toegevoegd ;)
 
Ik haalde het verhaal van het verwarmen inderdaad uit het recept van Ezechiel, dat je de alcohol niet puur verwarmt maakt niet uit, alcohol heeft een lager verdampingspunt dan de andere vloeistof, vang de damp op, en koel hem terug, dan ben je aan het distilleren,  :)
 
Mijn weckpot met schillen staat inmiddels bijna 3 weken in de koelkast. Nu de vraag of ik straks spa blauw of kraanwater moet gebruiken. Is de limoncello direct drinkbaar (na terugkoelen) of moeten de flessen ook nog rusten? En hoe lang zou het goedje houdbaar zijn (lang denk ik, gezien het alcohol%)
 
Ik heb kraanwater gebruikt en ben meteen gaan drinken  :D (wel teruggekoeld uiteraard).
Ik ga er vanuit dat het idd lang houdbaar is. Niet dat het nodig is, er is al 1 fles weggetikt ;)
 
Gezien het alcoholpercentage zal er weinig mis kunnen gaan denk ik. Als er gras op groeit is het foute boel
 
oh ja, deze heb ik ook nog ergens staan... oeps! ik zal eens kijken of er nog leven in zit. of beter of er nog geen leven in zit...
 
Hoppa,..... al enkele jaren maak ik elk jaar maak ik een paar liter limoncello en deels wordt die uitgedeeld aan liefhebbers waar ik niet meer vanaf kom,... ;) Een paar jaar terug heb ik een week gelogeerd bij een lieve 'oude' dame in Bologna. Het was een fantastische week. Elke dag maakte ik netjes mijn bed op, maar blijkbaar niet goed genoeg, want zij deed het dunnetjes over. Pas naar de derde dag had het haar goedkeuring en liet ze het voor wat het was en was de klik officieel. Op de laatste dag hebben we lang getafeld en deelde ze haar familie recept met mij. Mocht het helaas niet delen. Sindsdien koester ik het en heb ik na het proeven direct mijn gevonden recept laten varen.

Kortom het nieuwe jaar gaan we in met ~8ltr Limoncello. :) Een hoop citroenen moesten eraan geloven:


2014-13-02 Limoncello 01 by Bidle, on Flickr


2014-13-02 Limoncello 05 by Bidle, on Flickr


Kortom twee grote flessen gevuld en nu maar wachten:

2014-13-02 Limoncello 06 by Bidle, on Flickr
 
Ik heb nog een fles pura staan. Ben wel nieuwsgierig naar dat recept van jou, al is het maar om het verhaal. Staat het daarom allemaal achter tralies?
 
Ehhhh

Bidle....wat is het recept nou......?
:(

Lets share :)
 
Jappert zei:
Ik heb nog een fles pura staan. Ben wel nieuwsgierig naar dat recept van jou, al is het maar om het verhaal. Staat het daarom allemaal achter tralies?

Tralies niet, maar de flessen, 2 met een inhoud van 5ltr, zitten in van die plastic manden.

Recept mocht ik niet delen, maar gaat wellicht nog eens gebeuren. :)

Ook niet heel spannend hoor.
 
deze was nog goed, had een beetje te lang gestaan in de kast (was het vergeten) maar smaakt top. 'versgeperst'  :p

DSCN0768.JPG


DSCN0771.JPG
 
Vergeten????? Aaaarghhhhhh! Het moet niet gekker worden hoor =))

Hij ziet er heerlijk uit, dat dan weer wel.
 
structor zei:
Ik snap het vergeten ook niet, maar dat zegt meer over mij dan over jou :D

Maaruhm ziet er goed uit!

of het zegt iets over de omvang van de collectie alcohol in mijn huishouden dat je zo een flesje makkelijk kunt vergeten.



heeft iemand hier ook ervaring met crema limoncello? ik weet dat er dan melk in moet maar ik vraag me af hoe dat werkt met houdbaarheid enzo... of is het al zo zuur dat je de zure melk niet meer proeft  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan